CPAP-hoito uniapneaan. Silmät ärtyvät. Osaisko joku auttaa?
Aloitin viikko sitten cpap-hoidon uniapneaan. Hoito uhkaa kaatua siuhen että silmät on tosi kuivat/kirvelevät/punoittavat/kutiavat ja ärtyneet. Syy tämän on laitteen maskista (kulmaventtiilistä ulos puhaltava ilmavirta). Yön kun se puhaltaa tuossa nenän alla niin silmät on tosi ärtyneet.
Oon kokeillut jo kahta erilaista maskua. Tuntuu että lopputulos on aina yhtä huono.
Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (10)
Auttaisko jos laittaisitte semmoset kankaiset mutta paksut unimaskit yöksi silmillenne?
Minulla maski ilma vuoti sivusta, kun remmit oli liian tiukalla. Löysytin niitä, niin maski istui paremmin eikä ohivuotoja enää ole.
Itsellä oli alkuun sama ongelma, minulla on nenä-suumaski. Pari viikkoa meni hakiessa maskille sopivaa kireyttä, piti löysätä ja kiristää monet kerrat ennen kuin löytyi sopivat säädöt.
Kannattaa tehdä vain pieniä muutoksia kerrallaan kiristysremmeihin.
Jos on liian tiukalla niin vuotaa, samoin jos liian löysällä.
Silmälääkäri sanoi, että puhallus voi aiheuttaa jopa silmätulehduksen, käytän VitaA pos-voidetta yöksi silmiin (muutenkin kuivat silmät) .
Maskeja kannattaa kokeilla useanlaisia, malleja riittää
Letkuhan pyörii siinä maskin kyljessä joka suuntaan. Joissakin asennoissa puhaltaa enemmän silmille. Olen yrittänyt hakea kulmaa, jossa puhallus osuu muualle kuin silmiin päin. Tosin sitten voi rohtua huulet, mutta se on pienempi riesa.
Mihinkäs se sierainmaski puhaltaa? En ole nähnyt enkä kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Letkuhan pyörii siinä maskin kyljessä joka suuntaan. Joissakin asennoissa puhaltaa enemmän silmille. Olen yrittänyt hakea kulmaa, jossa puhallus osuu muualle kuin silmiin päin. Tosin sitten voi rohtua huulet, mutta se on pienempi riesa.
Mihinkäs se sierainmaski puhaltaa? En ole nähnyt enkä kokeillut.
Sierainmaskista en tiedä, mutta nenämaski puhaltaa suoraan nenän päällä. Kulmaniveltä ei ainakaan tuossa omassa mallissani ole.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli alkuun sama ongelma, minulla on nenä-suumaski. Pari viikkoa meni hakiessa maskille sopivaa kireyttä, piti löysätä ja kiristää monet kerrat ennen kuin löytyi sopivat säädöt.
Jos on liian tiukalla niin vuotaa, samoin jos liian löysällä.Silmälääkäri sanoi, että puhallus voi aiheuttaa jopa silmätulehduksen, käytän VitaA pos-voidetta yöksi silmiin (muutenkin kuivat silmät) .
Minulla vasta toinen maski kokeilussa. Käytän myös silmävoidetta yöksi ja kostutustippoja päivisin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on liian tiukalla niin vuotaa, samoin jos liian löysällä.Silmälääkäri sanoi, että puhallus voi aiheuttaa jopa silmätulehduksen, käytän VitaA pos-voidetta yöksi silmiin (muutenkin kuivat silmät) .
Minulla vasta toinen maski kokeilussa. Käytän myös silmävoidetta yöksi ja kostutustippoja päivisin.
Ap.
Uimalasit ois ainakin tiiviit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Uimalasit ois ainakin tiiviit.
Vai voiko se kova puhallus nenään ärsyttää silmiä, vaikka maski ei vuotaisikaan.
Mulla samaa. Jos joku osais auttaa, ois hyvä. Terveydenhoidossa eivät oikein ota kantaa. Mäkin oon kokeillu jo useampaa maskia. Sama silmien lähellä ilmanpuhallusongelma kaikissa.