Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Labran odotustilassa tyttö, jolla oli valtava nuha

Vierailija
13.03.2021 |

Aula oli täynnä ihmisiä vierivieressä. Ihan hirveä tilanne. Kävin sanomassa henkilökunnalle. Miten voi tulla mieleen tulla tollaisessa tilassa.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen riskiryhmää ja joudun käymään viikottain labrassa. Siellä on kyllä selkeät ohjeet, että flunssaoireisena ei saa tulla - silloin pitää mennä koronaoireisille tarkoitettuun paikkaan. Olen itsekin joutunut kerran menemään, kun oli yskä.

Labroissa on muutenkin yleensä paljon riskiryhmäläisiä (vanhuksia ja pitkäaikaissairaita), joiden on sinne pakko mennä. Todella ajattelematonta mennä labraan, jos on pienikin syy epäillä, että voisi olla korona ja on oireita.

No tuskinpa kukaan huvin vuoksi labrassa käy, eiköhän jokaisella siellä olevalla ole pakko mennä. Eihän siitä ei-riskiryhmäläisestäkään tiedä kuinka kiireellinen asia hänellä on.

Ja joskus nuha on vain nuha.

Kuten tuossa ylemmässä viestissä selvästi lukee, tavalliseen labraan et saa mennä jos sinulla on nuha. Sitten menet korona-asemalle ja ottavat sinusta labrat siellä. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuha on esim yksi astman oireista, myös monet muut sairaudet oireilevat Nuhana. Kyllä se on edelleen lääkäri tai sairaanhoitaja joka määrää minne asiakas menee labraan, et sinä eikä kukaan muukaan oman elämänsä lääkäri.

Ohjeet on siellä kaikkien nähtävillä, ei tämä ole minun keksintöni. Ja kuten täällä on aiemmin jo selitetty, ei labraan välttämättä tulla suoraan lääkäristä vaan lähetteen on voinut saada vaikka sähköisen asioinnin kautta.

Muutenkaan terveysasemille jne. ei ole nyt kenelläkään asiaa flunssaoireisena. Sen takia siellä ovella päivystää henkilökunta. Eikö tämä nyt ole jo ihan yleistietoa?

Jos henkilökunta on ovella vastastassa miksi he ovat odotustilaan päästäneet henkilön joka ei siellä saisi olla.

En osaa sanoa, miksi ap:n kohtaama nainen oli odotushuoneessa, mutta Helsingissä ovella vain kysytään onko oireita. Siihenhän voi valehdella. Mä en nyt oikein ymmärrä, mitä haet tällä jankkaamisella? Hengitystieoireisena ei mennä normilääkäriin, terveysasemalle tai labraan. Soita vaikka omaan terveyskeskukseesi niin saat saman vastauksen.

Minä en taas ymmärrä, miten sinä et näytä ymmärtävän, että edelleen jo aiemmin diagnoosin saaneet hoidetaan normaalisti ja he menevät normaalisti labraan esim vuosikontrolliin.

Heitä ei todellakaan laiteta joka kerta korona näytteenottoon. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Terv sh

Ei kai täällä kukaan ole väittänytkään, että heidät koronanäytteenottoon ohjattaisiin, mutta ainakin HUS-alueella on tosiaan nuo korona-asemat, jossa hoidetaan myös täysin koronaan liittymättömät ongelmat (kuten vaikka nyrjähtänyt nilkka), jos potilaalla on hengitystie- tai vatsaoireita. Siellä toimii myös ihan tavallinen laboratorio, jossa otetaan tavallisia labrakokeita.

Vierailija
62/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei luoja näitä kommentteja täällä. Minä, minä, minä ja minun oikeudet. Ei ihme, että korona leviää.

Jo on aikoihin eletty, kun sairaana ei saa hankkia hoitoa sairauteen. Terveenäkö siellä terveyskeskuksessa pitää juosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap oli itse jonottamassa labraan? Ihan yhtä hyvin säkin olet potentiaalinen tartuttaja.

Vierailija
64/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luoja näitä kommentteja täällä. Minä, minä, minä ja minun oikeudet. Ei ihme, että korona leviää.

Jo on aikoihin eletty, kun sairaana ei saa hankkia hoitoa sairauteen. Terveenäkö siellä terveyskeskuksessa pitää juosta?

Riippuu nähtävästi sairaanhoitopiiristä, mutta kuten täällä on moneen kertaan selitetty on ainakin HUS-alueella kiellettyä mennä tavalliselle terveysasemalle flunssaoireisena tai jos on esim. vatsatauti. Siellä on ihan henkilökunta ovella kertomassa tämän.

Vierailija
65/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nähtävästi sairaanhoitopiiristä, mutta kuten täällä on moneen kertaan selitetty on ainakin HUS-alueella kiellettyä mennä tavalliselle terveysasemalle flunssaoireisena tai jos on esim. vatsatauti. Siellä on ihan henkilökunta ovella kertomassa tämän.

Kävin tuossa helmikuussa 2 kertaa tk:ssa, eikä täällä ole ovella ketään. Joku siellä lasikopissa näyttää olevan mitä kaihtimien raosta näkyy.

Ei edes voi ilmoittautua. Kun lääkäriaika oli jo puoli tuntia myöhässä ja tuntui että kaikki muut odotustilassa olivat jo vaihtuneet niin mietin pitkään että uskallanko mennä kysymään onko minut taas unohdettu.

Vierailija
66/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja koskee muitakin paikkoja kun terkkareita. Mä oon raskaana ja seurannassa naistenklinikalla. Välillä oon joutunu käymään päivystyksessä ja sielläkin aina kysytään tosi tarkkaan et onko esim. yskää, nuhaa tms ja jos on niin saa tulla mut laittavat johonkin eri tilaan kun muut. Eikä saa tulla vastaan otolle jos on yskä tai nuha vaan se siirretään.

Vierailija
67/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut etätöissä vuoden, ja sen vuoden olen aivastellut ja niiskuttanut. Vaikka siivoan usein, huonepölyallergia sen kun pahenee.

Ne joilla on keuhkoahtaumatauti eivät varmasti uskalla liikkua ulkona ollenkaan, kun se yskä on niin pahan kuuloinen.

Kyseinen tyttö saattoi olla koronassa, mutta aina yskä ja nuha eivät ole koronaa.

Mulla on myös pölyallergiaa. Ei ole diagnosoitu, mutta oireet helpottavat aina siivoamalla kunnolla. Varastotyössä oli kamalaa kun lenkillä käydessä niisti mustaa hengitysteistä.

Vierailija
68/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran influenssan tuolla tavalla.

Vierailija
69/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on ihmiset saatu uskomaan, että kaikki yskä, nuha ym oireet ovat vain koronaa. Mitään muita sairauksia ei tunnu enää olevan olemassakaan. Itselle tulee kyllä heti mieleen monia muitakin sairauksia mihin esim nuhaisuus ja yskä liittyvät.

Yritettiinhän noron ja koronan välillekin vetää yhtäläisyysmerkit. Eli jos on maha kuralla niin sekin voi olla koronaa. Oireettomallakin voi olla koronaa. Kaikilla voi olla koronaa.

Vantaalla jos haluaa yhtään nuhaisena terveyskeskukseen niin pitää mennä Martinlaaksoon. Eli se nuhainen matkustaa silloin julkisilla toiselle puolelle Vantaata parhaimmillaan ja voi potentiaalisesti tartuttaa kymmeniä ihmisiä matkalla. Jos aikoja saa pitkän ajan päähän ja on juuri silloin nuhainen/jatkuvasti nuhaa/flunssaa pitkin talvea niin koskaan ei pääse lääkäriin tai hoito viivästyy.

Toinen juttu on se ettei koronatestin tulosta ilmoiteta tai se pitää itse selvittää. Korona on kuin jokin kummallinen all-in-one-korvikesairaus jonka alle menevät kaikki pikkulenssut ja influenssatkin ja jonka pelossa ei minnekään pääse enää.

Vierailija
70/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten kätevää resurssien säästöä jos flunssaiset käännytetään kotiin.

Vierailija
71/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut etätöissä vuoden, ja sen vuoden olen aivastellut ja niiskuttanut. Vaikka siivoan usein, huonepölyallergia sen kun pahenee.

Ne joilla on keuhkoahtaumatauti eivät varmasti uskalla liikkua ulkona ollenkaan, kun se yskä on niin pahan kuuloinen.

Kyseinen tyttö saattoi olla koronassa, mutta aina yskä ja nuha eivät ole koronaa.

Kotona on paljon enemmän pölyä kerääviä tekstiilejä ja esineitä kuin toimistolla.

Ulkovaatteet ja muutkin vaatteet kaappeihin.

Kannattaa laittaa koti allergiaystävälliseen kuntoon eli minimalistinen sisustus, kaikki pinnat tasot tyhjiksi ja tavarasäilytys kaappeihin, nahkasohva kankaisen sijaan, matot paperinarumatoiksi, uusi sänky ja allergiaystävälliset petitekstiilit.

Työpisteellä ei kannata säilyttää papereita, vaan pitää ne kaapissa ja ottaa tarvittaessa esille.

Vierailija
72/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse menit sinne lisäämään ruuhkaa? Onko pakko just nyt mennä, kun on kolmen viikon sulku menossa ja tiukemmat kokoontumisrajoitukset? Miksi niitä vuosilabroja on tämän kolmen viikon aikana pakko ottaa? Tyttö oli sairas joten hänen siellä oli välttämätön olla, ei ap:n. Riskiryhmäläisetkin muuttuu koko ajan itsekkäämmiksi. Nyt ei muut saa edes hoidattaa itseään sairaana, pitäisi varmaan antaa infektioidenkin pahentua vaarallisiksi, että he voivat kulkea keuhkotautiensa kanssa vapaasti. Edes sulku ei koske heitä? Pari viikkoa jäljellä tältä erää, PYSYKÄÄ KOTONA. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? (Pakko lisätä tämä lause, kun kaikki muutkin.)

Minun täytyy käydä labrassa kerran viikossa, mutta jos minulla on flunssaoireita neuvottelen lääkärin kanssa ajan siirtämisestä tai menen korona-asemalle. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
73/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku menee korona-aikana labraan tai lääkäriin ilman ffp3-tason hengityssuojainta? 

Sellainen olisi tosi hyvä, mutta jos mietit minkälainen määrä ihmisiä vierailee päivittäin labrassa ja/tai lääkärissä, ei kaikille tällä hetkellä riittäisi niitä. Ainakin omalla paikkakunnallani ovat loppu kaupoista.

Verkkokaupoissa on myynnissä vaikka kuinka paljon. Mulle riskiryhmäläisenä ei tule edes mieleeni mennä labraan tai lääkäriin ilman ffp3-hengityssuojainta. Sitäpaitsi ffp2-hengityssuojainkin on parempi kuin kirurginmaski. Niitä on ollut monissa paikoissa myynnissä. 

Vierailija
74/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa ei oo mitään muuta kuin korona. Parempi olisi vain kuolla pois, jos ei oo koronaa.

Vierailija
75/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergia

Onko nyt allergiaaika

Lepän siitepölyä on

No ei ole joka paikassa siitepölyä. Täällä toissa päivänä - 37 pakkasta.

Vierailija
76/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin lähetteellä ainakin itse pitäisi jonottaa labraan. Vuosikontrolli. En kyllä haluaisi siellä jonottaa mutta viimeksi vaikka oli varattu aika niin ajat oli myöhässä melkein 30 minuuttia. 

Vierailija
77/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuha voi olla valtava.

Vierailija
78/78 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vasomotorinen nuha joten yskin, niiskutan ja aivastelen poikkeuksetta aina ison osan talvikaudesta. Ihanaa näin koronan aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi