Kaloriohjelman joku vika vai omassa matematiikassa?!
Yleensä osaan laskea kaiken tarkasti ja oikealla tavalla.
Pidän välillä huvin vuoksi kaloriohjelma.
Tein suklaatäytekakun (koska teki mieli), kaloreiksi (pohja+täyte) tuli 320kcal/100gr.
Sitten laskin pelkästään se kakkupohjan kalorit ilman täyte ja tulokseksi tuli 316kcal/100gr??
Noinko vähän kermavaahto/suklaa/tuorejuusto/nokare voi täyte vaikutti?!
Kommentit (29)
Kiitos kaikille asiallisille jotka ovat vastanneet 😊 nyt meni minulle perille! Matematiikka on mulla heikoin aine ja jos en ole sen kanssa tekemisissä, niin unohdan todella helposti miten se menikään.
Te muut siellä.. koittakkaa nyt yrittää elää mun kanssani tällä planeetalla. Koittakaa nyt selviytyä sen asian kanssa että kaikille matematiikka ei ole itsestäänselvyys.
On kyllä ikävää miten tällä palstalla hyökätään aina ottamalla esille älykkyys kortin. Huh huh. En yhtään ihmettele että on paljon pahoinvointia.
Jaahas! Otettiin tämä apn tehtävä meidän perheessä aivopähkinäksi. No ei kyllä ollut niin selvää.. Mies ei ollut yhtään samaa mieltä kun nää täällä palstalla.
Matikka on yllättävän hämmentävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä, mikä sinua tässä hämää, täytteessä on kaloreita siis vain hieman enemmän pohjaa/100grammaa.
vääntäkää mulle rautalangasta. Miten on mahdollista että kalorit ovat samat vaikka lähtis pois puolet kaloreista?
Yksinkertaistettuna. 100g kakkua sisältää pohjaa jossa 316kcal / 100g mutta sitä on vain 50g ja muita täytteitä jossa 324kcal / 100g, mutta sitäkin on vain 50g.
Tästä seuraa että pohjaa 50g eli 158kcal ja muita täytteitä 50g eli 162kcal jolloin 100g kakkupalassa on yhteensä 320kcal eli 320kcal/100g on kakun kalorit.
Ja pohjan ja täytteen suhdehan ei ole 50/50 vaan voi olla 30/70, 60/40 tai ihan mitä vaan.
Ei voi. Suhde on laskettavissa annetuista tiedoista.
Ei ole. Suhde voi olla käytännössä mitä vaan, rajan asettaa maksimaalinen kaloritiheys 900 kcal / 100 g edellyttäen että pohja olisi 100 % rasvaa.
Ja sen tiedämme, ettei pohja ole edes puolittain rasvaa, koska pohjan kalorimäärä on 316 kcal/ 100 g.
Hups, täytettä siis tarkoitin tietysti.
Ok... miten ootte päättynyt tämmöiseen tulokseen?
Luulis kalorien vähentyvän kun kreemi karsitaan pois??
He he. Jos otat 100 gramman kakkupalan ja nakkaat kreemit roskiin, niin kaloreita on annoksessa vähemmän, mutta eipä se palanen enää paina myöskään sataa grammaa.
Ja sen tiedämme, ettei pohja ole edes puolittain rasvaa, koska pohjan kalorimäärä on 316 kcal/ 100 g.