Mistä ihmeestä tietää millaiseen terapiaan kannattaisi mennä?
Olen 32v enkä ole ikinä käynyt terapiassa tai psykologin juttusilla. En edes ymmärrä mitä eri terapiamuodot ovat. Tilanne on nyt se, että haluaisin käydä läpi joitain asioita lapsuudestani. Yritämme miehen kanssa lasta, mikä ei ole ottanut onnistuakseen, joten olemme aloittaneet hoidot ja tämä koko prosessi on triggeröinyt ikäviä muistoja lapsuudesta, joita en ole aiemmin osannut tai halunnut ajatella. Taustalla ei ole mitään vakavaa kaltoinkohtelua, lähinnä yksittäisiä tilanteita, joissa esimerkiksi sukulaistädit joukossa kritisoivat ulkonäköni. Noiden ”traumojen” takia minun on vaikea kuulla kommentteja ulkonäöstäni ja vartalostani, mutta nyt lapsettomuushoitojen myötä vartaloni on koko ajan keskustelunaiheena. Huomaan myös ahdistuvani, jos muut ihmiset puhuvat itsestään negatiivisesti, esimerkiksi lapsuusmuistot ponnahtivat pintaan hiljattain kun mieheni sisko päivitteli sitä kuinka lihava hän onkaan syötyään 2 laskiaispullaa. Millaiseen terapiaan minun kannattaisi edes kokeilla hakeutua?