Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko alaisella olla parempi palkka kuin esimiehellä?

Vierailija
20.02.2021 |

Suostuisitteko itse esimiehenä siihen, että teillä olisi pienempi palkka kuin alaisellanne? Ja nyt puhun kiinteästä kuukausipalkasta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja suostuisin. Esimies on helppo vaihtaa, mutta jos sopiva asiantuntija vaihtaa kilpailijalle, voi käydä ikävät.

Vierailija
2/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nettoan kuukaudessa enemmän kuin mun lähin esimies.

Se on vähän nyrpeänä siitä, muttei mitään isompaa kitkaa meidän välillä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisosaaja usein saa parempaa palkkaa kuin hänen suora esimiehensä.

Vierailija
4/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mulla olikin näin 8 vuotta sitten. Alainen, jonka palkkaisin, sai 300 E/kk ennemmän kuin minä, mutta tilanne kyllä korjattiin aika pian ja sain itse korotuksen.

Vierailija
5/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Esim. hyvälle koodaajalle "joutuu" maksamaan hyvin.

Vierailija
6/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiimissäni on vanhempia ja kokeneempia jotka tienaavat enemmän kuin minä. Ihan ok minulle, kunhan ovat sen rahan arvoisia. Esimihenä näkee kyllä aikamoisia epäreiluuksia palkkauksissa noin yleisesti ottaen.

Vierailija
7/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Sellainen tilanne voi syntyä esim vuorotyötä tehdessä, kun tiimiesimies on vain päivätyössä, kuten esimiehet useimmiten ovat, tai esimiehellä on kokonaispalkka. Vuorolisistä ja ylitöistä voi kertyä normipalkan kanssa potti, joka on enemmän kuin esimiehen palkka. Tämä on itse asiassa aika tavallista.

Vierailija
8/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin alainen saa pomoaan parempaa peruspalkkaa. Sitten on erilaisia lisiä ja palkitsemisjärjestelmiä, joilla osat kääntyvät. Edellisessä työpaikassa tein päivätöitä ja alaiseni 3-vuoroa. Vaikka peruspalkkani oli 50% korkeampi kuin heillä, moni ansaitsi vuodessa vuorolisien, ylitöiden ja päivystyskorvausten ansiosta enemmän.

Nyt minä saan urakkapalkkaa ja vaikka pomoni peruspalkka on varmaan pari tonnia parempi, ansaitsen häntä enemmän.

Vierailija
9/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mullakin oli aikoinaan parempi palkka kuin esimiehellä kun olin myyjä kaikilla ikälisillä ja lähiesimieheni oli myymälävastaava vain 5 % palkankorotuksella eikä hänellä ollut yhtään ikälisiä. Kyllä niitä aikanaan sitten kertyi mutta lähtökohta oli tämä. Yhteinen esimiehemme, myymäläpäällikkö, oli jättänyt pöydälleen tämän myymälävastaavan uuden työsopimuksen jonka näin kun tilitin kassaa.

Vierailija
10/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä esimiehenä suostuisi tuollaiseen. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä esimiehelle on maksettava esimiehen liksa.

Vierailija
11/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin voi käydä lähinnä tiiminvetäjätasolla. Päällikkötasolla ja siitä ylöspäin palkkahypyt on niin suuria, että kaula alaisiin on helposti 1500-2500 Euroa ja siitä ylöspäinkin.

Vierailija
12/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimiehenä antanut alaiselle palkankorotuksen, jonka jälkeen tienasi enemmän kuin minä. Ei mitään ongelmaa, hän neuvotteli palkastaan minun kanssani ja minä oman esimieheni kanssa. Puolisen vuotta tienasin vähemmän kuin tää alainen, sitten menin edelle.

Vierailija
13/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi olla, jos alainen on joku erikoisasiantuntija, varsinkin julkisella puolella.

Vierailija
14/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä esimiehenä suostuisi tuollaiseen. Eihän siinä ole mitään järkeä. Kyllä esimiehelle on maksettava esimiehen liksa.

Mistä esimiehelle pitäisi maksaa, nimikkeestäkö? Esimies harvoin tuottaa edes bruttopalkkansa verran lisäarvoa.

Vierailija
15/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jossain it-alalla voi olla tai jossain aivan erikoisessa tilanteessa. Esimerkiksi meillä tes edellyttää säännöllisesti palkantarkastuksen alaisiin nähden

mies53v

Vierailija
16/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka mulla kovempi, mutta moni alainen tienaa enemmän. 

Vierailija
17/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut ko. tilanteessa, kun entisellä urallani olin toimittaja. Tuottajan eli esimiehemme palkka oli kokonaispalkka, vajaat 4000 euroa/kk. Vuorolisien ja sunnuntaitöiden sekä arkipyhien vuorojen vuoksi oma palkkani oli keskimäärin 4800 euroa kk, joskus jouluna ja pääsiäisenä kun vuoroputki napsahti päälle, kk-tili saattoi olla jopa 5500 e. Mua pyydettiin tuottajaksi mut en ruvennut, kun palkka olisi pudonnut. Okei, toki vuorolisät on korvaus veemäisistä työajoista ja ne olis jääny pois, mutta olin silloin yksineläjä eikä mulla ollut mitään vuoroja vastaan, kun niistä maksettiin hyvin.

Vierailija
18/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, itsellänikin on ollut. Yleensä kyse jostain erityisasiantuntijasta, omalla kohdallani henkilö oli juristi.

Ja sitten tietysti silloin, jos alainen on eri maassa ja maiden yleisessä palkkatasossa on eroa.

Vierailija
19/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä esimiehelle pitäisi maksaa, nimikkeestäkö? Esimies harvoin tuottaa edes bruttopalkkansa verran lisäarvoa.

Ainakin minun pomoni on tehnyt töitäni vuosikymmenen, ennen kuin hänestä tehtiin yksikönpäällikkö. Hänellä on hyvä asiaosaaminen sen lisäksi, että hän on hyvä esimies. Parempi kuin minä koskaan ollessani itse työnjohtaja tai yksikönpäällikkö 20 vuotta.

Nyt sitten uusi toimitusjohtaja on keksinyt, että pomonikin pitää alkaa tehdä laskutettavaa työtä. Eli tekee osan työajastaan meidän töitämme sen sijaan, että hankkisi meille lisää töitä. Sinusta tuo on vissiin hyvä idea. Minusta ja työkavereistani idea on umpihullu.

Vierailija
20/27 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijaduuneissa hyvinkin mahdollista. Tiiminvetäjä voi olla 35-vuotias ja tiimissä 10-20 vuotta enemmän työkokemusta kartuttaneita, joiden asiantuntemus jossain tietyssä aiheessa jopa kovempi kuin tiiminvetäjällä. Vetävät miljoonaprojekteja.

Duunaripuolella harvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi