Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tieto katoaa muististani liian nopeasti - ammatinvalintaongelma

Suvussa muistisairauksia
13.03.2021 |

Osaan kyllä etsiä ja soveltaa tietoa ja olen kekseliäs sekä kätevä käsistäni, mutta näin keski-ikäisenä en muista esim. lukion pitkästä matikasta ja fysiikasta, kemiasta enkä varsinkaan historiasta oikeastaan mitään konkreettista. Olen kuuden ällän ylioppilas, maisterinpaperit ja vähän ylikin taskussa. Diagnoosi? Alkava muistisairaus vaiko vain perinnöllinen toisesta korvasta sisään - tenttiin asti muistissa - sitten toisesta korvasta ulos -muisti? Kohtalotovereita?

Uusi ammatti täytyisi keksiä, mutta mitä ihmettä opiskella, kun aiemmatkin tutkinnot menneet hukkaan... Kun on tietty projekti käsillä, sanotaan nyt vaikka uuden auton hankinta, opiskelen aiheesta intensiivisesti kaiken ostopäätöksen kannalta oleellisen, mutta jos vuoden päästä minulta kysytään, millaisen auton ostin, en saa palautettua speksejä enää mieleeni, kun en ole tietoa enää vuoteen aktiivisesti tarvinnut. Sen sijaan olen ehtinyt vuoden aikana perehtyä jo esim. hammaslääketieteeseen (juurihoito), IV-koneisiin (muutto uuteen taloon), allergioihin jne., jne. Missä ammatissa tarvitaan ad hoc -osaamista eli tietoa, joka pysyy päässä aktiivisesti vain rajallisen ajan?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ainakin viestit katoavat alas ketjussa yhtä nopeasti kuin tieto työmuististani. Ei taida kukaan ehtiä kommentoida...

Vierailija
2/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinusta ole mihinkään kun ajatuksesi ripuloi joka suuntaan. Lue vaikka ite tuota omaa tekstäsi. Käsittelet 8 lauseen aikana yli kymmenen asiaa ja arvot ja arvailet. Mene jonnekin kauppaan hyllyjä täyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja?

Vierailija
4/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinusta ole mihinkään kun ajatuksesi ripuloi joka suuntaan. Lue vaikka ite tuota omaa tekstäsi. Käsittelet 8 lauseen aikana yli kymmenen asiaa ja arvot ja arvailet. Mene jonnekin kauppaan hyllyjä täyttämään.

Kiitos, tuo hyllyjen täyttäjä oli jo listallani, mutta nivelrikkoinen ei siinä hommassa taida kauaa pärjätä.

Vierailija
5/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että tuo on normaalia. Tietoja ei voi muistaa, jos niitä ei kertaa koko ajan.

Itsellä ainakin sattui jo kolmekymppisenä, että löysin omalla käsialallani kirjoitettuja muistiinpanoja asiasta, jota en muistanut edes opetelleeni.

Vierailija
6/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että tuo on normaalia. Tietoja ei voi muistaa, jos niitä ei kertaa koko ajan.

Itsellä ainakin sattui jo kolmekymppisenä, että löysin omalla käsialallani kirjoitettuja muistiinpanoja asiasta, jota en muistanut edes opetelleeni.

Kiitos, tuo oli lohduttavaa kuulla! Kyllähän sitä sanotaan, että kerran opitut asiat pystyisi tarpeen tullen palauttamaan muistiin. Eikö nykyelämä ole juuri niin poukkoilevaa kuin alkuperäinen tekstinikin? Kesken tv-uutisten kuvan alareunassa juoksee jo lisää otsikoita jne.

Vierailija
7/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aloitus ei tuntunut poukkoilevalta vaan ihan tavallisen selkeältä.

Vierailija
8/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tuo hyllyjen täyttäjä oli jo listallani, mutta nivelrikkoinen ei siinä hommassa taida kauaa pärjätä.

Siis sinusta ei ole mihinkään töihin vaikka ole 6 ällän hikaripänttääjä. Olet kaiken lisäksi tuhonnut fyysisen kuntosi. Ap on oiva esimerkki siitä että koulumenestys ei ole sama asia kuin älykkyys. Älyhän on sitä että ei tartte tehdä mitään kun muut tekee.

Vierailija
9/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ja siis sehän just on nykypvän ns. ongelma ku ihmiset on tietokoneel niin se kehittää yleisesti just ihmistä lyhytkestosiin juttuihin ja vaihtelevuuteen joten pitkäaikainen perehtyminen voi olla haastavampaa.

toki on yksilöllisiä eroja eli esim mä oon aina ollu vähän sellanen.

Vierailija
10/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suurin osa meistä ihmisistä on tuollaisia, eikä se rajoita ammatinvalintaa millään tapaa. Jos sen oman alan työtä tekee, pysyy ne aktiivisesti koko ajan tarvittavat asiat kyllä muistissa. Muut voi googlettaa aina tarvittaessa.

Esim mä olen koodari enkä mä suurta osaa kaikista käyttänieni tekniikoiden komennoista yms muista mutta mitä siitä, Google löytää hetkessä ja sitten voi vaan tehdä.

Vierailija
11/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osoitus siitä että omistat muovautuvat aivot mikä mahdollistaa uuden oppimisen, minulla sama juttu. Voin lukea monisatasivuisen kirjan yhdessä illassa niin että hetken aikaa muistan kaiken oleellisen, mutta en enää parin viikon päästä.

Sopivia ammatteja on kaikki missä käsitellään suuria tietomääriä, minusta ajattelutyö ja ongelmanratkaisu ovat työssä parasta, muistiin palautuvat kuitenkin aina vain ne asiat joita ongelmanratkaisu kulloinkin edellyttää. En voisi olla esim. opettaja jonka on toisteltava samoja asioita vuodesta toiseen, en jaksaisi pitää mielessä pientäkään tietomäärää ilman jatkuvaa haastetta aivoille. Minulle sopii se että joudun jatkuvasti ylittämään itseni. Muunlaisissa tilanteissa minusta tulee alisuoriutuja.

Tilanteissa joissa mennään hitaimpien ehdoilla en opi mitään, masennun, ja muutenkin toimin parhaiten yksin.

Vierailija
12/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on osoitus siitä että omistat muovautuvat aivot mikä mahdollistaa uuden oppimisen, minulla sama juttu. Voin lukea monisatasivuisen kirjan yhdessä illassa niin että hetken aikaa muistan kaiken oleellisen, mutta en enää parin viikon päästä.

Sopivia ammatteja on kaikki missä käsitellään suuria tietomääriä, minusta ajattelutyö ja ongelmanratkaisu ovat työssä parasta, muistiin palautuvat kuitenkin aina vain ne asiat joita ongelmanratkaisu kulloinkin edellyttää. En voisi olla esim. opettaja jonka on toisteltava samoja asioita vuodesta toiseen, en jaksaisi pitää mielessä pientäkään tietomäärää ilman jatkuvaa haastetta aivoille. Minulle sopii se että joudun jatkuvasti ylittämään itseni. Muunlaisissa tilanteissa minusta tulee alisuoriutuja.

Tilanteissa joissa mennään hitaimpien ehdoilla en opi mitään, masennun, ja muutenkin toimin parhaiten yksin.

Kiitos! Tunnen yhteenkuuluvuutta ajatusmaailmasi kanssa. Tarvitsen arjessakin jatkuvasti projekteja, joihin liittyy ongelmanratkaisua. Työpaikoilla olen hakeutunut aina muiden alojen ammattilaisten seuraan, sillä kaipaan jatkuvasti oppia jotakin uutta, ymmärtää erilaisia ilmiöitä ja tekniikoita ja saada ahaa-elämyksiä. Tuoteideoitakin olisi pöytälaatikossa, mutta olen onneton tekemään rahaa osaamisellani.

Vierailija
13/13 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden muistamiseen liittyen: afantasiasta oli mielenkiintoista lukea nelisen vuotta sitten.