Tuleeko suosittelijan olla aina esimies?
Kommentit (9)
Minulta ei ole koskaan kysytty suosittelijoita. Onko yleistäkin?
Tämä on varmaan aika alariippuvaista. Omalla alallani käytetään esimiesten lisäksi opettajia ja ohjaajia, sidosryhmäedustajia ja asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita ja kollegoita. Vähän riippuu myös siitä, että mitä haluat niiden sinusta kertovan, koska ymmärrettävästi nuo kertovat erityyppisiä asioita. Itse olen pyrkinyt siihen, että suosittelijoina on kaksi erityyppistä kontaktia .
Se ei saa olla kukaan joka on jotenkin puolueellinen (kaveri, äiti eikä ymmärrettävästi myöskään exä tai exän nyxä) eikä sinusta riippuvainen.
Nykyäänhän on muotia verkostoitua jolloin kaikki suosittelevat ristiin kavereitaan.
Olen yläkoulun opettajan ominaisuudessa toiminut suosittelijana nuorille ihmisille. Varmasti toisen ja kolmannen asteen tai vaikka aikuiskoulutuksenkin opettajia voi pyytää.
Kyllä se yleensä eduksi on jos suosittelija on esimies tai esimiehen esimies jos sinulla on hyvät välit häneen. Esimies on työnantajan edustaja ja siis tavallaan samassa veneessä sen uuden rekrytoivan firman kanssa.
No viimeksi yhdelle haastattelijalle ei kelvannut edellisestä työpaikasta kollega. En aio ikinä puhua sen paikan esimiehelle, harvoin inhoan ketään, mutta tämä nainen oli kiero valehtelija ja oman edun pönkittäjä ja en ikinä aio ottaa häneen yhteyttä. Ikinä.
Ei tarvitse olla esimies.