Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskontoa ja historiaa ei pitäisi koskaan sekoittaa toisiinsa vaan pitää ne visusti erillään toisistaan

Vierailija
04.03.2021 |

Uskonnot eivät kuulu historiaan eikä muihinkaan tieteisiin eikä tiede myöskään ota mitään kantaa mihinkään uskontoihin liittyvään asiaan. Historian tutkimus on sekulaari uskonnoton tieteenala kuten kaikki tieteenalat eikä siihen siksi tule sekoittaa uskontoja ja niiden valheita. Pitämällä uskonto visusti erillään historiasta voidaan tehdä varmasti puhdasta ja aitoa historiantutkimusta ilman että uskonnot vaikuttavat siihen ja sen tuloksiin.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymm, eikös voisi ajatella että uskontojen kertomukset ovat tarinoita ja jorinoita muiden joukossa siellä historian kirjoissa? Ei se historiakaan niin eksaktia ole.

Vierailija
2/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella oli sama opettaja historiassa ja uskonnossa. Olin aivan pöyristynyt, miten voi sama opettaja opettaa satuja ja todellisia tapahtumia. Tämä söi sinänsä täysin pätevän ja mukavan opettajan uskottavuutta silmissäni. En voinut ymmärtämään, miten pystyi olemaan niin vakuuttava molemmilla tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävä mielipide. Useimmat tutkijat ovat olleet sitä mieltä, että uskonnot ovat olleet äärimmäisen tärkeitä voimia historiassa, niiden takia on sodittu, niiden kautta on järjestetty yhteiskuntarakenteita, niillä on perusteltu verotusta ja kuninkaanvaltaa ja ne ovat tuottaneet ja säilyttäneet väestörekistereitä, kirjallisuutta ja taidetta. Ja siksi niiden tutkiminen on välttämätön osa historiantutkimusta.

Vierailija
4/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on ap niin täydellisesti hakoteillä että ei hän ainakaan yliopistosta tänne av:lle ole eksynyt. 

Vierailija
5/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap kävitkö sä mun lounasravintolassa viime viikolla? Oletko sä se joka katsoi lohikeittolautastaan ja kysyi "saisikohan tästä jotenkin nämä sipulit pois?"

Vierailija
6/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollisuus ei suoranaisesti kuulu historiaan, mutta uskonnot kuuluvat hyvinkin merkittävästi. Itse asiassa ei ole montaakaan historian kokonaisuutta, mitä voisi käsitellä huomioimatta uskontoja.

Vierailija
7/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas taas surkea provo.

Vierailija
8/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku dokkari tuli missä arkeologi ja intoa puhkuva uskovainen tutkivat israelissa uusimpia löytöjä. Uskis alkoi käydä koko ajan ahdistuneemman näköiseksi kun todisteet eivät menneetkään kirjaimellisesti pyhäkoulutarinoiden tavalla. Löytyi mm. uurnia tms, koko jeesuksen perheelle vanhemmista ja sisaruksista jälkikasvullekin.

Vierailija
9/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto on osa yhteiskuntaa, menneinä aikoina sen rooli vielä merkittävämpi.

Uskontoa ei siis voi sivuuttaa historiassa.

Luulen, että ap ei osannut ilmaista itseään selkeästi, vaan tarkoitti jotain muuta?

Vierailija
10/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella oli sama opettaja historiassa ja uskonnossa. Olin aivan pöyristynyt, miten voi sama opettaja opettaa satuja ja todellisia tapahtumia. Tämä söi sinänsä täysin pätevän ja mukavan opettajan uskottavuutta silmissäni. En voinut ymmärtämään, miten pystyi olemaan niin vakuuttava molemmilla tunneilla.

No huh huh! Sama kuin jos joku työntekijä kertoisi julkisesti tai vain ihan työpaikallani olevansa uskovainen. Laskisi kyseisen työntekijän pätevyys ja sopivuus silmissä jos olisin työnantaja ja tuskin saisi pitää työpaikkaansa euraavan Yt jälkeen.

Vierailija
11/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko käynyt yläasteesi joskus 60-luvulla? Ei meillä ainakaan 90-luvun lopulla Raamatun tarinoita uskonnontunnilla käsitelty mitenkään tosina. Kristinuskolla oli toki isoin rooli, mutta samalla laillla me opiskeltiin siellä muita kirjanuskontoja, sekä hindulaisuutta, buddhalaisuutta, antiikin uskontoja.. Ei edes rippikoulussa tarinoita väitetty tosiksi. Siellä vaan hoettiin, miten Raamatun tarinat ovat vertauskuvallisia. 

Vierailija
12/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Uskonto on osa yhteiskuntaa, menneinä aikoina sen rooli vielä merkittävämpi.

Uskontoa ei siis voi sivuuttaa historiassa.

Luulen, että ap ei osannut ilmaista itseään selkeästi, vaan tarkoitti jotain muuta?

Tämä olisi toivottavaa, mutta noin ajattelevia ihmisiä on. Osa heistä on jopa ihan älykkäitä, mutta syystä tai toisesta kieltäytyvät ajattelemasta kokonaisuutta tai loppuun asti mitään mikä alkaa ”usk” koska heille se on aina ”uskovaishöpötystä”. Siis vaikka kyse olisi ihan normaalista tunnustuksettomasta tutkimuksesta (vaikka nyt sitten historian tai sosiologian tai antropologian)

Vierailija
13/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko käynyt yläasteesi joskus 60-luvulla? Ei meillä ainakaan 90-luvun lopulla Raamatun tarinoita uskonnontunnilla käsitelty mitenkään tosina. Kristinuskolla oli toki isoin rooli, mutta samalla laillla me opiskeltiin siellä muita kirjanuskontoja, sekä hindulaisuutta, buddhalaisuutta, antiikin uskontoja.. Ei edes rippikoulussa tarinoita väitetty tosiksi. Siellä vaan hoettiin, miten Raamatun tarinat ovat vertauskuvallisia. 

Olet tainnut itse käydä et-opissa, mutta et vain muista. Uskonnontunneilla kirkon papit edelleen aivopesee lapsia uskoon ja käyttävät heihin jatkuvasti henkistä väkivaltaa. Tästä johtuu nuorison henkinen pahoinvointi, mt-ongelmat ja syrjäytyminen.

Vierailija
14/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tainnut itse käydä et-opissa, mutta et vain muista. Uskonnontunneilla kirkon papit edelleen aivopesee lapsia uskoon ja käyttävät heihin jatkuvasti henkistä väkivaltaa. Tästä johtuu nuorison henkinen pahoinvointi, mt-ongelmat ja syrjäytyminen.

Ei ne mitään pappeja ole. Ne on jonkun aineen aineenopettajia, jotka on opiskelleet myös tietyn aineenopettajille tarkoitetun 15 opintopisteen kokonaisuuden yhdistettyä teologiaa ja uskontotiedettä. Siis ihmisiä, joiden pääaine on joku peruskoulussa ja lukiossa opetettava aine (kielet, matematiikka, fysiikka, kemia, historia, suomen kieli ja kirjallisuus, psykologia, liikuntatiede, jne). Teologian pääaineilijat harvoin ryhtyvät opettajiksi, koska tuntikehyksessä on niin vähän uskonnon tunteja, että sillä ei elä vaan sen pääosan tunneista täytyy haalia muualta.

Vierailija
15/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän ei olisi uskonnon historiaa.

Ja mites muuten Aadolf erään aatteet? Eikös siihenkin kuulu uskonnot?

Ja onhan niitä monia muitakin historiaan merkittyjä uskonnon juttuja.

Vierailija
16/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne et:läiset oli ihan erikseen. Ainakin itse  muistan käyneeni joulu- ja pääsiäiskirkossa luokan/koulun kanssa. 

Meidän opettaja oli opettajankoulutuksen lisäksi teologi. 

Olen käynyt kansainvälisen koulun Tampereella. Ehkä jossain tavallisessa kyläkoulussa oppi on ideologisempaa?

Vierailija
17/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, mitä eimerkiksi koulussa voi opettaa historiasta, jos siihen ei saa mitenkään liittyä uskonto? Tuskin saat kirjoitettua kovin pitkää luetteloa.

Vierailija
18/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiaa ei voi muuttaa,totuudelliset.

Vierailija
19/19 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit tarkoittaa uskontoa ja politiikkaa.sen voisi jotenkin ymmärtää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä