Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmiten järkytyn helpommin surullisista asioista tai väkivallasta, muita?

Vierailija
13.03.2021 |

Oletko huomannut samaa liittyen ikääntymiseen?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En pysty katsomaan esim. elokuvien väkivaltaisia kohtauksia ollenkaan, animaatiotkin tekee pahaa.

Vierailija
2/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon sulla on itsellä ollut tuollaisia kokemuksia elämässä? Omasta mielestä tuntuu että mitä enemmän surullisia ja järkyttäviä kokemuksia kerääntyy iän myötä, sitä vähemmän jaksaa enää välittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Olen nyt viisikymppinen ja ihan täysi pehmo jo kaikin puolin. Edes luontodokumentteja en voi enää katsoa, koska niissä aina jokin poikanen haahuilee pois emonsa luota ja jokin toinen eläin syö sen. Juu tiedetään, että se on osa luontoa, en vaan kestä katsoa. 

Samoin tuotantoeläinten olosuhteet ahdistavat, hylätyt kissat, huonosti hoidetut vanhukset, lapset lastenkodeissa jne. Lista on loputon. Nuorempana osasi olla surematta kaikkea sitä mille ei kuitenkaan mitään voinut.

Vierailija
4/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos jotain kauheaa tapahtuu ja siitä uutisoidaan jatkuvasti lehtien nettisivuilla, joudun vältyämään näitä nettisivuja jopa päivien ajan, kun en halua nähdä edes niitä otsikoita.

Vierailija
5/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Etenkin eläimiin kohdistuva väkivalta ja vammaisten ihmisten kohtalot tekevät pahan olon.

Vierailija
6/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. En pysty katsomaan esim. elokuvien väkivaltaisia kohtauksia ollenkaan, animaatiotkin tekee pahaa.

Joo, tämä on korostunut. Käännän katseen pois heti. Ihan niin kuin olisi saanut jonkun empatia-annoslisän aivoihin. Ei tavallaan kestä sitä, että jotakuta sattuu ja ei kestä sitäkään, kun ei tiedä mitä käy. ap

Vierailija
7/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Olen nyt viisikymppinen ja ihan täysi pehmo jo kaikin puolin. Edes luontodokumentteja en voi enää katsoa, koska niissä aina jokin poikanen haahuilee pois emonsa luota ja jokin toinen eläin syö sen. Juu tiedetään, että se on osa luontoa, en vaan kestä katsoa. 

Saman huomannut luontodokumenteista. Itkin joskus lohduttomasti, kun jollain eläimellä oli joku poikanen, jolla joku vamma, niin että ei pärjännyt, näytettiin, kuinka vielä yritti kaikkensa pärjätäkseen ja emokin yritti vielä auttaa. Ja tiesi, että menisi petoeläinten ruoaksi. ap

Vierailija
8/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Oma särkyvyys, henkinen ja fyysinen on käynyt ilmeiseksi. On menettänyt ihmisiä.

Elämää on enemmän takana kuin edessä.

Moni seikka joka ennen nauratti, nyt kauhistuttaa.

Ja jos mun kimppuun käydään, en jaksa juosta karkuun.

Kyllä, itken pahuutta. Telkkarista katson lämpimiä komedioita, en missään tapauksessa kauhua enkä trillereitä.

Todellisuus trillaa tarpeeksi.

Vierailija
9/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aivan sama juttu. Mietin, että johtuisiko se siitä, että nuorena elämä ja ajatukset pyörivät niin paljon oman p..seen ympärillä, ettei muuta välttämättä huomaakaan. Nykyään en varsinkaan lapsiin ja eläimiin kohdistuvaa julmuutta kestä, en mitenkään.

Vierailija
10/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saman huomannut luontodokumenteista. Itkin joskus lohduttomasti, kun jollain eläimellä oli joku poikanen, jolla joku vamma, niin että ei pärjännyt, näytettiin, kuinka vielä yritti kaikkensa pärjätäkseen ja emokin yritti vielä auttaa. Ja tiesi, että menisi petoeläinten ruoaksi. ap

Joo, ihan kidustusta katsoa. Maailma on niin epäreilu!

Vierailija
11/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana alkaa karsia pois turhia asioita elämästään, ikäviä asioita joille ei voi mitään, alkaa ymmärtää oman rajoittuneisuutensa ja suojella itseään.

Vierailija
12/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, jos jotain kauheaa tapahtuu ja siitä uutisoidaan jatkuvasti lehtien nettisivuilla, joudun vältyämään näitä nettisivuja jopa päivien ajan, kun en halua nähdä edes niitä otsikoita.

Joo, ymmärrän itse, että en halua tietää välttämättä yksityiskohtia, jos kerrotaan, että vaikka tapaus on ollut raaka (kuten vaikka Koskela) saati sukeltaa useiksi päiväksi miettimään asioita, ne voivat myös täyttää mielen, jos alkaa niitä lukea. Siksi itselleni riittää pääpiirteet jostain uutisista, yksityiskohdat voivat järkyttää aivan liikaa ja alkaa kiertää mielessä.

Olen toisaalta tiedonhaluinen ja ikävältä tiedolta tietysti ei voi välttyä, olen vaan yrittänyt miettiä, kuinka pysyy balanssissa. En siis vaikka halua lopettaa katsomasta uutisia.

ap

Vierailija
13/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mennyt päinvastoin - olen turtunut huomattavasti siihen nähden mitä olin teininä. Lapsiuhrit ovat poikkeus, tosin heihin liittyvät asiat ovat ennenkin tuntuneet pahalta.

Vierailija
14/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon sulla on itsellä ollut tuollaisia kokemuksia elämässä? Omasta mielestä tuntuu että mitä enemmän surullisia ja järkyttäviä kokemuksia kerääntyy iän myötä, sitä vähemmän jaksaa enää välittää.

Minulla on parin vuoden sisällä ollut tuntemallani perheellä kuolemantapaus sekä kaksi ystävääni ovat sairastuneet vakavasti. Olen myötäelänyt noita kaikkia.

En ainakaan tällä hetkellä koe, että en jaksaisi välittää tuollaisista ikävistä asioista. ap

Vierailija
15/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve persoonallisuus, empatiakyky yleensä lisääntyy oman elämänkokemuksen myötä. Entistä paremmin hahmottaa vaikkapa jonkin onnettomuuden seuraukset ja pystyy asettumaan kovia kokeneiden asemaan.

Nuoren on usein vaikea käsittää seurauksia ja sitä, mitä ne seuraukset oikeasti tarkoittavat.

Mitä nuorempi ihminen, sitä kuolemattomampi omassa mielessään. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää ihmisen ja elämän haurauden. Nuorta ei niin paljon kosketa esimerkiksi jonkun tuntemattoman kuolema, koska hän ei syvällä sisimmässään usko, että sama voisi kohdata häntä.

Vierailija
16/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on terve persoonallisuus, empatiakyky yleensä lisääntyy oman elämänkokemuksen myötä. Entistä paremmin hahmottaa vaikkapa jonkin onnettomuuden seuraukset ja pystyy asettumaan kovia kokeneiden asemaan.

Nuoren on usein vaikea käsittää seurauksia ja sitä, mitä ne seuraukset oikeasti tarkoittavat.

Mitä nuorempi ihminen, sitä kuolemattomampi omassa mielessään. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää ihmisen ja elämän haurauden. Nuorta ei niin paljon kosketa esimerkiksi jonkun tuntemattoman kuolema, koska hän ei syvällä sisimmässään usko, että sama voisi kohdata häntä.

Totta. Vanhempana hahmottaa tämmöiset tapaukset "kolmiulotteisemmin", syyt, taustat, seuraukset. Ei välttämättä itse kuolema vaan myös symbolinen merkitys, kuinka suhteutuu siihen, mitä on ollut historiassa.

On asialla tietysti se kääntöpuoli, että hyvät asiat saavat myös tuon saman syvän kokemuksen.

ap

Vierailija
17/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mennyt päinvastoin - olen turtunut huomattavasti siihen nähden mitä olin teininä. Lapsiuhrit ovat poikkeus, tosin heihin liittyvät asiat ovat ennenkin tuntuneet pahalta.

Eikö turtuminen voi tarkoittaa myös sitä, ettet aina nauti elämän hyvistäkään puolista sitten? :)

ap

Vierailija
18/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kuulleeni jotain tutkimustietoa, että vanhemmilla ihmisillä on keskimäärin enemmän empatiaa (ja että se on yksi syy, miksi vanhempiakin kannattaa vielä työllistää). Tietysti yksilöllistä vaihtelua.

Vierailija
19/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt samaan huomiota. Nuorempana juuri mikään ei hätkäyttänyt, kauheuksia kuunteli ja katsoi mielenkiinnolla. Olen ajatellut, että kai se elämänkokemus jotenkin on opettanut ja alleviivannut, että kaikki ihmiset todella ovat tuntevia ihmisiä. Näin olen selittänyt tämän itselleni.

Vierailija
20/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa elämässä tapahtuviin kauheuksiin olen aina reagoinut surulla, mutta nykyisin vanhemmiten myös joidenkin animaatioiden surulliset kohtaukset saavat itkemään, lapsena eivät (esim bambin äidin kuolema, se kun dumbo joutuu eroon äidistään, leijonakuninkaassa kun simban isä kuolee jne).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä