Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän pinoon ne jotka HALUAVAT että uskonnonopetus säilytetään peruskoulussa.

Vierailija
08.08.2006 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vaihtoehtona tulee olla myös elämänkatsomustieto.

Vierailija
2/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö parempi olisi opettaa yleisesti uskonnoista, jolloin lapsilla olisi jotain pohjaa tehdä itse omat päätöksensä? Vai kannatatteko muissakin asioissa aivopesua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uskonnonopetuksen roolia pitäisi laajentaa siten, että se käsittelisi yhtäläisesti kaikkia uskontoja. Pitäisi opettaa toisten ymmärtämistä, suvaitsevuutta, sekä sitä, miten uskonto ja uskonnolliset tavat ovat osa kulttuuria. En kannata erityisemmin tunnustuksellista opetusta.

Vierailija
4/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on tärkeä osa omaa kulttuuriamme ja lasten tulee ymmärtää omat lähtökohtansa. Toisaalta uskonnonopetusta voisi muokata enemmän eri kulttuurien/uskotonjen opetukseksi. en näe kymmenen käskyn jne. ulkoaopettelemista kovin tähdelliseksi koulussa - ne sopivat paremmin nykyaikana rippikouluun.

Vierailija
5/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että tämä maa säilyttää kristillisyyden. Suurin osa lapsista kuitenkin kuuluu kirkkoon, joten on hyvä, että saavat tietoa uskonnosta, johon kuuluvat (kaikki kun eivät tietoa mistään muualta saa). Niille, jotka eivät mihinkään uskontoon kuulu, tulee tietenkin olla vaihtoehtona elämänkatsomustieto.

Vierailija
6/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskoa painotetaan siksi, että se on Suomen valtauskonto; kyse on siis oman kulttuurin opettamisesta. Uskonnonopetus ei ole Suomessa tunnustuksellista.

Vierailija
7/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sanonut varsinaisesti omia mielipiteitä vaan utelen jotain perusteluita tähän teidän kantaanne. Ilmeisesti liikaa pyydetty...

*3*

Vierailija
8/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme kristityssä maassa, jossa moni asia perustuu kristillisiin arvoihin ja maailmankatsomukseen. Peruskoulun uskonnonopetuksen perustana ei ole tehdä oppilaista uskovaisia (ja erittäin harvoin tekeekään...) vaan opettaa ymmärtämään. Samalla tietenkin keskustellaan moraalista ja muista elämänkatsomuksellisista asioista.

Ja tuohon aivopesuun. Kyllä koti on se paikka, jossa lapset aivopestään. Lapset oppivat haukkumaan ryssiä, halveksumaan kristinuskoa tai kaikkia uskoja ylipäätään, turvaamaan Jumalaan tai ihan mitä vain vanhemmat heille opettavat. Ainakin peruskoulun ensimmäisillä luokilla olen huomannut tämän. Olen siis ope eikä minun tehtävänäni ole aivopestä oppilaitani uskomaan mitään. Mutta rasismia yritän lieventää.

Vierailija
9/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juu, toki uskonnonopetusta: kaikkien uskontojen yms. tasapuolisesti.

Vierailija
10/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkaikkea hyvää etiikka- ja moraalikasvatusta. Meidän perheessä ne on tärkeitä asioita.

Ja kyllähän peruskoulussa (ja lukiossa etenkin) käydään läpi muitakin uskontoja ja elämänkatsomuksia, ei niitä tarvitse heti ensimmäisestä luokasta lähtien alkaa opettaa.

Vierailija
11/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole seurakunta-aktiivi, mutta toki kasvanut näiden asioiden keskellä.

Vierailija
12/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo asiat eivät tule muissa aineissa esiin. Eli sikälikin on hyödyllistä.

Vierailija
13/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ope, nekä edes uskovainen. Mitä itse muistan uskonnosta se ei todellakaan ollut aivopesua vaan kaikista uskonnoista kerrottiin, tokihan oma kristinusko kuuluu olla etusijalla, olemmehan evlut. Vähemmistöt jotka omia uskontojaan hinkuvat omaksi aineeksi voin todeta, että opettakoot itse omin varoin omalla ajallaan.

Eihän siellä muslimimaissakaan sallita minkäänmuun kuin oman uskontonsa opettamista.

Vierailija
14/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaisin myös, että uskontoja käsiteltäisiin laajemminkin, niin että jokainen nuori tietäisi maailman erilaisista uskonnoista. Joskus kun voi tulla sellainen " etsikkoaika" , jona nuori etsii paikkaansa maailmassa, ehkä joku uskonto kolahtaisi, ei välttämättä ev-lut, joka on, miten sen nätisti sanoisi, aika pliisu uskonto :)

Vierailija
15/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 3 : kyllä uskonnon tunnilla (ihan meidän oman uskonnon) opetettiin myös muut uskonnot. Uskonto on myös historiaa.

Vierailija
16/16 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri niin kuin on ollut ketjussa puhettakin: myös muut uskonnot ja etiikkaa kuten nytkin!

kristinuskon vaikutus on tosiaan suuri kulttuurissamme ja historiassamme. esimerkiksi länsimainen kirjallisuus (klassikot mukaan lukien) on täynnä viittauksia kristinuskoon ja Raamattuun - ja tosiaankin mutkin kuin tunnustukselliset tekstit.

siis kuuluu jo yleissivistykseen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi