verta synnytyksen jälkeen?
Mulla on viime vuosina ollut hieman alhainen hb, luokkaa 115, siis ennen raskautta. Nyt raskauden aikana hb on tietysti vähän vielä alentunut ja ollut yleensä vähän yli sata. Rautaa olen vähän huono syömään, mutta muuten syön monipuolisesti. Muita raskausvaivoja ei ole (rv 31) ja on vain pientä väsymystä. Synnytyksessähän menettää hieman verta, joten hb on varmasti silloin alle sata. Mikä teillä on ollut rajana, että olette saaneet verta. Olen kuvitellut, että raja pyörii jossain 80 g/l?!
Kommentit (6)
Veri laitettiin heti kohta synnytyksen jälkeen, ei siis odoteltu eikä katseltu.
lalii:
Olen kuvitellut, että raja pyörii jossain 80 g/l?!
Eli ysävä kyllä menetti verta synnytyksessä normaalia enemmän, joten luulisin että katsotaan kokonaistilannetta, paljonko verta menetetty ja mikä hb.
3 sairaalapäivänä alkoi hoitsu ihmetellä kun en vauvaa uskaltanut käsitellä vaan aina kutsuin miehen vaipanvaihtoon. ja sitten tarkistivat hb:n. se oli 80, vaikka juuri ennen synnytystä oli 135. vuodon määrästä ei tietoa kun se veri vuosi vasta osastolla vuolaasti. sanoin siitä ja kyselin että onko normaalia, mutta aina ne sanoi että ok.
pari pussia sain verta ja uskalsin kantamaan vauvaakin :-)
ja lääkäri muuten pisti papereihin että seuraavassa synnytyksessä seurattava jälkivuodon määrää.
lähtöarvot olivat huonot. Menetin verta aika reilusti, mutta tilannetta paikattiin antamalla Hemohessiä kaksi pussia. Hemohes käsittääkseni lisää verimäärää, muttei paranna verenlaatua. Viikko synnytyksen jälkeen Hb taisi olla juuri noissa 80:n lukemissa. Silloin yritin syödä rautaa, mutta minusta vaikutti, ettei se sopinut vauvallemme, vaikka söinkin vain pieniä määriä, joten jätin raudan pois. Reilussa kuukaudessa tilanne korjaantui itsekseen suht normaalille, alhaiselle tasolleen.
Olen ajatellut tässä raskaudessani pyytää, että Hb:tä seurattaisiin jo lapsivuodeosastolla. En kuitenkaan tiedä, haluaisinko lisäverta, jos Hb laskee, sillä jos olen oikein ymmärtänyt, veritankkauksessa on omia pulmia. Olo synnytyksen jälkeen kertonee sen, mitä sitten on tehtävä. Viimeeksi olo ei ollut mitenkään superheikko, vaan jopa yllättävänkin ponteva, nopeasti synnytyksen jälkeen. Huimausta kyllä oli jonkun verran, mutta muuten taisi olla ihan hyvä olla.
Tituliini
Mulla hemoglobiini laski 64:ään ja olo oli sen mukainen! Eli pyörryin myös vessaan ym. Synnytyksessä verenhukaksi merkattiin 400ml, mikä ei voi pitää paikkaansa! Tosin lähtöarvo oli reilu 100,mutta silti. Eipä vaivautuneet osastolla hb:tä mittaamaan ennenkun seuraavana päivänä ja silloin sainkin heti kolme pussia punasoluja ja olo koheni sitä mukaan kun pussit tyhjeni. Eli mulla veri oli kyllä välttämätöntä. Hoitajien suhtautuminen heikkouteeni oli törkeää, mm. mies ei saanut auttaa vessaan, kun äidin pitää kuulemma itse selvitä! Myös tuo eka vuorokausi meni täysin sumussa, vauva oli kuitenkin koko ajan luonani eikä sitä otettu hoitoon. Ihme etten pudottanut vauvaa tai jotain muuta vastaavaa esim. yöllä, josta en muista mitään. Nyt kun toinen synnytys lähestyy, olen varautunut vaatimaan mittauksia, jos vaan siltä tuntuu, kun ei tuo hemoglobiini valtavan korkea ole nytkään vaikka rautaa syön päivittäin.
Eka synnytyksessä minulla meni verta 2000ml aivan spontaanisti (voi siis mennä enemmän kuin vähän) ja hb laski 125:stä hetkessä alle 70. Pari päivää katsoivat, että ei se hb nouse ja laittoivat verta lisää. Itse olin niin sekaisin, että en älynnyt vaatia, olisi pitänyt. Toisessa synnytyksessä meni 1400ml taas spontaanisti ja hb jäi just yli 70. Olo oli kuitenkin aivan eri kuin viimeksi, joten verta ei tarvittu. Kalpea olin kun mikä ja ihmettelivät, kun seisallaan pysyin.