Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielialalääkkeet&lihoaminen, pystyykö laihduttamaan?

Vierailija
01.03.2021 |

Oon syönyt noin puolen vuotta mielialalääkkeitä, jotka ovat tehonneet toivotulla tavalla. Ainut miinuspuoli on painonnousu.

Pystyykö mielialalääkkeiden aikana laihduttamaan, haluaisin kuulla kokemuksia?

Tiedän, ettei se pilleri nosta painoa, mutta hillitöntä makeannälkää, kylläisyyden tunteen puuttumista ja nesteen kertymistä se aiheuttaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulla lähti paino laskuun heti kun lääke lopetettiin ja vaikutukset lakkasivat. Mirtazapin kyseessä ja aiheutti pohjattoman nälän, jonka vuoksi lihoin vuodessa 40 kiloa. Nyt neljä vuotta myöhemmin kaikki lähtenyt pois.

Vierailija
2/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiedän, ettei se pilleri nosta painoa, mutta hillitöntä makeannälkää, kylläisyyden tunteen puuttumista ja nesteen kertymistä se aiheuttaa."

Kirjaimellisesti se on noin, mutta kun sen pillerin sivuvaikutukset ovat tuollaiset, on ihan oikeutettua sanoa sen pillerin olevan syy painonnousulle, eli se pilleri nostaa painoa.

Hyvä ystäväni lihoi mielialalääkkeen käytöstä yli 50 kg ja lopulta kuoli sydämen pettämiseen. Tässä on mielestäni selvä syy/seuraus - suhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy tietysti. Jätät ne herkut ostamatta, vaikka kuinka mieli tekisi.

Vierailija
4/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta mitään nesteen kertymiseen.

Vierailija
5/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus on vaikeampaa koska nostavat ruoanhimoa. Muistan kun itse käytin vuosia masennuslääkkeitä niin oli hyvin vaikea pudottaa monta kiloa. Paikallaan painon sai pysymään "laihduttamalla" mutta ei juuri tippumaan, ruoanhimo oli vain liian suuri. Kun lopetin, niin oli paljon helpompi olla syömättä ja sain laihdutettua pois kilot jotka tuli liiasta syömisesta masennuslääkkeiden aikana.

Vierailija
6/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vahvistaa omaa tahtotilaa sillä että laatii itselleen syömislukujärjestyksen. Ei ollenkaan niin kivaa kuin että saisi juosta jääkaapilla aina mielihalun mukaan, mutta on toimiva. 

Vierailija
7/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vahvistaa omaa tahtotilaa sillä että laatii itselleen syömislukujärjestyksen. Ei ollenkaan niin kivaa kuin että saisi juosta jääkaapilla aina mielihalun mukaan, mutta on toimiva. 

Eipä se auta kun se nälkä on joka minuutti ympäri vuorokauden. Päihdeongelmaahan se muistuttaa. Sairaalloinen ruuan himo ja hiilihydraatin tarve. Tämän itse kokeneena voisin sanoa, että jotain vikaa on lääkkeessä jos se stimuloi ihmisessä addiktio käytöstä. On huomattavasti vaikeampaa olla vaikeasti masentunut ja syödä ilman järjen häivää kuin olla vain masentunut.

Vierailija
8/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani mirtalla mä en ainakaan voinut tapella niitä himoja vastaan, se oli jo sairaalloista. Ei haitannut silloin koska olin alipainoinen, mutta jätin lääkkeen aika pian tuon takia.

Nykyään on painoneutraali lääke joka voi sivuvaikutuksena vähentää ruokahalua ja tätä kautta laskea painoa.

Lääkityksen suhteen saa itsekin esittää toivomuksia. Itse painotin lääkärille ettei saa vaikuttaa painoa nostavasti kun yritin myös tuolloin toipua bulimiasta.

Vierailija
9/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pystynyt laskemaan painoa, käytössä useampia ruokahalua nostattavia lääkkeitä. Mulle auttoi valmistautuminen, terveellinen ruoka ja päivän kalorimäärän laskeminen. Mielitekoja tuli, hommasin selleriä, kurkkua ym vähäkaloria vihanneksia ja kasviksia.

Vierailija
10/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on varmaan se, että tarjolla on noita helppoja ja terveellisiä ruokia (Porkkana, selleri, kurkku, jne) koko ajan. Ja muilta osin noudattaa tarkkaa ruokalistaa ja syö kellon ja ruokavaa'an, ei kehon ja nälän, mukaan. Yleensä, kun tuollaisella lääkityksellä ollaan, ei vaan voimavarat riitä noin isoon projektiin.

Nesteen kertymistä ei estä, eli vaikka laihtuu, voi olla edelleen ihan turvoksissa.

Vierailija
11/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
12/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei liho.

Esim tuo mirtatsapiini, ja nekin jotka lihoo niin se on ihan muutaman kilon luokkaa.

Mutta jos muutakin vikaa, niin ne lihoo nyt ilman lääkettäkin.

Harvempi miespuolinen lihoo yhtään  vaikka söiski nuita, eli on itsekuria enemmän.

Vierailija
13/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
14/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt mirtatsapiinia unettomuuden hoitoon eli pientä annosta. Lääkärin mukaan sen ei pitäisi aiheuttaa painonnousua. Käytännössä se ruoanhimo oli ajoittain ihan järjetön. Kyse ei ollut edes mistään herkuista vaan olisin voinut ahmia oikeastaan mitä vaan. Nyt kun ei ole aikaisia aamuherätyksiä, en käytä lääkitystä ja ruokaa tekee mieli silloin, kun on oikeasti nälkä. En uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi, jos joutuisin käyttämään tuota lääkettä masennuslääkkeeksi eli isompia annoksia.

Vierailija
15/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi varmaan ehdotat, että ap ottaa itseään niskasta kiinni ja jättää pillerit ottamatta.

Vierailija
16/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt mirtatsapiinia unettomuuden hoitoon eli pientä annosta. Lääkärin mukaan sen ei pitäisi aiheuttaa painonnousua. Käytännössä se ruoanhimo oli ajoittain ihan järjetön. Kyse ei ollut edes mistään herkuista vaan olisin voinut ahmia oikeastaan mitä vaan. Nyt kun ei ole aikaisia aamuherätyksiä, en käytä lääkitystä ja ruokaa tekee mieli silloin, kun on oikeasti nälkä. En uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi, jos joutuisin käyttämään tuota lääkettä masennuslääkkeeksi eli isompia annoksia.

Minäkin olen käyttänyt sitä unettomuuten jo monta vuotta. Olen aina himoinnut herkkuja, jos annan siihen itselleni luvan. En kuitenkaan anna. Elän kurinalaisesti, harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti. Mitkään tunteet eivät vaikuta syömiseeni, vaan torppaan ne järjellä. Ehkä pari kolme kertaa kuussa annan itseni syödä ihan mitä sattuu.  Tässä on mielestäni se kompastuskivi monella. Mennään täysin tunteen ja himon vietävinä.

Vierailija
17/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
18/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttänyt mirtaa viitisen vuotta, ei ole vaikuttanut painoon millään tavalla. Tosin olen aina syönyt kurinalaisesti enkä edes osta herkkuja kuin kerran kuussa. Päästä se ruokahalu on kiinni, jos kaapista ei löydy herkkuja niin vaikea niitä on popsia. Tässä kohtaa elämä on valintoja kauppamatkalla.

Vierailija
19/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

+35 kg lääkityksen myötä. Paino ei pudonnut grammaakaan. Myöhemmin vaihdettiin toiseen lääkkeeseen, jolla ei ole painovaikutuksia. Kilot lähtivät ihan itsellään, ilman mitään sen kummempaa vaivannäköä, mutta aika hitaasti.

Lääkkeen aiheuttama nälän ja mielihalujen tunne oli JÄRJETÖN! Ehkä muilla on enemmän itsekuria, jos eivät liho, mutta mä olin ihan avuton tuon asian edessä.

Vierailija
20/21 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttänyt mirtaa viitisen vuotta, ei ole vaikuttanut painoon millään tavalla. Tosin olen aina syönyt kurinalaisesti enkä edes osta herkkuja kuin kerran kuussa. Päästä se ruokahalu on kiinni, jos kaapista ei löydy herkkuja niin vaikea niitä on popsia. Tässä kohtaa elämä on valintoja kauppamatkalla.

Ehkä sitten vain kuulut niihin, joihin sivuoireluettelossa mainitut näläntunteen lisääntyminen ja painonnouse eivät vaikuta. Ei se tarkoita sitä, että muilla olisi kyse pelkistä vääristä valinnoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi