Kanta.fi kirjaukset?
Eli siis vaikka kieltäisi kaiken kanta.fissä (reseptit, käynnit, kunnat jne) niin näkeekö SILTI hoitohenkilökunta tiedot jostakin (esim pegasus järjestelmän kautta tms? :D)
Kommentit (6)
Mistä alkaen kaikki kirjattu näkyy/aiemmin ei nähnyt?
Niin mutta siis jos mulla on esim turha käynti jolla ei oo nykyään enää merkitystä (jopa päin vastoin, epäoleellisia asioita nykypäivänä) ja mä laitan rastin et ei näy. Niin näkyykö se silti?????
Kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei tee kirjauksia kantaan. Vaan erilliseenpotilastietojärjestelmään, josta kopiot niistä teksteistä siirtyy kantaan. Eli kotikunnallasi on joku ohjelma, jossa on tekstit tiedot ja siellä tietty näkyvyys eri ammattilaisille. Sitten esim. yksityinen lääkäriasema kirjaa johonki muuhun järjestelmään eikä näe terveyskeskuksen tekstejä, mutta voi luvallasi hakea kotikunnan kirjaamia tietoja kannasta. Mutta siis lähtökohtaisesti kukaan ei katsele tekstejä kannasta vaan siitä järjestelmästä, johon tekstit on alunperin kirjattu.
Voi jeesus. Miten saan ns. turhaa tietoa pois sieltä ohjelmista??? Siis esim. kerran mulla kävi niin, että kun olin 18 v ja sii puhunu ihan höpöhöpö juttuja, niin uus hoitaja naureskeli niille mun jutuille jotka todellakin haluaisin pois sieltä? Lisäksi yksi teksti on täysin väärin kirjotettu sinne?
Hoitava yksikkö näkee kaikki omissa järjestelmissään olevat käynnit ja kirjaukset, vaikka olisit kanta-arkistossa estänyt niiden luovuttamisen muualle. Mutta voit estää esimerkiksi työterveyshuoltoa näkemästä julkisen puolen kirjauksia ja päinvastoin.
Et voi kieltää tekemästä merkintöjä käynneistä, se on säädetty lakiin. Miten se muutenkaan toimisi, jos kävisit vaikka käynnillä missä suunnitellaan jatkohoitoa tai vaikka leikkaus ja sitten leikkauksessa ei olisi mitään tietoa sinusta ja mitä edelliskäynnillä suunniteltiin?