Kyläily korona aikana
Vierailetteko normaaliin tapaan ystävien/sukulaisten luona koronasta huolimatta? Tuttava otti itseensä kun esitin ystävällisen toivomuksen ettei ehkä nyt ole sopiva hetki kahvittelulle varsinkin kun oli tulossa harrastus paikasta, mutta että ulkona voidaan tavata. En pelkää koronaa mutta kai oikeus minimoida riskit...
Kommentit (20)
Lähimpiä ystäviä ja sukulaisia nähdään.
En ihan entiseen tapaan, mutta harkinnan mukaan kyllä. Esim muita, jotka tekevät etätöitä ja käyttävät kaupassa yms hengityssuojaimia, olen tavannut. Ihan paria ihmistä siis. Kunhan iäkkäät vanhempani saavat rokotukset (ensimmäinen rokote ensi viikolla) ja muutkin lähisuvusta alkavat taas huolehtia heistä, höllennän merkittävästi itselleni asettamiani rajoituksia.
Ei tietenkään olla vierailtu. Iäkkäitä vanhempiani olemme nähneet vain ulkona kävelyllä, sisareni perhettä pari kertaa sisätiloissa n 15 minuutin ajan niin, että kaikilla on ollut maskit.
T. Hki, riskiryhmäläinen
Ollaan aika normaalisti tavattu illanistujaisissa tuttujen pariskuntien kanssa, ja ravintolassa käyty syömässä, ja kahviloissa. Meilläpäin hyvin vähän koronatartuntoja. Enemmän varmaan miettis jos asuis ihan ruuhka-Suomessa.
Kotona olevan perheen lisäkisi vain omia aikuisia lapsia puolisoineen tapaan ilman suojaimia. Töissä ja kaupassa ym. pakolliset maskin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan aika normaalisti tavattu illanistujaisissa tuttujen pariskuntien kanssa, ja ravintolassa käyty syömässä, ja kahviloissa. Meilläpäin hyvin vähän koronatartuntoja. Enemmän varmaan miettis jos asuis ihan ruuhka-Suomessa.
... ja äitiä käyn hoivakodissa katsomassa. Muiden sukulaisten kanssa en ole yhteyksissä muutenkaan.
Ymmärrän täysin tekemäsi päätöksen kahvittelun suhteen. Mielestäni tänä aikana on kohtuutonta vetää herneet nenään, jos jotkut ihmisistä vain haluavat minimoida riskit. Jokaisen päätöstä tulisi kunnioittaa - onhan kyse kuitenkin omasta terveydestä!
Itse en ole tavannut ystäviäni kohta vuoteen, ajattele! En ole mikään koronahysteerikko, mutta haluan minimoida riskit koronan kanssa. Ja en halua ottaa riskiä, että saisin koronan joltain ystävistäni ja tartuttaisin sitä perheeseeni mm. vanhempiini. Olen kohta vuoden ajan käynyt vain välttämättömissä paikoissa esim. kaupassa ja joskus koulussa (olen aikuisopiskelija), kun etäopetusta ei ole voinut järjestää. Ystäväni ovat töissä, ja heillä on paljon enemmän kontakteja minuun verrattuna, joten mielestäni ihan järkevä päätös näin.
Kyllä niitä ystäviä kerkee näkemään sitten, kun tilanne helpottaa! Kunhan pääsisimme koronasta ensin eroon.. Ja luulisi heidän myös ymmärtävän, jos joku tällaisen päätöksen tekee eikä halua nyt tavata. Pidämme kuitenkin yhteyttä muilla tavoin esim. soittaen ja Whatsapissa.
Mielestäni tätä tulisi miettiä myös toisinpäin; sinä haluat suojata ystävääsi, koska jos sinulla sattuisi olemaan tartunta, et näin ollen tartuttaisi sitä häneen. Koskaan ei tiedä, kellä koronatartunta on..
Ihan normaalisti olen tavannut ystäviä. Joko heidän kotona, meidän kotona tai ravintolassa. Vanhempia tapaan niin kuin ennen koronaa. Noin 2-3kertaa/kk. Ja ihan sisällä. En ole muuttanut elämääni tämän koronan takia muuten kuin käsidesiä tulee lotrattua jos kaupoilla käy
Kieltämättä vähän omituinen olo näiden tapaamisten suhteen. Työssäni koulussa meitä on satoja samassa rakennuksessa ahtaissa tiloissa päivittäin. Sitten kuitenkaan ei saisi tavata ystäviä tai sukulaisia. Juuri ihmetellään tässä, miten lapsen synttärijuhlat järjestetään. Kyselin vähän lähipiiriltä, niin jotkut ei suostuisi edes meille tulemaan, joitakin ei taas rajoita yhtään. Näinkö tätä koronaa hillitään.
Paria ystävää olen tavannut. Anoppi käy auttamassa lastenhoidossa. Ei riskiryhmäläisiä lähipiirissä.
En ole tavannut, kun paria tuttava ja sukulaista viime kesänä. Silloin oli vielä hyvä tilanne.
Tuttavani tapasi kaveriaan pikaisesti, olivat ulkona, kävivät sisällä kahvilla. Niinpä vain korona iski. Kaverilla ei ollut tavatessa vielä mitään oireita. Kaikki tapaamiset ovat nyt riski, valitettavasti.
Muutamaa lähintä ystävää näen säännöllisesti. Vanhempien luona olen ollut muutaman kerran niin, että ennen heille lähtöään minimoin kontaktit vähintään viikoksi.
Viime kesänä käytiin kuopuksen kaverin mökillä. Muuten ei ole oltu missään eikä kutsuttu ketään.
Ei tietenkään mitään vierailuja. Lapsi käy koulussa, se ainoa kodin ulkopuolinen kontakti meillä (lapset tartuttavat vähemmän, on pakko olla tuo henkireikä että lapsi käy koulussa, se kompromissi on tietoisesti tehty). Joululomalla pystyi käymään toisessa mummolassa 10 päivän karanteenin jälkeen. Toisessa mummolassa ei pystynyt eikä pysty ikinä käymään, koska eivät itse ole suostuneet pitämään karanteenia vaan käyvät kaupassa. Seuraavan kerran kesälomalla pystyy pitämään karanteenia niin että voi käydä taas mummolassa. Sisarusten perheitä nähdään sitten varmaan ehkä vuonna 2022. Onhan se ikävää kun serkuille tulee pari vuotta tapaamiseen taukoa mutta ei voi mitään.
Äitini käy kylässä ja samoin itse käyn vanhemmilla ja appivanhemmilla. Myös veli puolisoineen saa kyläillä, vaikka puoliso toimii opettajana, mutta huolehtivat käsihygieniasta ja maskeista, joten uskaltaa päästää kylään.
On se jännä juttu kun luullaan , että kun ollaan samaa sukua niin ei korona tartu.
Ihan normaalisti tavataan läheisiä.
Koulussa töissä ja siellä näen satoja päivittäin. Tosin heistä yritän mennä vauhdilla ohi ja opetan varsinaisesti n. 130 oppilasta. Työkavereita minulla on miltei 100, mutta heitäkin yritän vältellä eli piipahdan opehuoneessa korkeintaan minuutin juomassa vettä. Olen opehuoneessa ainoastaan hyppytunnillani, jos siellä ei ole ketään tai korkeintaan pari ihmistä. Opettamieni luokkien opettajia saatan hetken aikaa joskus jututtaa, mutta silloinkin meillä on maskit ja pidetään turvavälit.
Emme ole käyneet kellään muulla kylässä kuin muutaman kerran syksyn ja kevään aikana sisarellani. Hän asuu kauempana ja olemme molemmat töissä, joissa kohtaamme paljon ihmisiä. Siksi olemme nähneet nyt vain harvoin, vaikka tavallisesti näkisimme usein. Jouluna näimme riskiryhmäläisiä vanhempiamme, koska silloin pystyimme loman vuoksi pitämään ensin karanteenin.
Lapseni näkee vapaa-ajalla kavereitaan vain ulkona. On kyllä aika kypsä siihen ja kyselee milloin voi oikein nähdä kavereita sisällä. Luokkakavereista moni ei viitsi nyt talvella olla pitkästi ulkona ja se harmittaa. Muuten olemme nähneet muutamia tuttavia eli esim. kummeja välillä ulkona. Monet heistä asuu kauempana, joten näin pakkasella tapaamiset on hankalampia. Odotankin innolla lämpimämpiä kelejä, jolloin voisi vaikka mennä hotelliin yöksi ja nähdä näitä kavereita päivät ulkona.
Kurjaahan tälläinen kaikkien välttäminen on. Välillä se todellakin ärsyttää ja potuttaa, mutta yritän silti kaikin tavoin välttää koronaa. Tosin työni vuoksi voimme sen milloin tahansa saada.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään mitään vierailuja. Lapsi käy koulussa, se ainoa kodin ulkopuolinen kontakti meillä (lapset tartuttavat vähemmän, on pakko olla tuo henkireikä että lapsi käy koulussa, se kompromissi on tietoisesti tehty). Joululomalla pystyi käymään toisessa mummolassa 10 päivän karanteenin jälkeen. Toisessa mummolassa ei pystynyt eikä pysty ikinä käymään, koska eivät itse ole suostuneet pitämään karanteenia vaan käyvät kaupassa. Seuraavan kerran kesälomalla pystyy pitämään karanteenia niin että voi käydä taas mummolassa. Sisarusten perheitä nähdään sitten varmaan ehkä vuonna 2022. Onhan se ikävää kun serkuille tulee pari vuotta tapaamiseen taukoa mutta ei voi mitään.
Muuten samaa mieltä, mutta se täytyy oikaista, että yli 10 v lapset kyllä tutkitusti tartuttavat ihan yhtä paljon kuin aikuisetkin.
Siitä huolimatta minunkin lapseni on yhä läjikoulussa, vaikka olen riskiryhmää. Tosin juuri nyt hän ei ole koulussa, vaan jossain kuumetaudissa kotona, koronatesti oli negatiivinen. Koulussa on kuitenkin ollut viime aikoina koronaa oppilailla, joten voi olla tietenkin väärä negatiivinen testikin. Koulusta se meille siis tulee, jos jostain.
Muuten olemme välttäneet kaikkia vierailuja kenenkään luona, mikä tuntuu hassulta, koska lievästi muistisairaat vanhempani kulkevat kauppakeskuksissa ja busseissa ja ratikassa ilman maskia jatkuvasti. Tuntuu hölmöltä, että varotaan, koska he itse altistavat itseään niin älyttömästi. Toisaalta jos tartuttaisimme heihin koronan, niin se painaisi omaatuntoa ikuisesti.
Avaruuspuku, suodatus ja happilaitteet, shakinpeluu onnistuu yhdessä.