Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painonnousu raskauden aikana

Vierailija
10.03.2021 |

Miten teillä paino on kehittynyt raskauden aikana?

Minulla on taustalla vakava syömishäiriö ja huomaan stressaavani asiasta kamalasti. Pelkään, että paino nousee liian nopeasti. Toisaalta murehdin sitäkin, etten osaa suhtautua väistämättömään painonnousuun vaan alan veikata ruuan kanssa - mikä on tietysti vauvalle vaarallista.

Olen nyt viikolla 12, ja painoa on kertynyt vajaa kilo.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla 14 ja paino pudonnut kilon.

Vierailija
2/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti raskausajasta ja syö normaalisti.   Muista, että vauva tarvitsee oman osansa ravinnosta. 

Painon nousu kannataan pitää kurissa, jos liikakiloja tulee yletön määrä.  Liikaa siihen ei kannata tuijottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut syömishäiröstä neuvolassa? 

Vierailija
4/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauti raskausajasta ja syö normaalisti.   Muista, että vauva tarvitsee oman osansa ravinnosta. 

Painon nousu kannataan pitää kurissa, jos liikakiloja tulee yletön määrä.  Liikaa siihen ei kannata tuijottaa. 

Miksi raskausajasta pitäisi nauttia? Itse en ainakaan nauti. Vaivaa vaivan perään.

Vierailija
5/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin stressasin painonnousua raskauden aikana ja tulihan sitä n. 16kg, mutta neuvollassa sanottiin, että normaalipainoiselle ihan normaalia. Nekin hävisi sitten itseskseen reilussa puolessa vuodessa synnytyksen jälkeen. Ei siitä kannata turhaa stressiä ottaa. Älä vain rupea syömisiä vähentämään turhaan. Seuraavassa raskaudessa osasi jo ottaa rennommin.

Vierailija
6/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa puhua asiasta neuvolassa. Toisilla paino nousee paljon ja toisilla ei juuri ollenkaan. Samaten toisilla sitten raskauskilot lähtevät nopeasti, toisilla hitaasti ja toisilla ei ollenkaan.

Kannattaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja jättää herkut vähemmälle.

Minulla nousi paino kaikissa kolmessa raskaudessa 20kg. Ja jokaisen jälkeen palauduin takaisin samaan painoon kuin ennen raskautta noin puolessa vuodessa.

Vierailija
7/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kantapään kautta, että äidin syömättömyys ja alipaino ovat huono vauvalle. Sain 19BMI:llä raskausdiabetesdiagnoosin ja tulin alakuloiseksi enkä uskaltanut syödä suunnilleen mitään. Jossain ryhmävalmennuksessa meitä kehotettiin juomaan rasvatonta maitoa ja paljon kasviksia yms. Lopulta painoa tuli raskaana 3kg, mikä on liian vähän.

Vauva oli sopusuhtainen ja hoikahko. Hänellä oli koliikki, mikä teki ensimmäisestä 4kk ajasta aivan hirveän. En nukkunut ikinä yli tuntia ja huoli vauvasta oli kauheaa. Sydän särkyi joka sekuntti kun lapsi huusi kipujaan ja sitä huutoa oli tuntitolkulla päivittäin. Sain rytmihäiriöitä koska en ikinä nukkunut kuin kolme tuntia päivässä ja koskaan ei voinut edes istua alas. "Sellaista se vauvan kanssa on" sanottiin ja kuulemma oli silti terve lapsi.

Nyt olen 4v jälkeen taas raskaana ja SATTUMALTA satuin lukemaan, että äidin alipaino voi aiheuttaa lapselle suolistovaivoja. Miksi ihmeessä tästä ei varoitettu hoikkaa äitiä, joka prosessin mukaan käskettiin tiukalle dietille?

Tällä kertaa olen valveutuneempi, enkä ainakaan laihdu raskausaikana. Ei synnyttäneen äidin tarvitse muutenkaan olla rippikoulumitoissa. Ajattele sinäkin AP lasta ensisijaisesti etkä omaa peilikuvaasi.

Vierailija
8/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom, oman osansa. Kahden ihmisen edestä syöminen ei ole tarpeellista, ja voi olla jopa haitallista.

Vierailija
9/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opin kantapään kautta, että äidin syömättömyys ja alipaino ovat huono vauvalle. Sain 19BMI:llä raskausdiabetesdiagnoosin ja tulin alakuloiseksi enkä uskaltanut syödä suunnilleen mitään. Jossain ryhmävalmennuksessa meitä kehotettiin juomaan rasvatonta maitoa ja paljon kasviksia yms. Lopulta painoa tuli raskaana 3kg, mikä on liian vähän.

Vauva oli sopusuhtainen ja hoikahko. Hänellä oli koliikki, mikä teki ensimmäisestä 4kk ajasta aivan hirveän. En nukkunut ikinä yli tuntia ja huoli vauvasta oli kauheaa. Sydän särkyi joka sekuntti kun lapsi huusi kipujaan ja sitä huutoa oli tuntitolkulla päivittäin. Sain rytmihäiriöitä koska en ikinä nukkunut kuin kolme tuntia päivässä ja koskaan ei voinut edes istua alas. "Sellaista se vauvan kanssa on" sanottiin ja kuulemma oli silti terve lapsi.

Nyt olen 4v jälkeen taas raskaana ja SATTUMALTA satuin lukemaan, että äidin alipaino voi aiheuttaa lapselle suolistovaivoja. Miksi ihmeessä tästä ei varoitettu hoikkaa äitiä, joka prosessin mukaan käskettiin tiukalle dietille?

Tällä kertaa olen valveutuneempi, enkä ainakaan laihdu raskausaikana. Ei synnyttäneen äidin tarvitse muutenkaan olla rippikoulumitoissa. Ajattele sinäkin AP lasta ensisijaisesti etkä omaa peilikuvaasi.

Käskettiin? Suo-si-tuk-set ei ole käskyjä.

Vierailija
10/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kertonut syömishäiröstä neuvolassa? 

Olen toki. Lähtöpaino on painoindeksin mukaan melko alhainen, joten painoa pakostakin kertyy jonkin verran (165 cm ja 50 kg)

Ap

Vierailija
11/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huom, oman osansa. Kahden ihmisen edestä syöminen ei ole tarpeellista, ja voi olla jopa haitallista.

Ja kukahan syö kahden edestä? Tuskin edes mies saa alas niin paljon. Ainakin minulla ruokahalu on normaalia huonompi, vaikken varsinaisesta pahoinvoinnista kärsikään.

Vierailija
12/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin haluan ajatella vauvan hyvinvointia pikemmin kuin omaa kokoani tai peilikuvaa. Siksi olen yrittänyt käsitellä tätä jo hyvissä ajoin enkä esimerkiksi panttaa syömisiä. Syön samalla tavalla kuin ennen raskautta, säännöllisesti ja terveellisesti.

Kokemuksesta vain tiedän, että järki ja tunteet eivät usein kulje yhtä matkaa.

Ap

Vierailija
13/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viikolla 31 ja kiloja on tullut kahdeksan. Enemmänkin voisi tulla, koska olen hoikahko normaalipainoinen ja nyt vauvalla on viimeinen massakausi menossa ennen syntymää.

Mulla ei ole syömishäiriötä, joten en tiedä voinko auttaa, mutta yritä keskittyä siihen vauvaan ja hänen hyvinvointiinsa. Eli syö runsaasti ravintopitoista ruokaa, mutta älä ota siitäkään turhaa stressiä. Herkkujen syöminen on ihan ok raskaanakin. Ja muista tosiaan, että se painonnousu ei johdu pelkästä rasvasta, vaan se vauva ja kaikki ylimääräinen tilpehööri painaa. Yritä suhtautua siihen painonnousuun positiivisesti, koska se on vaan sun rakas pieni lapsesi, joka siellä kasvaa ja kehittyy.

Kannattaa varmaan puhua huolista neuvolassa. Ehkä he voivat seurata painoasi kertomatta siitä kuitenkaan sinulle? Ja jos sulla on kotona vaaka, niin voisit vaikka antaa sen raskauden ajaksi pois, jotta sinulle ei tule kiusausta tarkistaa painoasi.

Vierailija
14/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tietenkin haluan ajatella vauvan hyvinvointia pikemmin kuin omaa kokoani tai peilikuvaa. Siksi olen yrittänyt käsitellä tätä jo hyvissä ajoin enkä esimerkiksi panttaa syömisiä. Syön samalla tavalla kuin ennen raskautta, säännöllisesti ja terveellisesti.

Kokemuksesta vain tiedän, että järki ja tunteet eivät usein kulje yhtä matkaa.

Ap

Toi sun itsetutkiskelu on kuitenkin jo tosi hyvä merkki siitä, että pyrit olemaan vastuuntuntoinen äiti tulevalle vauvallesi.

Onko sulla joku turvallinen tukihenkilö? Ehkä sä voisit keskustella etukäteen tämän henkilön kanssa peloistasi. Ja sitten sopia hänen kanssaan (ja itsesi), että jos susta yhtään tuntuu siltä, että olet luisumassa huonoon tilanteeseen, niin sä välittömästi keskustelet tukihenkilösi kanssa asiasta. Ehkä pelkästään jo se sopimus toisen ihmisen kanssa ja tieto siitä, että saat apua, auttaa sinua pysymään siellä paremmalla puolella?

Vierailija
15/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla nousee paino raskausaikana. Se on normaalia, älä stressaa siitä liikaa. Imetyksen päättymisen jälkeen voi sitten urheilla ja ns. "alkaa laihduttamaan."

Vierailija
16/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun odotin ensimmäistä, takana oli rankka elämä jakso ja mulla lähtöpaino oli reilusti alipainon puolella. Tuolloin koko raskauden aikana tuli painoa 24kg. 😅 Neuvolassa tuota kauhisteltiin mutta itseä ei hirvittänyt yhtään. Nehän lähti sitten synnytyksen jälkeen todella nopeaa.

Tuon jälkeen mulla on ollut todella kova raskauspahoinvointi joka pakottanut syömään kokoajan ja sängynpohjalta ei oo päässyt ylös juuri ollenkaan. Nuo ollut kans sellaisia että painoa kertynyt ihan valtavasti. Oon kuitenkin aina niin onnellinen kun tuo pahoinvointi katoaa synnytyksen jälkeen ja pääsen liikkumaan että paino tippuu nopeasti.

Miksi stressata? Jos painoa ei ole reilusti jo ennestään niin miksi ihmeessä stressata asiasta? Kyllä ne lähtee synnytyksen jälkeen jos haluaa.

Nyt on kaksoisraskaus menossa ja painoa on jo 20 vk tullut yllämainitusta syystä kaksinumeroinen summa. (En edes tiedä tarkkaan koska en itse tuosta murehdi yhtään, tulee mitä tulee.)

Vierailija
17/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa painonnousua, varsinkaan syömishäiriötaustalla.

Mulla on takana vuosien syömishäiriöhistoria. Esikoisesta raskaaksi tullessa olin jo parantumassa mutta vieläkin normaalipainon ja alipainon rajalla. Ensimmäiseen 20 viikkoon paino ei noussut juuri ollenkaan. Sitten alkoi jäätävä painonnousu ja synnytykseen mennessä oli tullut 25kg painoa. Nestettä kertyi valtava määrä, rasvaakin.

Kaikki tuo paino hävisi itsestään vauvavuoden aikana imettämällä ja normaalilla liikunnalla, vaunulenkeillä yms. Ihan lähtöpainoon en palannut vaan noin 5kg jäi, mutta olin niin onnettoman laiha ennen raskaaksi tuloa että nuo 5kg teki vain terveen ja kauniin näköiseksi.

Sitten tulin toisen kerran raskaaksi ja sama juttu taas. Ekat 20vk paino ei noussut ja sitten alkoi painonnousu. Tällä kertaa tuli 30kg ja oli kyllä mammuttimainen olo synnyttämään mennessä. Verenpainetta tai raskausdiabetestä ei ollut kummallakaan kerralla.

Nyt tämän toisen lapsen kanssa jouduin tiukalle imetysdieetille kun allerginen vauva reagoi äidinmaidon kautta esim. lehmänmaitoon ja viljoihin. Tulee ihan tarpeeseen nuo kilot mitä keräsin. Vauva on nyt puolivuotias ja enää 5kg lähtöpainoon.

Vierailija
18/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alipainoinen ennen raskautta (ja oikeastaan koko elämäni kouluikäisestä asti). Mulla ei vaan kerry painoa helposti. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä huomattiin, että paino oli laskenut kaksi kiloa. Toisella käynnillä ekan kolmanneksen loppupuolella olin saanut kilon takaisin, eli olin vielä -1 kg. Kolmannella käynnillä viikolla 16 olin saanut puoli kiloa takaisin, eli olin vielä -0,5 kg. Mulla ei edes ollut oksentelua alkuraskaudessa, eli sitä ei ole syyttäminen.

Mulle sanottiin, että ekalla kolmanneksella se ei yleensä vielä nouse. Että alkaisi nousta tokalla. Mutta hyvin hidasta tämä on. Mulla testattiin kilpirauhasarvotkin tän takia, mutta ne oli ihan normaalit. Syön paljon. Vähintään kaksi kertaa sen mitä ennen raskautta. Yritän syödä pieniä annoksia useita kertoja päivässä, mutta silti iltaisin tuntuu että on koko ajan ähky ja maha pinkeänä. Vauva on kyllä tähän mennessä kehittynyt ihan normaalisti. Ehkä se paino alkaa pian nousemaan. (Nyt viikolla 18.) Saa sitten nousta hyvinkin nopeasti, kun pitäis vähintään 12,5 kiloa saada.

Vierailija
19/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten eri tavoin paino kehittyy. Varmaan osittain geneettistä, osittain elintapoihin liittyvää.

Tuntuu, että mediassa kamalasti pelotellaan painonnousulla. Neuvola suhtautuu neutraalimmin, ainakin vielä.

Ap

Vierailija
20/22 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle painoa kertyi molemmissa raskauksissa ihan törkeästi, noin +20kg. Olin tästä määrästä ihan kauhuissani mutta lääkäri lohdutteli aina että ihan sopiva ja normaali painonnousu alkujaan hoikalle odottajalle.

Silloin se tuntui ihan kamalalta mutta nyttemmin jo hymyilyttää, synnytysten jälkeen hikoilin nimittäin öisin 10kg nestettä viikossa, loput lähti sitten maltillisemmin ja molemmilla kierroilla päädyin imetyksen aikana hieman miinukselle lähtöpainostani.

Painonnousu tuntuu varmasti kamalalta, mutta yritä vain muistutella itseäsi, että se on normaalia ja VÄLIAIKAISTA! Se mikä tulee raskauden takia, lähtee raskauden päätyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi