onko ok jos en jaksa imettää yöllä
Kommentit (26)
Jos olet totaalisen poikki, niin ilman muuta vauvankin hyvinvoinnin kannalta on tärkeintä, että sinä saat levätä, vaikka se sitten haittaisikin imetyksen jatkumista.
Jos taas kysymys on siitä, että olisi vain niin kiva saada nukutuksi paremmin, mutta pärjäät kyllä näinkin ja imetyksen onnistuminen on sinulle todella tärkeää, niin kannattaa ottaa huomioon seuraavaa: vauvan syöttäminen yöllä pullosta lisää selvästi riskiä siihen, että imetyksen kanssa tulee ongelmia. Ensiksi siksi, että imutekniikka pullosta on erilainen kuin rinnasta. Vauva saattaa tykästyä pullosta imemiseen niin, että hän alkaa hylkiä rintaa. Toiseksi siksi, että yöimetykset lisäävät kaikista tehokkaimmin rintamaidon tuotantoa. Tietenkään nämä riskit eivät toteudu kaikkien vauvojen kohdalla. On äitejä, joiden vauvat ovat monta kuukautta saaneet osan maidosta tuttipullosta ja osan rinnasta ilman ongelmia. Ja esimerkiksi minulla maito riitti, vaikka vanhin lapsi lopetti itse yösyötöt 2,5 kuukauden ikäisenä.
Riskin suuruuteen voi myös itse vaikuttaa. Tuttipulloissa on eroja - kuulemma Aventin pullot ovat parhaita imemistekniikan kannalta. Lisäksi riskin suuruuteen vaikuttaa tosi paljon myös se, saako vauva maitoa pullosta 2-3 kertaa joka yö vai yhtenä tai kahtena yönä viikossa.
Mä henkilökohtaisesti koin imetyksen työläämpänä kuin pullosta antamisen. En tiedä miksi, mutta näin vaan oli. Yöpullon voi laittaa illalla valmiiksi jääkaappiin ja lämmittää sitten vaan, ei siinä ollut mitään ongelmaa. Onneksi meillä esikoinen alkoi aika pian syödä vain kerran yössä ja puolivuotiaana jo ihan itse lopetti yösyömisen.
Mutta jatkoin silti imetystäkin, vaikka se ei aina kovin sujuvaa ollutkaan, mutta ihan siksi vaan, koska halusin vauvan saavan myös rintamaitoa. Sen olisin lopettanut varmaan aika piankin, jos olisin pelkästään mukavuudenhalun perusteella tämän asian päättänyt.
Tein siis kompromissin, joka toimi meillä, ja otin mielestäni edut molemmista: sekä imetyksestä että korvikkeen antamisesta. Kyllä mieskin osallistui sitten noihin pulloruokintoihin, sekin oli jo suuri etu.
Mä en ymmärrä, miksi näitä imetys/korvike-asioita ajatellaan aina niin mustavalkoisesti, joko-tai-mentaliteetilla?? Meillä oli tietysti sekin onni, että vauvalle kelpasi molemmat, kaikille kun ei.
Tulevalle kuopukselle aion ainakin yrittää samaa systeemiä, mutta sen näkee sitten, onnistuuko.
12
Tehokkain keino pitää maidontuloa yllä on imettää yöllä. Maitovarat saattavat ehtyä hyvinkin nopeasti yöimetysten loputtua.
yöllä koska en yksinkertaisesti pysy hereillä. muutenkaan en oikein tykkää imettämisestä
ap
Meillä yösyömiset tapahtuvat niin, että kun vauva herää syömään niin isi nostaa hänet rinnalle syömään ja lopun yötä vauva nukkuukin vieressä eli nukutaan kaikki samantien.. =)
jotta sain nukkua edes vähän pidempiä unipätkiä (lapsi söi vastasyntyneenä kahden tunnin välein). Toisaalta minä myös halusin syöttää öisin, sillä yösyötöt ovat hyväksi maidontuotannon kannalta. Koeta nukkua päivällä silloin kun lapsikin nukkuu.