Onko palkkatukipaikan saaminen mielestänne vaikeaa?
Minusta tuntuu siltä, että on. Työkokeiluihin pääsee jonkin verran helpommin, mutta nehän ovat yleensä lyhyitä ja palkattomia eikä niistä kerry eläkettä. Torstaina minulla päättyy työkokeilu, onkohan sen jälkeen tiedossa vaan uusia työkokeiluja ilman palkkaa...
Kommentit (8)
Ei. Pitää toki olla valmis huonoon palkkaukseen ja raskaisiin fyysisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pitää toki olla valmis huonoon palkkaukseen ja raskaisiin fyysisiin töihin.
Ehkä näin. Eri asia sitten, jos hakee toimistotöitä...
Itse olin fyysisissä töissä ja pyysin päästä kevyempiin töihin toiseen kunnan paikkaan, siihen loppui palkkatukityöt.
Mikä tahansa työpaikka voi olla palkkatukipaikka eli jos sinulla on vaikeuksia ylipäätään saada töitä, niin ei palkkatukipaikkakaan helpolla tule.
Ei ole vaikeaa, mutta taloudellisesti täysin kannattamatonta. Työkokeilusta ei tosin kerry eläkettä ymv, mutta silloin ei mene tuetkaan, jotka jopa hieman nousevatkin - toisin kuin palkkatuella. Itse olen tehnyt molempia ruokapuolella ja työkokeilijalle kuuluu jopa ruoka, mutta palkkatukilaiselle ei - ja jos syöt työpaikan ruokaa se loppukin taloudellinen hyöty palaa siihen. Ainoa plussa palkkatuessa on se, ettei järjestelmä pidä sinua mielenvikaisena ja passita sinua kuntouttavaan työtoimintaan liimaamaan makarylliä reunalliseen näkkileipäalustaan sinne sisäpuolelle...
Työnantajalle maksetaan palkkatukea max (muistaakseni) 1800 e/kk eli edes 100 % palkkatuki ei korvaa todellisia palkkauskustannuksia (palkka, sivukulut, tarvittavat laitteet tai muut varusteet). Ei siis ihme, ettei palkkatukipaikkaakaan saa ihan vain tarjoutumalla töihin.
En ole vielä koskaan päässyt palkkatukipaikkaan. Ellei sitten D-työn tekemistä stipendillä sellaiseksi lasketa?
Up.