Koska Alakoulut etään?
Ratkaisu on välttämätön tehdä jos tartunnat halutaan kuriin. Kontakteja tulee aivan liikaa, lapset tuo taudin perheisiin ja vielä pyörivät harrasteryhmissä. Hommassa ei ole mitään järkeä, sen tietää myös päättäjät, mutta eivät uskalla tehdä ratkaisua.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tähän etäkouluun on ollut vuosi aikaa valmistautua. Olisi voitu palkata ihmisiä laatimaan etäopetusmateriaaleja, kouluttaa opettajia, pyrkiä takaamaan laadukas etäopetus. Onko näin tehty?
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä laittaa ala-asteita ollenkaan etäopetukseen. Jo viime keväänä valtavan suurelle joukolle tuli valtavat oppimisvajeet siitä etäsotkusta, niin sitä ei pidä missään tapauksessa toistaa. Ei edes yläasteikäiset pysty pitkään olemaan etäopetuksessa ilman, että vajeet on todella suuret ja hyvin vaikeasti koskaan paikattavat.
Lopettakaa se hemmetin hysteerinen ulina noista koulujen kiinnilaittamisista.
En väheksy yhtään noita haittoja mitä etäkoulusta viime keväänäkin joillekin tuli. Toisaalta voi ajatella niinkin, että on "hysteeristä ulinaa" vaatia kaikkia lähikouluun siksi, että joillakin lapsilla (tai vanhemmilla) etäkoulu ei onnistu. Yläkoululaiseni on aivan riemuissaan, kun nyt on etäkoulu eikä tarvitse herätä niin aikaisin tarpomaan koulumatkaa ja koulu sujuu tosi hyvin. Voihan ne riskit ajatella niinkin päin, että kuinka monen koululaisen pitää kuolla koronaan tai saada vaikka pitkittynyt korona sen takia, että halutaan suojella niitä uunoja vanhempia, jotka eivät osaa hoitaa lastensa asioita sen vertaa, että nämä kävisivät etäkoulua? Ei suoraan sanottuna ole ratkaisu, että aina mennään sen tyhmimmän mukaan.
Ymmärrän, että lasten kanssa voi tulla ongelmia, mutta viime kevään pahimmat ulinat olivat tyyliin "apua, mun pitää olla samaan aikaan kotona mun lapsen kanssa ja apua, lapsen täytyy syödä päivällä, ei tää ole mun homma", aivan lapsellista ja vastuutonta touhua. Vastuu lasten asioiden hoidosta oli tosi sujuvasti ulkoistettu päivähoidolle, koululle, harrastuksiin tms. ja tuli ihan puskista miten saada vaikka lapsi opiskelemaan. Ja näiden uusavuttomien takia kaikkien lasten pitäisi istua kylki kyljessä koulussa, kun kaikki muu on laitettu kiinni ja vaaditaan turvavälejä. Ettei vaan tule kenellekään paha mieli ja laiskalle vanhemmalle vain tulisi mieleen, että omaa toimintaa pitäisi parantaa. Niille, keillä on pahoja ongelmia, pitää hankkia apua, mutta ei muiden terveyden kustannuksella.
Olen varmaankin tosiaan juuri tyhmä, kun ADHD:n vuoksi lapseni tarvitsee tosi tiivistä aikuisen vierellä olemista ja ohjausta saadakseen jotain aikaiseksi. Ja sellainen etätöiden ohella on aika vaikeaa, itse asiassa mahdotonta. Olen kiinni kokouksissa. Illalla ei ole kovin kiva alkaa kolmasluokkalaisen kanssa käymään koulua, lapsi ei tahdo jaksaa. Lapsen isä on hautuumaalla, että hänestäkään ei ole tässä iloa. Isovanhemmat eivät voi auttaa, kun emme voi edes nähdä.
Mutta kiva, että löytyy ihmisiä, jotka osaavat kertoa, mistä tässä on kyse - minun typeryydestäni.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007834634.html
Toi opetusministerin sijainen on PIHALLA...
Yksi sana Itä-Helsinki. Eipä taida olla tulijoita ja se ei johdu koronasta.