Te, joilla on autopaikka parkkihallissa, auttakaa
Olen vuokraamassa kotia, ja osassa taloista on talon alla kylmä ja osassa lämmin parkkihalli. Kuinka kätevä on kylmä halli, eli tarvitseeko siellä kuitenkin pitää autoa roikan päässä lämmitykseen pakkaspäivinä? Asun Pohjois-Suomessa, ja täällä on talvisin koviakin pakkasia.
Kommentit (19)
Ikkunat ei huurru avaruussäteilystä jos katto päällä, eikä tarvii parkkipaikkaansa kolata, mutta kylmä se auto on.
Mutta riittävätkö seinät lämmittämään autoa tarpeeksi?
Jos siinä on lämmitystolppa, niin sen kun laittaa roikan kiinni.
Täytyy lämmittää kylmässä hallissa, mutta ikkunoiden rappaamiselta ja lumien puhdistamiselta säästyy, mikä on iso plussa.
Jos saatavilla on lämmin paikka, ota ihmeessä. Tietysti vaan jos ei se ihan järjettömiä maksa. Kyllä lämmin autohalli on vaan niin hieno asia, ettei sitä osaa kuvitellakaan ennenkuin sulla on se.
Meillä on taloyhtiön tallipaikka 70 egee kuussa ja on se kyllä sen arvoista.
Joo, toisessa kodissa kylmä halli 70,- kuussa, toisessa lämmin halli 56,-. Tuossa kalliimmassa asunto on jonkin verran hienompi, mutta ei merkittävästi.
Anders kirjoitti:
Jos saatavilla on lämmin paikka, ota ihmeessä. Tietysti vaan jos ei se ihan järjettömiä maksa. Kyllä lämmin autohalli on vaan niin hieno asia, ettei sitä osaa kuvitellakaan ennenkuin sulla on se.
Meillä on taloyhtiön tallipaikka 70 egee kuussa ja on se kyllä sen arvoista.
Jo on kallis, mulla on 50 euroa ja on lämmin halli ja pesupaikat.
Lämmin halli ehdottomasti. Kiität itseäsi jälkeenpäin joka talviaamu, etenkin jos ajat usein.
Ei kylmä hallikaan huono ole, jos se on suljettu tila.
Kiitos avusta! Tämä ratkaisi päätökseni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kylmä hallikaan huono ole, jos se on suljettu tila.
On suljettu tila. Kokemuksia tästä? AP
Täälläpä asia jo tuli selväksi.
Lämpimästä tallista/hallista lähdet lämpimällä kuivalla autolla liikkeelle. Ei tarvitse erikseen moottorin esilämmitystä tai sisätilan lämmitystä.
Kylmä halli: autoa eivtarvi pihdistaa lumesta tai jäästä, mutta kylmällä moottorin esilämmitys ja sisätilanlämmitys on suotavia. Eli hallissa auto johdolla seinään kiinni tai weberi pöhisemään jos se on sallittua.
Jotkut väittää että autolle ei tekisi hyvää jatkuvasti jäätyä ja sulaa, en tiedä siitä. Mjlla vuosikausia auto lämpimässä tallissa työpäivän ajan, en huomannut mitään haittaa, päinvastoin mukava lähteä lämpimällä autolla.
Kylmä talli riittää, lämmittää vaan moottorin kovilla pakkasilla. Lämmin talli on kyllä mukava, mutta se on autolle huono vaihtoehto. Lumi ja jää sulaa päivittäin eikä auto aina kuitenkaan kokonaan ehdi kuivumaan ennen liikkeelle lähtöä. Autosi lilluu siis puoli vuotta märkänä, mikä ruostuttaa ihan hirveän äkkiä, kaikki kiveniskemät, tunnelit, alapohja... Plus kun ajat ulos kaupan pihaan, vesi on tallissa ehtinyt imeytyä lukkopesiin ja ovitiivisteisiin, jolloin ne jäätyvät ja siinä sitä ollaan. Lämmintä tallia tarvitsee vain silloin jos tekee remonttia. T. Ammattikuljettajan vaimo
Me ollaan asuttu 8 vuotta talossa jossa kylmä halli. Meillä on lämpötolppa mutta ei olla koskaan sitä käytetty. On tänne Helsinkiinkin mahtunut kovia pakkasia 8 vuoteen. Meidän paikka on melko kaukana hallin ovesta ja auto on toki kylmä talvella mutta ei se jäässä ole, senkun menee autoon sisään. Mutta toki siellä kylmä on. En tiedä miten autot jotka ovat hallin oven vieressä..koskaan ei ole ainakaan silmään pistänyt että mikään auto olisi jäässä mutta kun kävelee hallissa hallin ovea kohti niin ilma kylmenee kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä talli riittää, lämmittää vaan moottorin kovilla pakkasilla. Lämmin talli on kyllä mukava, mutta se on autolle huono vaihtoehto. Lumi ja jää sulaa päivittäin eikä auto aina kuitenkaan kokonaan ehdi kuivumaan ennen liikkeelle lähtöä. Autosi lilluu siis puoli vuotta märkänä, mikä ruostuttaa ihan hirveän äkkiä, kaikki kiveniskemät, tunnelit, alapohja... Plus kun ajat ulos kaupan pihaan, vesi on tallissa ehtinyt imeytyä lukkopesiin ja ovitiivisteisiin, jolloin ne jäätyvät ja siinä sitä ollaan. Lämmintä tallia tarvitsee vain silloin jos tekee remonttia. T. Ammattikuljettajan vaimo
Mulla parkkihallissa +15 lämpöä ja nopeasti sulaa ja kuivuu, ei tulisi mieleenkään pitää lumessa ja pakkasessa autoa parkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kylmä hallikaan huono ole, jos se on suljettu tila.
On suljettu tila. Kokemuksia tästä? AP
Mulla on hallipaikka talomme kellarissa olevassa suljetussa hallissa. On sellainen puolikylmä ehkä, lämpimämpi kuin ulkolämpö mutta ei missään nimessä täysin lämmin. Lasit ei jäädy ikinä ja 20 asteen pakkasillakin auto ei ole totaalisen kylmä sisältä eli toimii oikein hyvin. Koska on suljettu, niin tuuli ei puhalla lunta tai sadetta sisään.
Kylmässä tallissa toki lämpeää nopeammin moottori (+ sisätilat jos saa käyttää lämmitintä). Ei tarvitse kahta tuntia pitää ennen lähtöä.
Mulla oli työpaikan puolesta lämmin autohallipaikka useamman vuoden. Kotona auto on katoksessa. Auto on musta, joten lämpimän parkkihallin selvästikin huonoin puoli oli se, että auto näytti talvella aina likaiselta, koska autoon ajon aikana kertynyt pöllyävä lumi suli parkkihallissa. Parkkihallissa oli myös todella pölyistä. Nyt työpaikan vaihdoksen myötä autopaikka on kylmässä hallissa, niin auto on pysynyt selvästi paljon puhtaampana, koska jatkuvaa lumien sulamista ei ole ja pöly ei pyöri parkkihallissa.
Auton toiminnassa, ovien tai lukkojen kanssa ei ole ollut ongelmia, vaikka auto onkin ollut koko talven kylmässä parkkihallissa tai katoksessa. Autossa on toki Webasto kaukosäätimellä.
Kylmä on kylmä eli ei lämmitystä. Onko muuta kysyttävää?