Elareitten hakaminen käräjäoikeuden kautta
Onko kuinka vaikea homma? Exä maksaa minimielareita eikä niitäkään vapaaehtoisesti. Lastenvalvojan kanssa tehdyllä sopimuksella pyyhkii lähinnä pehvaansa.
Pitää ottaa siis yhteys oikeusaputoimeen ja haaste käräjille?
Kommentit (7)
Niin olen tässä vuosia ollutkin ja aina hän on silloin tällöin jättänyt erän maksamatta. Kyllä tämän lapsen tekoon on kaksi tarvittu, joten molemmat siitä saa maksaakin.
Ap
Ja juu, nyt kuulostan ihan kamalalta ihmiseltä. Tämä keskinäinen sopimus on vain kestänyt jo vuosia ja exä luistaa siitä aina vähän väliä.
Lapsi asuu minun luonani, sillä exä ei halua häntä luokseen.
Minulla on pienemmät tulot kuin exällä, suostuin silti minimielareihin (vaikka ne ovat lapsen hyväksi tulevia rahoja).
Ei tämä voi mennä näin, että minä maksan kaiken ja toinen ei mitään halutessaan.
Kelasta saat heti. Kela maksaa sen minimin. Kelaan hakemus.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa sen minimin, ja mikäli elatusapusopimus on vahvistettu lastenvalvojalla, ja summa on suurempi kuin minimi, niin kela perii sen isältä. Jos/kun saa sen puuttuvan osan, niin maksavat sulle sen.
Muista toimittaa kelaan joko ALKUPERÄINEN sopimus, tai lastenvalvojalla OIKEAKSI TODISTETTU jäljennös. Mä toimitin kelaan lastenvalvojan lähettämän kopion, joka ei käynyt liitteeksi, koska "kopio". No ei kun uutta tilaamaan missä luki erikseen "oikeaksi todistettu jäljennös" 🤦♀️ tohon rumbaan meni viikkoja.
Ulosoton kautta saat koko summan mikä sopimuksessa lukee, ja ne perii sen palkasta (mikäli maksukykyinen) heti.
Nimimerkillä juuri asian kanssa painiva.
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, ei tule heti, menee noin kolme viikkoa mm. vastapuolen kuulemiseen yms.
T. Edellinen
Ja ap, älä yhtään häpeile sitä että otat elatusavun vastaan. Sun exä on ollut mukana tekemässä lasta, ja vaikka ootte eronnut syystä tai toisesta, ei poista sitä faktaa että hän on edelleen isä, jolla on myös vastuu lapsen kasvatuksesta, henkisesti, fyysesti ja myös taloudellisesti.
Meillä ainakin lapseen menee harrastusmaksut, vaatteiden uusiminen (joka ikinen vuodenaika) , ruoat, vuokra, hygieniatarvikkeet, omat ja kaverien synttärit, kuljettamiset, puhelin ja - laskut, terveydenhuolto, tietenkin hauskanpito myös, esim hoplopit, huvipuistot, herkut yms. (ei tosin korona-aikana tietenkään mutta mutta.)
Ja joo, kyllä ilman huvipuistoa ja herkkuja pärjää. Mutta minä ainakaan en aio ottaa lapseltani mitään pois, vain siksi että isä haluaa olla v? %-upää. :) ja ennenkuin joku tulee kitisemään, että enkö mä ilman lasta maksaisi vuokraa; niin kyllä maksaisin, paljon pienemmästä asunnosta, eri asuinalueella. Meillä isä asuu yksiössä pultsarieukkonsa kanssa, mutta mä haluan että mun lapsella on oma rauha omassa huoneessa ja turvallinen asuinalue.
Tyhmäkin osaa laskea että esim 200 euroa (millä meillä nyt kikkaillaan), ei riitä edes tohon peruselämiseen.
Ainut, jonka tässä tulee hävetä on sun lapsesi isä, joka pyrkiessään veetuilemaan sulle, kostaa ainoastaan teidän lapselle. Se raha on lapselta pois, vaikka sinä sillä jääkaapin täyttäisitkin. Suosittelisin exääsi häpeämään kun ei osallistu oman lapsensa elatukseen.
Tsemppiä.
Kannattaa varmaan exän kanssa olla väleissä.