Katsotko Sannikkaa? Kuulemma meillä amiksista valmistuneet eivät osaa puolikaan siitä kuin ennen ja ihan lukutaidon kanssa on vaikeuksia toisilla
Kommentit (19)
Ei kuulosta hyvältä. En kyllä tosin tiedä miten yksi opetusministeri voisi yhtäkkiä kääntää pitkään jatkuneen huonon kehityksen yhtäkkiä ihan eri asentoon.
tiedetty jo 10 vuotta sitten, etenkin maaseudulta tulleilla oppilailla oli ongelmia jo perusmatematiikassa
Nykynuoriso on aidosti jälkeen jäänyttä. Kärki on terävää, mutta jo se keskikasti on aikaisempaan verrattuna selvästi heikompaa.
Jo perusopetuksessa porukka jakautuu jyrkästi niihin, jotka lukevat ja niihin, jotka eivät ollenkaan.
Ne jotka lukevat, jatkavat lukioon, amiksiin menee porukkaa, jotka ovat ylpeitä siitä, etteivät ole lukeneet yhtäkään kirjaa.
Muistan, että omassa lapsuudessani 1980- luvulla ne kuutosia kokeista saavat ja opettajan tuolille nastoja asettelevat pojatkin lukivat jopa jotain seikkailukirjoja tai ainakin Tex Willereitä ja Korkeajännityksiä.
Amisten resursseja on moneen kertaan leikattu 90- luvulta lähtien.
Tämä kärjistetysti.
Toki on amiksissa linjoja, joille päästäkseen täytyy olla yli 8 keskiarvo.
Mutta onko niissä opetuksen taso sitten sen parempi, en tiedä.
Sitä se on kun keskittymiskyky ei riitä kuin just just ehkä 15 sekunnin tiktokin katsomiseen.
Vierailija kirjoitti:
tiedetty jo 10 vuotta sitten, etenkin maaseudulta tulleilla oppilailla oli ongelmia jo perusmatematiikassa
Myös lukiolaisilla.
Peruskouluissa viidennes on tehostetun / erityisen tuen päätöksellä, lisäksi etenkään kehitysmaajuuret omaavilla ei ole mitään käryä ihmisen omasta vastuusta oppimisessa ja elämässä. Ja heikkolahjaiset kantikset on kaikki peliaddikteja, ei panna tikkua ristiin, ollaan vaan ”oikeutettuja ” nostamaan tukia ja viihdyttämään itseään pelien lisäksi päihteillä ja p*rnolla. Eivät edes ymmärrä, että kaikki vauraus tässä maassa perustuu sille, että joku muu tekee töitä! Eipä paljoa ihmetytä, että eivät opi amiksessa juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. En kyllä tosin tiedä miten yksi opetusministeri voisi yhtäkkiä kääntää pitkään jatkuneen huonon kehityksen yhtäkkiä ihan eri asentoon.
Vaikeaa se on, mutta mitään ei ikinä tapahdu jos ongelmia ei ensin rehdisti tunnusteta ääneen.
Amislaiset tykkää nuuhkia Halla-shon pyörän satulaa
Amiksissa erottuu erittäin selvästi se porukka, jolla on motivaatiota, sääli vain, että opiskelut on hoidettava pääosin omatoimisesti. Käytännössä niiltä se onnistuu, joilla odottaa työpaikka isin putkari/sähkö/metallifirmassa.
Korkealentoinen opetussuunnitelma korostaa itseohjautuvuutta, itsearviointia ja kaikkea ylevää.
Voi toimia kärkipään porukalla, mutta keskivertotalliainen tai hiukan keskimääräistä heikompi on ihan hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Amiksissa erottuu erittäin selvästi se porukka, jolla on motivaatiota, sääli vain, että opiskelut on hoidettava pääosin omatoimisesti. Käytännössä niiltä se onnistuu, joilla odottaa työpaikka isin putkari/sähkö/metallifirmassa.
Työharjoittelupaikoilla harjoittelijat laitetaan tekemään yksinkertaisimpia hommia, ei heille mitään erityistä opeteta.
Näin on aina ollut poikkeuksia lukuunottamatta.
Kävin 80- luvulla 3-vuotisen sähköpuolen amiksen.
Ensimmäisen vuoden analogiaelektroniikkakurssin lopussa oli harjoitustyönä yksinkertainen transistorikytkentä, jolle piti tehdä piirilevy ja kotelointi.
2000- luvulla vastaava työ oli kolmannen vuoden opiskelijoiden opinnäytetyönä.
Tyrmäävää...
Ystäväni on töissä pk-seudulla opintosihteerinä ja hän on sanonut, että todella monella ammattikoulun aloittavalla opiskelijalla on suuria haasteita mm lukemisen ja yksinkertaisten laskutoimitusten kanssa. Ja koska ammatillisessa opetuksessa ei ole rahkeita alkaa opettamaan oppilasta lukemaan tai laskemaan kertolaskuja, tällaiset oppilaat päästetään läpi etteivät jää roikkumaan koulun listoille.
Ei ole noin mustavalkoista.
Nyt kaikki peruskoulun käyneet velvoitetaan toisenasteen koulutukseen, toisin kuin ennen, myös ne, joilla elämässä rajoitteita esim. vammaisuus tai ongelmia kielen hallinnassa.
Nykyään ei ole esim. näkövammaisille omia ammattikouluja, jolloin eivät ehkä saa riittvästi apua ja tukea opetukseen.
Yhteiskunnassa on jotain vialla kun amista ja amislaisia ei arvosteta tarpeeksi, vaan pikemminkin pilkataan. Sellaista yhteiskuntaa ei ole olemassa jossa kaikki on korkeakoulutettuja. Pitäis kaikki saada korkeakouluihin mutta sitten ei ole tekijöitä amishommille. Sitten yritetään haalia ulkomailta muttei sekään oikein onnistu, eikä siinä oikein ole järkeä.
Vähintään puolet pitää olla amislaisia ellei enemmänkin. Kyseisille aloille enemmän arvostusta pliis...
Siinä ohjelmassa asiantuntija sanoi, että vartijoiksi ja hoitajiksi valmistuu ihmisiä, joista on heti opintojen alussa nähnyt, että eivät sovellu alalle.
Ohoo, nyt sanottiin ääneen mikä on tiedetty jo pitkään, onkohan tämä kohta amiksien mielestä vihapuhetta?
Työpaikoilla harjoittelu ei kelpaa opetuksen tilalle, kuten nyt on yritetty tehdä.
Ei niillä siellä harjoittelu paikoissa ole motivaatiota tai aikaa opettaa harjoittelijaa.
Ottavat harjoittelijasta hyödyn irti helpoissa hommissa.
Itse olen rakennusinsinööri. Meillä oli vuoden pakollinen harjoittelu. Sen sai tehdä kesäisin osissa. En todellakaan saanut siellä opetusta mihinkään käytännön rakennustöihin (vaikka pyysinkin joskus) sain siivota työmaata ja nyppiä nauloja tms ei mitään opettavaa hommaa oli mulle vaan.
Säästöä ja kult rikkaus