Miksi horoskooppimerkkien kuvaukset tuntuvat pitävän paikkansa?
En usko niihin ollenkaan, mutta kaikkien tuntemieni ihmisten horoskooppien luonnekuvaukset pitävät ällistyttävällä tavalla paikkansa.
Kommentit (9)
Koska moni kiinnittää huomionsa niinhin pakkansapitäviin seikkoihin ja ohittaa pieneen menneet.
Ne on tarpeeksi ympäripyöreitä, jolloin jokaisesta löytyy jotain horoskooppiinsa sopivaa.
Koska jopa se psykologinen big five teoria on samaa diipadaapaa. Jos luet noita ajatuksella, lähes kaikki kuvailut osuu lopulta lähes kaikkiin ihmisiin suurrimilta osin, sillä luonne ja persoonallusuus koostuu niin monista osasista ja on myös tilannesidonnaista.
Tämän takia juuri persoonallisuustestausta työelämässä paheksutaan tieteellisesti, koska siitä ei oikeastaan ole mitään hyötyä. Lähinnä viihdettä, kuten horoskoopitkin.
Ympäripyöreys, monitulkintaisuus ja ihmisen psykologinen kyky ohittaa "epäsopiva" tieto.
Mitä ympäripyöreää sinä on, jos sanotaan että härkä on jääräpäinen tai että neitsyt on pikkutarkka?
Vierailija kirjoitti:
Ne on tarpeeksi ympäripyöreitä, jolloin jokaisesta löytyy jotain horoskooppiinsa sopivaa.
Kaksonen, miehissä sitoutumiskyvyttömiä
No jaa... minä olen jousimies, nouseva merkki leijona, mutta eniten tunnistan itsenä kauriin kuvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ympäripyöreää sinä on, jos sanotaan että härkä on jääräpäinen tai että neitsyt on pikkutarkka?
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei joskus olisi ollut jääräpäinen? Ja esittele minulle yksikin ihminen, joka ei olisi pikkutarkka jossain, oli se sitten kokkaus tai auton korjaaminen.
Esimerkiksi itse olen juuri sellainen kuin horoskoopissa määritellään. Samoin puolisoni. Ikävä kyllä horoskooppimerkkimme eivät kuulemma ole yhteensopivia :(