Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntovelallinen, pelottaako korkojen nousu?

Vierailija
06.03.2021 |

Miten maksukykysi kestää?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäljellä 7000e euroa joten eipä juuri.

Vierailija
2/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Otin lainan just silloin kun korot olivat jotain 5%, ja taisi heti seuraavana vuonna laskea. Kohta laina on maksettu, kun on ollut varaa maksaa sitä ylimäärin pois. 

Vierailija
4/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oli vielä asuntolaina niin ei pelottanut. Meillä siis oli se jossa maksuerä aina sama, mutta laina-aika muuttui korkojen muuttuessa.

Vierailija
5/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lainaa on jo maksettu. Toisen sijoitusasunnon lainaa on jäljellä 8000€ ja indeksirahaston lainassa on korkokatto, joten ei jännitä.

Vierailija
6/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Minulla on saman verran sijoituksia kuin velkaa, ja sijoitusten tuotto on korkeampi kuin lainan korkokulut, Jos tasapaino kääntyy toisinpäin maksan lainan bullettina pois. Siihen asti sijoitukset saavat tuottaa minulle rahaa ja lyhennellä puolestani lainaa pikkuhiljaa pois.

Vierailija
7/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hermostutttaisi? Kun otimme 250 k€ lainaa, korko oli 4.8%, nyt lainaa jäljellä 80 k€, palkat vähintään tuplaantuneet ja sijoituksista tuon voisi kuolettaa heti...

Vierailija
8/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Johan tässä on 8 vuotta maksettu lainaa minimaalisilla koroilla ja lainapääoma on pienentynyt kiitettävää tahtia.

Vierailija
9/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:ta taitaa nyt *tuttaa kun täällä onkin fiksuja rahan käyttäjiä, eikä ylivelkaantuneita henkilöitä.

Vierailija
10/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön jää ilman kiristämistä kuukaudessa 2000e , joten eiköhän me selvitä :D en ymmärrä kuka laittaa talouden niin tiukalle , että muutaman satasen menot vie turmioon....korkojen nousua todennäköisempää, ts. aivan varmaa on että yhtiövastikkeet nousee sillä valtio verottaa eri kuluja enemmän ensi vuonna

Vierailija
11/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin yksin lainaa 240 000 euroa 4,85 %:n korolla 30 vuoden maksuajalla varmuuden vuoksi. Nyt laina tulee maksettua alle 20 vuodessa eikä haittaa vaikka korot vielä tässä ehtisivät nousta. 

Vierailija
12/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut opintolainasta 9% ja asunnosta 6%. Koti on velaton, mutta sijoitusasuntolainaa on jonkin verran ja kakkosasuntoon vähän vielä jäljellä. Ei pelota. Toki turvan tunnetta tuo se velaton koti ja reilut puskurivarat jotka tälleen viiskymppisenä on jo ehtinyt tienata.

Vierailija
13/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausierä ei muutu korkojen noustessa, vaan laina-aika pitenee. Laina-ajallakaan ei ole varsinaista merkitystä, koska kuittaan lainan tästä aikanaanmuuttaessani pienempään ja luultavasti halvempaan kaupunkiin.

Vierailija
14/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Otettiin just 600k asuntolaina kiinteällä 10v korolla. Meillä on tähän varaa ja jos ei ole niin sitten myydään ja muutetaan pois. 10v päästä halutaankin jo varmaan asua jossain muualla.

Vierailija
15/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hermostutttaisi? Kun otimme 250 k€ lainaa, korko oli 4.8%, nyt lainaa jäljellä 80 k€, palkat vähintään tuplaantuneet ja sijoituksista tuon voisi kuolettaa heti...

Ihan sama homma paitsi asunnon arvo on myös kaksinkertaistunut tässä ajassa erittäin hyvin sijainnin vuoksi. Tosin en ole myymässä tätä asuntoa, joten sillä ei väliä minulle itselle ainakaan toistaiseksi ellei sitten vanhuudenpäiviä ajatellen. 

Vierailija
16/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa, on pelottanut jo kohta 15 vuotta. Kyllä ne korot kohta nousee, oma veikkaus on että jo 2040- luvulla.

Vierailija
17/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, on pelottanut jo kohta 15 vuotta. Kyllä ne korot kohta nousee, oma veikkaus on että jo 2040- luvulla.

Jep tuolloin korot olivat jo korkealla ja pelkäsi nouseeko ne siitäkin vielä ja sitten yhtäkkiä alkoikin huima lasku. Sen laskun jälkeen ei ole kyllä pelottanut, kun on vain ajatellut, että mennään takaisin siihen alkutilanteeseen ja palkkakin on noussut mukavasti siihen tilanteeseen verrattuna. 

Eri asia, jos olisi ottanut lainaa näillä alhaisilla koroilla ja maksukyky on mitoitettu siihen. 

Vierailija
18/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelottaa, tottakai. Lapsiperhe ollaan, joista mies on nyt lomautettuna. Itse olen lasten kanssa kotona. 

Vierailija
19/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelottaisi? Viimeiset 11 vuotta, mitä lainaa olen maksanut, aina on joku vouhkannut korkojen noususta. Ei ole tapahtunut eikä tule mitään radikaalia tapahtumaankaan niin kauan kun EU:n jäsenenä pysytään.

Vierailija
20/24 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tasaerä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi