Osaako joku selittää - aktiivirannekkeen light, intense, aerobic, anaerobic, vo2max
Moi! Osaako joku selittää mulle - olen siis täys idiootti :D
Teen 1,5kg painoisella hulavanteella 15-20min päivä. Teen vaihtelevalla vaativuudella, eli joskus vaan perusvatkausta, joskus samalla kyykkyjä, käsiliikkeitä ja/tai askeleita. Aktiivirannekkeeni näyttää perusvatkauksessa yleensä tasoa light. Kun lisää käsiliikkeitä, taso nousee intense ja joskus olen saanut jopa aerobic.
Nyt on muutamana päivänä ollut anaerobic ja jopa VO2Max.
Mulla epäillään astmaan ja teen PEF-mittauksia. Siksi mietin että kertooko toi rannekkeen näyttämä taso sitä, että keuhkot on huonommassa kunnossa ja meen vo2max-tasolle nopeammin, vai kertooko toi siitä, että kunto on paranemassa?
Kiitos avusta.
Kommentit (10)
Googlasin ja tiedän mitä se siis terminä tarkoittaa, mutta en sitä, mitä se merkkaa mun kohdalla - kun treeni on aiemmin ollut tasolla intense tai aerobic ja nyt anaerobic tai vo2max, onko mun kunto huonontunut vai parantunut? ts miksi nousee nyt noille tasoille jonne ei ole ennen noussut, sama treeni?
AP
Jos teet täsmälleen samaa treeniä samalla teholla ja aktiivisuusrannekkeen näyttämä taso on noussut, niin kuntosi on huonontunut. Mutta oikeasti kysymys ei ole välttämättä siitä, vaan voi olla, että oikeasti harjoittelet nyt kovempaa. Eli jaksat nyt pyörittää sitä hulavannetta kovempaa tai muuta vastaavaa.
Eli tilanne voi vähän sama kuin että tekisit säännöllisesti puolen tunnin juoksulenkkejä. Aluksi juoksit lenkin aikana 4 km, nyt 5,5 km. Sykkeesi voi nyt olla korkeampi, mutta saatat silti olla paremmassa kunnossa, koska jaksat nyt juosta selvästi kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin ja tiedän mitä se siis terminä tarkoittaa, mutta en sitä, mitä se merkkaa mun kohdalla - kun treeni on aiemmin ollut tasolla intense tai aerobic ja nyt anaerobic tai vo2max, onko mun kunto huonontunut vai parantunut? ts miksi nousee nyt noille tasoille jonne ei ole ennen noussut, sama treeni?
AP
Ei kun sun sykkeet vaan nousi ekaa kertaa anaerobiselle tasolle. Siks ilmoitti mikä sun VO2max arvo on. Vertaa onko se luku hyvä vai huono ikäisesi joukossa.
Syke nousi ekaa kertaa korkealle. Se voi johtua siitä, että kunto oli huonompi sillä kertaa sairastumisen tms. takia tai treenasit kovempitehoisemmin kuin aiemmin. Mitä korkeampi syke -> sitä enemmän kunto kohoaa säännöllisellä harjoittelulla.
Itse olen 30v ja sykkeen pitää olla yli 160, jotta se on anaerobista liikuntaa eli kuntoa nostattavaa.
Sykemittari mittaa pulssia ei hengitystä. Arvioi sykkeen perusteella kuinka rankkaa homma on.
Tuo on nyt täysin väärä käsitys, että sykkeen pitäisi olla anaerobisen puolella, jotta liikunta olisi kuntoa nostavaa. Päinvastoin, suurimman osan liikunnasta pitäisi olla aerobisella tasolla (syke alle anaerobisen kynnyksen), jotta kunto nousisi pitkällä tähtäimellä. Lasse Virenkin teki 80 % harjoittelusta aerobisella tasolla. Tavallisen ei-kilpaurheilijan kunto nousee kyllä, vaikka anaerobista harjoittelua ei olisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on nyt täysin väärä käsitys, että sykkeen pitäisi olla anaerobisen puolella, jotta liikunta olisi kuntoa nostavaa. Päinvastoin, suurimman osan liikunnasta pitäisi olla aerobisella tasolla (syke alle anaerobisen kynnyksen), jotta kunto nousisi pitkällä tähtäimellä. Lasse Virenkin teki 80 % harjoittelusta aerobisella tasolla. Tavallisen ei-kilpaurheilijan kunto nousee kyllä, vaikka anaerobista harjoittelua ei olisi lainkaan.
Miksi pitäisi tehdä kevyttä liikuntaa, kun raskaammalla saa parempia tuloksia ja sydäntäkin rasitettua ihan eri tavalla? Itse teen anaerobisella tasolla ja kunto ja hapenottokyky kasvaa lähes silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi tehdä kevyttä liikuntaa, kun raskaammalla saa parempia tuloksia ja sydäntäkin rasitettua ihan eri tavalla? Itse teen anaerobisella tasolla ja kunto ja hapenottokyky kasvaa lähes silmissä.
Miksi pitää rakentaa taloon perustukset, kun paljon nopeammin saa talon valmiiksi aloittamalla suoraan seinistä?
Raskas liikunta anaerobisilla tasolla ja kevyt liikunta kehittävät eri osa-alueita kunnossa. Anaerobisella liikunnalla kunto nousee kyllä vähän aikaa nopeasti, mutta jossain vaiheessa kehitys pysähtyy, kun ne aerobisella harjoittelulla kehitettävät ominaisuudet ovat jääneet huonolle tasolle.
Toki jotkut tekevät aerobista liikuntaa laskematta sitä varsinaisesti liikunnaksi. Jos esim. tekee koiran kanssa reilun tunnin kävelylenkin joka päivä, tulee siinä jo aika paljon kevyttä harjoittelua, vaikka sitä ei liikunnaksi laskisikaan.
Googlaa VO2max. Kertoo missä kunnossa olet. Jos treenaat anaerobisella tasolla, se kehittää VO2max eli maksimihapenottokykyä. Jos treenaat aerobisella tasolla, se polttaa rasvaa, mutta ei juuri nosta kuntoa.