Onko monille tämän palstan viehätys siinä, että täällä voi olla yhteydessä ihmisiin ilman kilpailuaspektia?
Olen miettinyt tätä pitkään ja avauksen tekemistä siitä, mutta aina olen unohtanut. Nyt asia palasi mieleeni ja päätin vihdoin kirjoittaa siitä.
Olen miettinyt, miksi itse viihdyn täällä niin hyvin, vaikka muualla somessa en, koska niissä yleensä ollaan vähintään omalla naamalla.
Olen tullut siihen tulokseen, että viihtymiseni täällä johtuu siitä, ettei tule vertailtua itseään muihin, kun kenenkään henkilöllisyyttä ei voi tietää. Kaikki ne kilpailuviettiä herättävät keskustelutkin voi skipata ajatuksella "ei toi kuitenkaan ole sitä mitä kertoo". Täällä tavallaan pystytään elämään ikään kuin haavemaailmassa, jossa "kaikki muut" keskustelijat ovat rumia ja/tai lihavia. Tällä ajatuksella moni kestää tätä paikkaa.
Jos saisimme tietää jokaisen keskustelijan ulkonäön, alkaisi välitön kilpailu etenkin vastakkaisen sukupuolen huomiosta ja ne, jotka eivät menestyisi kilpailussa, luultavasti lopettaisivat palstailun. Vaikka joitakuita ei kiinnostaisi tippaakaan vastakkaisen sukupuolen edustajien mielipiteet heistä, niin he todennäköisesti taasen toivoisivat saavansa ihailua ja arvostusta esimerkiksi kirjoitustaidostaan tai älykkyydestään. Jos sitä ihailua ja arvostusta ei tulisi, en usko että hekään kauan jaksaisivat palstalle kirjoitella.
En tarkoita, että kaikki näin toimisivat, mutta varmasti vaikuttaisi moneen näin.
Ihminen on lopulta laumaeläin, joka voi kyllä eristäytyä ihmisistä, mutta kaivata silti sisimmässään muita. Onhan tämä palstakin osoitus siitä, sillä täällä käy päivittäin useita introverttejä ja itsensä erakoksi luokittelevia ihmisiä. Kaipuu ihmisten pariin heilläkin on, mutta he ovat jostain syystä päätyneet vaihtoehtoon vetäytyä syrjempään, koska eivät kestä kilpailua tai halua sitä. Täällä voi olla kontaktiin muihin lajinsa edustajiin ilman, että itse joutuu henkilökohtaisen kritiikin kohteeksi eikä tarvitse miettiä sitäkään, kuuluuko itse niihin suosittuihin, ihailluimpiin, hyvännäköisimpiin tai vaikka älykkäimpiin ihmisiin.
Onko teidän mielestänne näissä ajatuksissani mitään perää? Mistä uskotte omalla kohdallanne palstailun viehätyksen johtuvan?
Kommentit (16)
Mä haluan olla anonyymi enkä profiloitavissa eri ketjuihin kirjoittamiini asioihin.
Mä tykkään olla täällä, koska aiheet vaihtuu eikä tarvitse omalla nimellä kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän mielestänne näissä ajatuksissani mitään perää? Mistä uskotte omalla kohdallanne palstailun viehätyksen johtuvan?
Kiva kirjoittaa provoviestejä, joiden tietää ärsyttävän osaa pitkien, suosittujen ketjujen porukkaa.
En lue aloitusta, mutta kyllähän ihmiset täällä toisiaan nokkivat.
Minua täällä viehättää se, ettei tarvitse esittää mitään. Somessa seuraa aina kaikki työkavereista isotäteihin ja miehestä yläastebestikseen, joten joutuu tosi tarkkaan miettimään millaista matskua julkaisee ellei jaksa draamaa.
Kiva avautua anonyymisti ja saada vertaistukea
Samaa mieltä, hyvää pohdintaa. Kai se anonyymisyys viehättää? Täällä ei ulkonäkö, ikä tai vaatteiden muodikkuus vaikuta mielipiteiden painoarvoon kuten ns. reaalimaailmassa. Avaukset ja mielipiteiden kirjo on myös laaja ja monesti mielenkiintoinen.
Toisaalta keskustelu on täällä usein aika myrkyllistä, ilkeääkin, mikä taas karkoittaa. En halua muuttua siltä osin samanlaiseksi, "seura tekee kaltaisekseen". Kompromissina näistä vetovoima- ja luotaantyöntävyystekijöistä on se, että käyn täällä silloin tällöin.
Keskustelupalstalla keskustelu on se syy,miksi olen täällä, jos vaihdan ajatuksia jostakin aiheesta, miksi sananvapauden omaavassa maassa pitäisi rekisteröityä paikkoihin voidakseen höpistä?
Outoa. Minusta täällä on kauhea kilpailu ja vertailu, ilkeitä ihmisiä.
Muuten elämässäni ei ole mitään näistä, varsinkaan sitä kilpailua.
Anonyyminä voi höpöttää mitä sattuu. Se on täällä parasta.
Helppo kommentoida jos tulee mieleen jokin asia kun ei tarvi olla käyttäjätunnusta ja kirjautumista. Vähän niinkun avais suunsa jossain kahvipöydädässä. Tai sit vaan kuuntelee muita.
Tässä somen täyteisessä ajassa tämä anonyymitapa vaihtaa ajatuksia on virkistävää. Kunhan siinä on joku järki. Täällä se kyllä ikävä kyllä on usein aika hukassa.
En ole ajatellut asiaa kilpailun kannalta. Täällä voi vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä silloin kuin itselle sopii ja huvittaa, ja lähteä pois ilman selittelyjä ja seremonioita kuten live-kohtaamisissa joutuu tekemään. Minulle on ykshailee onko toinen kirjoittaja mies, nainen vai muu, nuori vai vanhus, rikas tai köyhä tai mikä hyvänsä, en tarvitse sitä tietää.
Ite en ainakaan yleensäkään kilpaile vastakkaisen sukupuolen huomiosta enkä halua ihailua. Anonyymiys on se juttu miksi olen täällä. Omalla nimellä somessa pitää olla kohtelias ja ystävällinen aina. Ihan vain siksi ettei mene työt ja niihin liittyvät suhteet pilalle tai ystävyyssuhteet. Ettei kukaan ala jauhaa selän takana paskaa. Täällä voi sanoa rehellisen mielipiteensä. Voi myös kysellä tyhmiä, joita ei omalla nimellä kehtaa.
Miksihän täällä pitää kilpailla? Annan oikein mielelläni arvon muille. Teit hyvän aloituksen!! Hyvä kun laitoit ajatuksesi sanoiksi.