Laihduttamisen alussa kehotetaan punnitsemaan annokset, mutta joidenkin mielestä tämä on sairasta
Mitä pitäisi uskoa? Kaloreitakin pitäisi laskea, mutta jos kertoo laskevansa kaloreita, niin on mielenvikainen niuho. Jos kertoo pitävänsä ravitsemusterapeutin kehoittamana ruokapäiväkirjaa, niin on sairasta laskea jokainen suupala. Mikä on totuus?
Kommentit (12)
Jokaisen pitää toimia sellaisella tavalla, millä saavuttaa pysyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että oikeaa ruokaa syömällä keho itse pystyy huolehtimaan oikeasta määrästä ilman laskemisia.
Ei pidä paikkaansa silloin, kun vatsalaukku on venynyt, ihminen ei tunnista milloin on kylläinen tai ahmii kylläisyyden tunteesta riippumatta.
Kyllähän tuo varmasti kuulostaa aika neuroottiselta sellaisen ihmisen korvaan, jolla ei ole ollut ikinä minkäänlaista tarvetta kelailla syömisiään. Tai jota ei vaan kilot kiinnosta tai häiritse.
Valitset itsellesi sopivan tavan ja viis veisaat muiden vikinöistä. Itselläni toimi määrien arviointi summittaisten ohjeiden avulla (siis esim. montako ruokalusikallista on 20 g oliiviöljyä). Karsastin ruokavaakoja, tuo toimi itselläni hyvin kun paino tippui nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se, että oikeaa ruokaa syömällä keho itse pystyy huolehtimaan oikeasta määrästä ilman laskemisia.
Ei pidä paikkaansa silloin, kun vatsalaukku on venynyt, ihminen ei tunnista milloin on kylläinen tai ahmii kylläisyyden tunteesta riippumatta.
Vatsalaukun koko ei riipu kylläisyyteen.
Totuus on se, että käytä itsellesi parhaiten sopivaa tapaa.
Esimerkiksi punnitus voi olla hyvä keino havainnollistaa itselle paljonko omalla lautasella on vaikka 150 g riisiä tai pastaa. Tämä voi auttaa, jos ongelmana on liian suuret annoskoot. Jos taas ongelmana on napostelu ja epäsäännöllinen ruokarytmi, voi ruokapäiväkirja paljastaa totuuden. Kaloreiden laskeminen voi olla tarpeen, jos eri ruokien energiatiheys on hukassa.
Teet niikun itse haluat . Siskoni on tällä hetkellä laihtunut yli 6kg kuukaudessa juuri punnitsemalla ruokaa ja syömällä 5 krt päivässä. Itse lopetin sokerin syömisen 2kk sitten. Mä oon ollut tosi riippuvainen sokerista enkä ikinä maailmassa uskois että pystyisin tähän, mutta kyllä onnistui. Esim. itselle sopii kun en syö illalla eli lopetan syömiset enne kello 18:00, se sopii mulle ja sillä minulla lähtee paino, vaikka kaikki sanoee, että toi on semmosen vanhanaikainen tapa, mutta se on minulle sopiva tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on melkoisesti merkitystä, jaksaako vatsalaukkuunsa sulloa hevosen vai tuleeko se täyteen tonnikalapurkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä on melkoisesti merkitystä, jaksaako vatsalaukkuunsa sulloa hevosen vai tuleeko se täyteen tonnikalapurkista.
Kylläisyys ei tarkoita kuitenkaan samaa kuin vatsa täysi.
Kun on syönyt järkkyjä annoksia, ihminen EI TUNNE KYLLÄISYYTTÄ. Turha tulla lässyttämään mistään intuitiivisestä syömisestä. Voin kevyesti vetää pari pitsaa, kilon ranuja ja 21 tölkkii bissee eikä tunnu missään.
Jokainen tekee kuten itse parhaakseen näkee. Mun on pakko mitata annokset, koska muuten syön 100% liikaa. Tai lähinnä siis 10 000 % liikaa. Siksi mä helvetti soikoon oon läski. En siksi, että olisin jättänyt perussignaalit kropassa vaan huomiotta ihan kiusakseni ja kiduttanut itseäni ruoalla.
Se on järkevää ainakin aluksi, jos ei tiedä yhtään mikä on järkevä annoskoko ja missä ruuassa on paljon enemmän kaloreita kuin voisi luulla. Vähänkuin opiskelua ruuasta
Tee kuten itsellesi parhaiten sopii. Kaikille ei sovellu samat keinot ja todennäköisesti olet jonkun mielestä sairas tai nìuho, teit mitä tahansa. Älä välitä muiden kommenteista, jos nyt ylipäätään sinun on tarpeen avautua laihdutusmetodeistasi tuntemattomille ihmisille. Ainakin kannattanee valita joku rekisteröitymistä vaativa hyvin moderoitu foorumi, jos haluat muiden laihduttajien kanssa keskustella.