Anteeksi nyt vaan, mutta kuinka kauan tämä teini-ikä kestää....
Olen jo ihan väsynyt ja tyttö on vasta 12. Koko ajan vastaan väittämistä, tinkaamista, huutamista, valitusta ja vetkuttelua.
Tiedän, että meillä on (ainakin vielä!) helppoa, kun lapsi käyttäytyy kodin ulkopuolella fiksusti, koulussa saa kehuja jne., ei liiposta kylillä.
Aiemmin oli vaan niin mutkaton tyyppi ja nyt tulee hirveät kilarit ihan pienestä. Ymmärrän kyllä, että lapsi tarvitsee tämän kehitysvaiheen, mutta mitä sitä itse voisi tehdä että jaksaisi olla lempeä mutta johdonmukainen?
Kommentit (11)
Tytöillä tuo vaihe on monesti pahin silloin, kun on isoimmat hormonimuutokset kehossa päällä. Todennäköisesti tytölläsi alkaa kuukautiset vuoden sisällä, jolleivat ole jo alkaneet. Tyttöjen hormonihöyryt, kiukuttelut ja ärsyyntymiset ovat verrattavissa pms-oireisiin mutta ovat todella paljon voimakkaammat.
Tsemppiä äidille 😉
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi kun en ole empaattinen mutta mitä ihmettä oikein valitat? Jos koulu sujuu, tytöllä ei ole 18v poikaystävää, hän ei lenua kaupungilla tai polttele pilveä, sulla on kaikki hyvin! Älä ihan oikeasti valita normaalista elämänmenosta. Ei pitäisi tehdä lapsia, jos ei kestä vaipanvaihtoa, uhmaikää tai murrosikäisen venkoilua. Nehän on kaikilla edessä! Minusta olet kiittämätön. Sinun pitäisi olla onnellinen, että lapsi kehittyy normaalisti.
Yritin kyllä tuoda viestissä esille, että ymmärrän hyvin tämän vaiheen olevan ihan normaalia. Ja että meillä on asiat ihan hyvin. Kuitenkin tämä on yllättänyt itseni, kuinka raskaalta tämä tuntuu.
-ap
Meillä alkoi noin ja kesti 6 v. Nepsy.
Nyt on asunut omillaan pari vuotta, alan olla toipunut.
Meillä poika 18 v ja voisin kysyä ihan saman kysymyksen. Tai oikeastaan, että kuinka kauan tämä VIELÄ kestää?
Mulla lapsi kokeili myös tupakkaa :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 18 v ja voisin kysyä ihan saman kysymyksen. Tai oikeastaan, että kuinka kauan tämä VIELÄ kestää?
Yllättävän pitkään lapset ovat hölmöjä. Ja kyllähän on tutkittukin nyt että aivot kehittyy vielä kolmeenkymppiin saakka.
Se alkaa ensi vuonna, ja päättyy siitä 6 vuoden kuluttua. thirTEEN - nineTEEN.
12 v on esiteini.
Esikoisella näkyi murrosikä eniten. Pahimmillaan 15-19 - vuotiaana. Armeija kasvatti miehen. Keskimmäinen 17v ja nuorin 15 v ovat rauhallisia poikia. Ei mitään ongelmia.
Pääsee vähimmällä kun muistelee sitä omaa murrosikää ja miltä tuntui.
Sitten ymmärtää teiniä ja antaa hänen olla ja jopa kiukutella.
Niillä on pahempi tilanne kuin pienillä uhmäikäisillä.
Teini on aika hukassa, kun ei ole enää lapsi, muttei aikuinenkaan.
Itse ajattelin n. 15-vuotiaana, etten kestä edessä olevaa aikuisuutta vaan mieluummin t*pan itseni. No, siihen ei menty, Mutta ei ollut helppoa aikuisen vastuuseen sopeutuminen. Siltä pohjalta olen antanut omille teineille kasvurauhan enkä jäkättänyt turhista saati loukkaantunut teiniangstaajan "loukkauksista".
Kaikesta selviää kun ajattelee, että sen kiukkuamisen takana nuori hokee sinulle sisimmässään: äiti, minua pelottaa; auta minut tämän vaikean vaiheen yli!
Anteeksi kun en ole empaattinen mutta mitä ihmettä oikein valitat? Jos koulu sujuu, tytöllä ei ole 18v poikaystävää, hän ei lenua kaupungilla tai polttele pilveä, sulla on kaikki hyvin! Älä ihan oikeasti valita normaalista elämänmenosta. Ei pitäisi tehdä lapsia, jos ei kestä vaipanvaihtoa, uhmaikää tai murrosikäisen venkoilua. Nehän on kaikilla edessä! Minusta olet kiittämätön. Sinun pitäisi olla onnellinen, että lapsi kehittyy normaalisti.