Näin erityisherkkänä ärsyttää, kun ihmiset käyttävät tätä "diagnoosia" väärin
En minä mitään erityiskohtelua halua. Mä vain olen mm. tällainen:
- pelkään riitoja ja huutamista, joten välttelen tilanteita, missä tähän joutuu. Säikähdän myös tilanteissa, jossa minä en ole mitenkään riitelyn tai huutamisen kohde tai osapuoli
- saan kyyneleet silmiin mistä tahansa liikuttavasta, oli se ihanaa tai surullista. Esim. onnistunut taitoluisteluesitys tai kissavideo saa kyyneleet silmiin, samoin kuin joku täysin tuntematon kertoo lemmikkinsä kuoleen
- mulla on äärimmäisen tarkka ja herkkä hajuaisti
- melko monet materiaalit iholla kutittaa
Mutta ei, se ei tarkoita sitä että haluaisin erityiskohtelua. Vittumainen ei nyt kenenkään tarvitse olla kellekään muutenkaan, käytöstavat pitää olla kaikilla kaikkia kohtaan joka tapauksessa.
Kommentit (5)
Rauhoitu ja lopeta turhien miettiminen. Hanki jotain mielenkiintoista tekemistä mielummin kuin rääyt räkä poskella mitä muut tekevät. Tämäkään palsta ei ole ehkä sinulle se paras ajanviete.
Erityisherkkyys on hermostollinen ominaisuus, ei selitys jollekin draamailulle tai prinsessamaisuudelle. Erityisherkkä on usein introvertti, mutta voi olla ekstroverttikin, joskin se on hieman haasteellisempi yhdistelmä (esim. tarve olla toisten kanssa vrs. väsyminen ihmiskontakteihin).
Tuntuu, että tänä päivänä ihan kaikki määritelmät ymmärretään aina väärin. Luulen sen olevan aika pitkälti tahallista.
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu ja lopeta turhien miettiminen. Hanki jotain mielenkiintoista tekemistä mielummin kuin rääyt räkä poskella mitä muut tekevät. Tämäkään palsta ei ole ehkä sinulle se paras ajanviete.
Mikä sun ongelmasi on? Sekö, että joku sanoo olevansa erityisherkkä ja inhoat sellaisia? Tuo sun vihaisuutesi tuskin liittyy alunperin mitenkään ap:n postaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nyt on paljonkin muuta tekemistä, mutta nyt vaan oon koneella odottelemassa saunan lämpiämistä.
Erityisherkkyys on äksönit hermonpäissä. Siis enemmän tarttumapintaa kuin tasaisemmilla.
Luonteen, moodin tai minkään muun kanssa sillä ei ole sillee tekemistä.
Vai onko...?
No, ehkä sinäkin joskus voimaannut ja lopetat kiltteilyn.
Palsta on hyvä paikka opetteluun👅👅👅