Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Clomistit, osaisitteko vastata?

07.08.2006 |

Syön nyt ekaa kiertoa clomeja, joten kysymyksiä tupsahtelee mieleen. Lähipiirissä kaikilla on tärpännyt heti, joten sieltä ei vastauksia irtoa ja toivottavasti teiltä niitä löytyy! Ja jaksatte taas yhtä lisäkyselijää.

1. miksi ultrataan ennen ovista? (asun ulkomailla ja täällä mitataan lämpöä, ei ultrata ollenkaan) Onko se tärkeää?

2. kuinka kauan clomeja voi syödä? Luin kirjoituksia ja huomasin, että jotkut ovat " clomitauolla"

3. kuuluuko clomien sivuvaikutuksiin alaselän kipuilu? menossa kp 29/34-40 ja selkää särkee tolkuttomasti

4. entä kohdun seutuvilla tuntuvat kivut? Tuntuu kuin olisi sellaista " pakotusta" tai jomotusta koko ajan. Clomien syy vai aikaisessa olevat menkat?

5. onkohan moni saanut plussan jo ekasta kerrasta? Toivon tietysti sellaista kohdalleni, vaikka yritänkin olla realistinen. Olen jo yli kolmekymppinen enkä ole raskautunut muutaman vuoden ilman ehkäisyä olemisen aika keraakaan, joten ei kai se nytkään tärppää, ja silti toivon kuitenkin *nauraa itselleen*

Olisi kiva jos joku vastaisi pöhköihin kysymyksiini!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan vastata varmuudella vain yhteen kysymykseen, kun itsekin vasta aloitan ne.

Lääkäri sanoi tänään että 6kk voi syödä putkeen ja sitten on tauko. Ei selvinnyt että kuinka pitkä mutta tauko kuitenkin.

Ja oireista tiedän vain sen että lista on pitkä mitä se voi aiheuttaa. Netistä vois löytyä lääkeaineen nimen mukaan oireista.

Vierailija
2/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätti kiitos ki-ra!

Kuusi kuukautta, siis vielä viisi kiertoa saan niitä nappailla. Muiden kommenteista jo luinkin, että tauon pitää olla kolmen kierron mittainen. Toivottavasti en tauolle saakka päädy vaan plussaan ennen sitä...

Etsiskelin noita sivu oireita googlella jo, mutta kysymiäni en löytänyt (tuhottoman paljon muita kylle, hih) siksi niitä kyselin, jos vaikka ovat vaan sellaisia " tuntemuksia" mitä muillekin olis tullut.

Se alkupviestini [b]ultraus[/b] kyllä kiinnostaa vielä kovin. Aiankin onko vaarallista olla ultraamatta (hui, hormonihöyryssä ajattelee aina pahaa).

Lisää siis vaan vastauksia, kiitosta vaan jo etukäteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitit seurantaultraa niin siinähänseurataan tapahtuuko mitään eli miten ne munikset kasvaa. Mulle ei ole kertakaan sitätehty vaan verikokeella on todettu ovis.

Tiesti ultrassa näkee sit onko limis minkälainen ja esim. mahdolliset kystat. Tähän ultra kysymykseen en osaa ihan tarkkaan vastata mut luulisin olevani oikeilla jäljillä.

Kuusikiertoa saa syö ja sitten kolmenkierron tauko. Itse söin viisi kierto ja pidin kolmen kierron tauon koska minulle oli tullut kysta mikä onneksi lähti pois kolmen kierron aikana.

mulla myös tuntui nippailuja alavatsassa, mutta en tiedä johtuivatko siitä kystasta vai munisten kasvusta.

Mulle ei selkä tullut kipeäksi mutta pää kylläkin vähän alkukierroissa ja yhdessä kierrossa maha ankaran kipeäksi kun otin ekan clomin.

Nyt kuuden kierto menossa ja toivotaan et pian tärppää.

Vierailija
4/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa yritän tässä vähän vastailla..

1) Ah, tämä on suorastaan lempiaiheeni. ;) Olen tavannut paasata kaikille seurantaultrien tärkeyttä, itse en kyseisiä lääkkeitä suostuisi ilman seurantaa syömään. Seurantaultrat ovat tärkeitä kolmesta syystä: [color=blue]ultrassa nähdään, miten lääke vaikuttaa muniksiin[/color] Jos annos on liian pieni, syöt lääkkeitä ihan turhaan. Mutta toisaalta vaikket ovuloisi, ei annostusta välttämättä voida nostaa. Mulla ei ensimmäisessä clomikierrossa kasvanut johtofollikkelia, mutta munasarjoissa oli lievä hyperstimulaatio, siitä syystä annostusta ei kannattanut lähteä nostamaan. Clomit myös vaikuttavat kuukaudesta toiseen erilailla. [color=blue]Clomit lisäävät monikkoraskauden todennäköisyyttä.[/color] Toisessa clomikierrossa mulla oli kp 12 vain 10mm johtofollikkeli, mutta kolmannessa kierrossa mulla oli samalla annostuksella kp 12 2kpl 16mm ja yksi 14mm follikkeli. Tästä tuloksena oli kaksoset. Kyllä plussan jälkeen ehti hirvittää, että jos tuleekin kolmoset... [color=blue]Ultrassa nähdään lääkkeen vaikutus kohdun limakalvoon.[/color] Mulla oheni limakalvo kuukaudesta toiseen, kolmannen clomikierron jälkeen tilanne oli jo niin huono (4,8mm kp 12), että seuraavassa kuussa olisi ollut tiedossa piikitykset ja inseminaatio. Yllätykseksemme raskaus kuitenkin pääsi alkamaan. Ovulaatiolla ei tee yhtään mitään, jos alkiolla ei ole paikkaa, johon kiinnittyä. Jos kohdun limakalvo saadaan ohenemaan liikaa, on sen kasvattaminen varsin työlästä. [color=purple]Monen kohdalla clomit " toimivat" hyvin ja onnistuneesti myös ilman seurantaa, mutta eipä se ainakaan olisi mua lohduttanut, jos omalle kohdalle olisi huonompi mäihä sattunut.[/color] (kaksoset kun ainakin meille olivat vain ihana juttu ;) )

2) Tähän ootkin jo saanut vastauksen.

3) Kaikenlaisia oireita noista lääkkeistä voi tulla... Tuohan voi olla myös raskausoire TAI oire hyperstimulaatiosta. Jos sulle tulee todella huono olo ja kipu yltyy, kannattanee varmastikin käydä lääkärissä.

4) Mulla oli ainakin raskauden alettua juuri tuollaisia tuntemuksia kohdun seudulla, mutta voihan se olla myös tulevat kuukautiset. Oli mulla aikaisemmissakin kierroissa ehtinyt olla " raskausoireita" erityisesti teroista, mutta plussakierrossa tuntemukset olivat kyllä erilaisia. Erilaisin tuntemus oli noin viikkoa ennen kuukautisten arvioitua alkamisajankohtaa alkaneet viiltävät kivut.

5) Mulle tuli plussa kolmannesta kierrosta, mutta onhan niitä ensimmäisestäkin plussanneita. Kuten yksi kaverini, joka muuten sai myös kaksoset...

Jos saan tiedustella, onko sulla todettu jotain erityistä syytä sille, mikset ole raskautunut? Mulla on itelläni pco ja sen seurauksena kärsin täydellisestä ovuloimattomuudesta. Toteaisin vaan, että jos sullakin sattuu olemaan myös pco, suosittelen clomien rinnalle metformiini nimistä lääkettä...

Mia79 ja clomituplat 8,5kk

Vierailija
5/5 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt paljon viisaampi (dream on...;) ja osaan kysellä lääkäriltäkin noista asiosta.

Mia, suuret kiitokset sulle vielä erikseen! Mun raskautumisen este on tosiaan pco. Se todettiin jo teininä. Koska oon normaalipainoinen eikä mulla oo verensokerin kanssa ongelmia, mulle ei annettu metformiinia. Tääll sitä tutkitaan kans ahkerasti ja lääkäri sanoi, että jos mulla olis ongelmaa edellämainittujen kanssa ne annettas mullekkin. Muuten niistä ei ehkä oo hyötyä. Sanoi että aiheuttavat monille normaalipainoisille tosi pahan olon ja siks niitäe i määrätä ennen kuin on tutkittu enemmän. Tiedä sitten oieko apua mutten kyllä halua väkisin pahaa oloa, clomien aiheuttama riittää!

Aurinkoista päivää!