Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini poltti joka raskaudessa, silti meistä kolmesta lapsesta vain minulla on ADHD. Koen äitini syyllistämisen olevan epäreilua,

Vierailija
22.02.2021 |

Olen täysin varma että isälläni on tämä myös, isähän ei tokikaan ole diagnoosia saanut ja tuskin ne alkaisi seitsemänkympppisiä ukkoja tutkimaan :D
Mutta, tupakkaa on mielestäni ihan turha tässä syytellä! Herranjumala, 70-luvulla 90% odottajista poltti. Vauvaa saatettiin nukuttaa vaunuhin tupakka suussa.

Ja ennenkuin joku tulee huutelemaan ylimielisesti "varmaan teidän sossuperheessä!" niin äitini on sairaanhoitaja. Vietin lapsuuteni ok-talossa ja harrastin ratsastusta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä, että äiisi poltti, mutta sinulla olisi voinut olla ADHD ilman, että äiti ei olisi polttanut.

Vierailija
2/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmäksi se näköjään ainakin tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet perinyt sen isältäsi, jos kerran hänelläkin on.

Vierailija
4/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lapsuuden kavereiden äideistä ei polttanut 70-luvulla.

Vierailija
5/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla tunnettiin tupakan vaarat, vaikka sitä sai mainostaa.

Tupakoitsijat ovat itsekkäitä addikteja, joille ei edes omien lasten terveys ole tärkeää.

Vierailija
6/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttääkö joku siis äitiäsi, että hänen tupakanpolton seurauksena sinulla on adhd? En ole ikinä kuullut että nämä kaksi asiaa olisi syy-yhteydessä... Adhd on periytyvää, mutta enn lähtisi syyttämään isääsi, tai ketään muutakaan. 

Elämä on, kaikenlaista voi tulla, kelle vain.

Vierailija
7/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai 90%. 🤣 Linkkiä pliis.

Vierailija
8/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska  monilla on kova hinku kiistää tämän neurologisen häiriön voimakas periytyminen, on helpompi syyttää tupakkaa ja alkoholia. Lähinnä tupakkaa, alkoholistahan odottajat osasivat pysyä erossa jo 40 vuotta sitten.

Mutta fakta on että monilla mummoilla ja papoilla täällä suomen maassa on diagnoosia vailla oleva  adhd/add ja näiden henkilöiden lapsenlapset ovat nyt niitä   erityislapsia joille ropisee diagnoosia diagnoosin perään. 

Vierailija
9/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidin tupakanpoltto voi olla yhtenä tekijänä adhd:n synnyssä. Adhd on myös vahvasti äidin puolelta periytyvää. Näin ainakin mulle lääkäri selitti. T: adhd-äiti (joka diagnosoitiin vasten lastensaannin jälkeen)

Vierailija
10/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se tupakka ainakaan asioita parantanut ole.

Vierailija
11/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän äiti ei polttanu raskausaikana. Välitti vauvoistaan.

Vierailija
12/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä syyllistäisin äitiäni, jos hän olisi polttanut tai juonut raskaana ollessaan. Sen verran olen haitoista lukenut.

Vierailija
13/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta ole muuten vain alettu jauhamaan, vaan tupakointi on tutkitusti yksi adhd:n todennäköisyyttä lisäävä tekijä siinä missä perinnöllisyyskin.

Mulla on vähän sama tilanne - sekä äidin suvussa että isällä on tuota diagnosoimattomana, ja silti olen tupakanpoltosta katkera, koska se lisäsi tarkkaavaisuushäiriön mahdollisuutta entisestään. Tuo tosin tapahtui 90-luvulla, jolloin riskit olivat hyvin tiedossa. Varmaan suhtautuisin toisin, jos olisin syntynyt aikaisemmin.

Vierailija
14/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijat ovat keskimääräistä tyhmempiä. Vai mitä mieltä naisesta, joka vetää röökiä raskaus- ja imetysajat, polttaa sisällä lasten läsnäollessa, ei ole varaa kunnon ruokaan lapsille harrastuksista puhumattakaan, kun rahat menee tupakkaan jne.

Se myrkkypaska maksaa kai jotain 7 euroa aski, enkä viitsi kuunnella enää yhtää valitusta raha vähyydestä niiltä, joilla on varaa pistää 200 euroa kuussa tupakkaan.

Vierailija
15/15 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikainen tupakointi ja passiivinen tupakointi altistavat myös astmalle ja tekevät keuhkoista heikot hengitystieinfektioita vastaan. Jokainen sairastuminen vie voimat ja kestää kauan parantua. Saa helpommin pneumonian jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi