onko sinulla kätilö työntänyt sormen takapuoleesi synnytyksessä
- äidilläni kuulemma joka kerta 5 lasta
- sitten kaverillani (vuosimallia -83) kahden lapsen saamiseksi molemmilla
kerroilla.
- Serkkuni sanoi, että hänellä oli kanssa työnnetty
- samoin pari muuta kaveria sanonut
onko siis oikeasti miten yleistä, että synnytyksessä työnnetään avuksi sormi pyllyyn, kuitenkin sehän tarkastetaan kyllä synnytystapa-arviossa, että kait siinä joku perä on.
Itselläni tätä ei tehty
Kommentit (19)
Itselläni ei synnytyksessä, mutta alkuraskauden ultrassa lääkäri kokeili kohtua (?) peräsuolen kautta.
Syy: synnytyksen jälkeen tarkisti onko repeämät halkoneet peräsuolta- Onneksi ei. Toisen asteen repeämät ja episitomia.
Olen synnyttämisessä keskittynyt niin täysin synnyttämiseen, kipujen kestämiseen ja ponnistamiseen.. etten varman olisi huomannut, vaikka kätilö olisi työntänyt vaikka koko nyrkkinsä mun peräreikään.
Ja onko niin väliäkään?
Pääasia, että kätilö tekee työnsä, siihen tarvittavat toimenpiteet ja kaikken huolella.
Ja pääasia, että vauvan on syntynyt, ponnistusvaihe kunnialla suoritettu ja kaikki on hyvin.
Entäs sitten, vaikka kätilö olis sormia peräreikään laittanutkin? Tuskin se huvikseen sitä on tehnyt, saadakseen jotain kiksejä...
Kolme synnytystä takana.
mutta oletin, että ponnistusvaiheessa. Kumminkin synnytys on venyvä käsite -ap-
Synnytysta oli jo harjoitettu päivätolkulla, ponnistettukin oli toista tuntia. Imukuppia oli laitettu vauvan päähän kolme kertaa, mutta aina se irtosi. Viimeisellä ponnistuksella avustava kätilö työnsi kätensä peräsuoleen, ja sieltä " vetämällä" auttoi lasta ulos. Tietenkin siinä oli siis välissä peräsuolen ja emättimen välinen kudos. Tuntui omituiselta, kun tunsi yht´äkkiä sormien työntyvän peräsuoleen. Eräälle tutulleni on myös tehty näin Naikkarilla joitakin vuosia sitten.
Siinä ponnistaessani sitä vähän ihmettelin, mutta jälkeenpäin mietin että olisko syynä se ettei p**** lennä kätilön päälle vaan sinne astiaan. Mulle ei ainakaan mitään ruiskeita ehditty antaa ja sitä varmaan tuli =)
vasta tikkien ompelemisen jälkeen. Kokeili siis, etteivät tikit ole menneet väärälle puolelle...
Vauva ei meinannu mahtua ulos tulemaan ja kätilö painoi peräsuolen kautta häntäluuta alaspäin ja sai näin ollen paikkoja enemmän venymään. Ja ulos tuli...
Mulle laitettiin pari Cytotec -tablettia peräsuoleen kun istukka ei tullut itsestään ulos. Ei kylläkään auttanut vaan istukka kaavittiin leikkaussalissa :(
Aina jaksan ihmetellä näitä aloituksia. Mitä ihmeen väliä? Teistä tulee meloni ulos, huudetaan ja ollan kipeitä ja te murehditte kakkaa ja peräsuoltanne?
Miten te ihan oikeasti tiedätte niin tarkasti mitä teille on tai ei ole tehty? Mulla ainakin molemmissa synnytykseissa paikat joko niin turtana tai sen repivän kivun vallassa ja itse lähes taju kankaalla etten yhtään voi mistään tietää mitä ne on siellä alapäässä touhunneet. Pääasia munkin mielestä että ovat tarvittavat toimenpiteet tehneet. Mut oikeesti; onko kaikki muut olleet täysin selvillä kaikesta mitä siellä tapahtuu...ihmettelen kovasti jos näin on!!!!!
Mulla 3 synnytystä takana. Ikinä ei oo niin tehty. Enkä oo kyl keltään tutultakaan kuullu, et niin olis käyny...