Onko 40-vuotias nainen jo ihan out työmarkkinoilla?
Olin viimeksi työnhaussa 32-vuotiaana ja oli todella helppoa työllistyä. Nyt ei enää kutsuta haastatteluihinkaan. Toki huono työllisyystilannekin vaikuttaa, mutta olen huomannut että hakemiini paikkoihin valitut ovat järjestään olleet 28-35-vuotiaita, enkä voi olla ajattelematta, että olenko jo nyt liian vanha? Koulutusta ja haluttua työkokemusta löytyy ja alalla on työpaikkoja auki.
Kommentit (20)
Ei ole iästä kiinni. Osaamisesi on ehtinyt jo vanhentua.
Oletko päivittänyt osaamistasi? Mikälainen työhistoria sulla on?
Tuolla asenteella varustettu saattaa ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Mitä osaat?
En kerro tarkemmin, mutta digitaalisten palveluiden kehittämiseen liittyy.
Olen opiskellut aina työn ohessa. Käynyt koulutuksia, tehnyt sertifikaatteja ja lukenut ammattikirjallisuutta. Seuraan muutenkin alaani aktiivisesti.
Ap
Ihan ohiksena kysyn vaan että miten se osaaminen vanhentuu jos on alalla koko ajan töissä? Meilläkin uusia järjestelmiä tulee tämän tästä ja ne opetellaan siinä missä muutkin. Olen 42-vuotias. En seniili.
Iällä ei mitään väliä. Sano että olet 25.
Niinhän moni hopeakettukin 55++ menee tennareissaan helposti kolmivitosesta.
Et valitettavasti voi vielä ikääsi syyttää, kyllä se vika on muualla. Olen muutaman vuoden vanhempi ja on ongelma lähinnä valita, mihin menisin töihin.
Ei, mutta parisuhdemarkkinoilla on.
40-vuotiaiden on aika jäädä eläkkeelle ja jättää työpaikat nuoremmille. 15-20 vuotta työntekoa pitää riittää elämän aikana.
Jos on ollut alan töissä, niin miten 40-vuotiaana voisi olla alansa osalta menettänyt osaamisen? Ymmärtäisin, jos olisi ollut 10 vuotta kotona tai työttömänä, mutta näinhän ei ap:n tapauksessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena kysyn vaan että miten se osaaminen vanhentuu jos on alalla koko ajan töissä? Meilläkin uusia järjestelmiä tulee tämän tästä ja ne opetellaan siinä missä muutkin. Olen 42-vuotias. En seniili.
No jos teet vuodesta toiseen samaa duunia, niin ei se kovin houkuttavaa ole esimiehille rekrytointia ajatellen.
Kannattaa edetä uralla aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut aina työn ohessa. Käynyt koulutuksia, tehnyt sertifikaatteja ja lukenut ammattikirjallisuutta. Seuraan muutenkin alaani aktiivisesti.
Ap
Miksi sinä Ari-Pekka tulet kommentoimaan jokaiseen ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos teet vuodesta toiseen samaa duunia, niin ei se kovin houkuttavaa ole esimiehille rekrytointia ajatellen.
Mitä tarkoitat etenemisellä? Olen itse kyllä edennyt sekä poikittaisuunnassa erilaisiin projekteihin ja myös esihenkilöasemaan. En usko, että siitä siis kyse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Osa yrityksistä kehittyy ja uudistuu. Osa jämähtää 20 vuoden takaiseen. Jos satut olemaan töissä jälkimmäisessä, putoat kelkasta muutamassa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat etenemisellä? Olen itse kyllä edennyt sekä poikittaisuunnassa erilaisiin projekteihin ja myös esihenkilöasemaan. En usko, että siitä siis kyse.
Ap
Sitten se ongelma on jossain muualla, eli sinun luonteessasi tai hakemuksessasi. Miten reagoit kysymyksiin haastatteluissa?
Työnantajat haluavat nuoria, joilla digitaidot kunnossa. Lisäksi kelpuuttavat pienemmän palkan.
Mulla on noi samat speksit, ja pääsen melkein joka kerta haastatteluun ja töitäkin olen saanut.
Ikääni ei tosin pysty päättelemään CV:stä. Olisiko sulla vanhentuneet työnhakutaidot?
Jos ulkomuotosi ei nappaa työhaastattelussakaan, voit heittää hyvästit työlle. Jospa teet hakemuksetkin alakanttiin? Sinä olet myyntikirje hakemuksessa. Lue se uljopuolisen silmin, kutsuisitko hakemuksen lähettäjän kertomaan itsestäsi? Soitatko työnantajalle? Seikkoja on paljon, joista voi päätellä millainen hakija on. Siihen ei ikä vaikuta ja ikäisesi ei todellakaan ole vanha.
Jos pääsit ennen työhaastatteluihin ja sait töitä ja olet näemmä edennytkin hienosti, niin uskon ettei persoonassasi ole vikaa. Mutta pakko kysyä: oletko ylipainoinen? Onko kananpyllytukka? Silmälasit ysäriltä? Päivitä look, muuten kuulostat tosi hyvältä.
Mikä ala?
Mitä osaat?