Villasukkajuoksu
Kommentit (18)
Kokeilkaapa, mukavan tuntuista! Eikä luista, hyvä pito.
Liian pitkää lenkkiä ei oudokseltaan kannata tehdä, jalka väsyy kun ei ole tukea.
Kannattaa aloittaa 1-2 km lenkeistä, sitten pidentää pikkuhiljaa.
Mutta miksi? Mitä hyötyä siitä on?
Kokeilin villasukkajuoksua eka kerran noin kuukausi sitten ja jäin oitis koukkuun.
Kerta toisensa jälkeen olen päässyt ns. flow-tilaan juostessani pelkillä villasukilla. Eli suomeksi sanottuna se on kai jonkinlainen 'juoksijan taivas'. Meno on niin kevyttä, kun ei ole kengät riesana. Vaikka olisi kuinka kevyet ja hyvät kengät tahansa se ei voita villasukkajuoksua! Aloitin noin 3 kilometrin lenkeillä, mutta nyt olen nostanut ne 5-7 kilometriin.
Suosittelen kaikille, joilla on halua juosta (tai vaikkapa kävellä): TEE SE VILLASUKKASILLAAN 😊!
Meillä oli villasukkajuoksuhaaste työporukalla ja pitihän se kokeilla. Harrastan juoksua muutenkin. Ilman kenkiä juokseminen tuntui kevyeltä ja hauskalta, ja 5km siinä vilahti. Mutta ei kai siinä sinänsä mitään järkeä ole enkä ajatellut ottaa tavaksi. Piti väistellä koiranpaskoja ja vähän hävetti, mitä vastaantulijat mahtoivat ajatella. Kokeilemisen arvoista silti.
ehkei kuitenkaan kannata sillälailla juoksasta lähikaupasta kaljaa hakkeen klo 20:55
😟
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin villasukkajuoksua eka kerran noin kuukausi sitten ja jäin oitis koukkuun.
Kerta toisensa jälkeen olen päässyt ns. flow-tilaan juostessani pelkillä villasukilla. Eli suomeksi sanottuna se on kai jonkinlainen 'juoksijan taivas'. Meno on niin kevyttä, kun ei ole kengät riesana. Vaikka olisi kuinka kevyet ja hyvät kengät tahansa se ei voita villasukkajuoksua! Aloitin noin 3 kilometrin lenkeillä, mutta nyt olen nostanut ne 5-7 kilometriin.
Suosittelen kaikille, joilla on halua juosta (tai vaikkapa kävellä): TEE SE VILLASUKKASILLAAN 😊!
Ehtivätkö sukat jäätyä juostessa vai kastuvatko ne vai pysyvätkö kokonaan kuivina? Pitää kysyä, kun teoriassa tätä en osaa päätellä. :)
Ja mitä teillä on siellä villasukkien alla? Tavalliset sukat?
Sukat pysyvät ihan kuivina - joka juoksukerta on ollut pakkasta -10 asteen molemmin puolin. Alimmaisena on tavalliset sukat ja niiden päällä kahdet villasukat. Alkumatkasta jalkapohjissa tuntuu vähän kylmältä, mutta loppumatkasta ei enää. Varpaita ei ole palellut kertaakaan.
Mulla oli paljaassa jalassa neljät villasukat, joista ainakin yhdet ellei kahdet oli liikaa. Aivan kuuma tuli jalalle. Ei siinä pakkaskelillä jalka kastu, ihan kuivana pysyi. -10 asteen pakkasella kävin.
Tästä tulee vähitellen yhtä normaali kuin sauvakävelystä. Anoppi hoksasi sauvakävelyn jo 80-luvulla ja tyttärensä häpesivät. Viime vuosina tyttäret sitten ovat samaa harrastaneet itsekin. Villasukkajuoksusta ja kengättömyydestä tulee vielä uusi normaali talvioloissa.
Idea on sama kuin paljasjalkakengissä. Tuntuma maahan on ihan erilainen, luonnollisempi, ja jalan lihaksia tulee käytettyä paremmin ilman kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Idea on sama kuin paljasjalkakengissä. Tuntuma maahan on ihan erilainen, luonnollisempi, ja jalan lihaksia tulee käytettyä paremmin ilman kenkiä.
Niin. Tämä on vaan "brändätty" joksikin "villitykseksi".
Villasukat vaan eivät juoksua oikein kestä vaan kuluvat nopeasti ellei ole optimiolot eli puhdasta lunta.
Ja kannattaa muistaa myös homman riskit. Paljasjalkakengilläkin voi tulla ongelmia nolladropim ja vaimentamattomuuden takia varsinkin kovemmalla alistalla ja jos ei ole pohjaa suojaamassa niin kiviin tms. voi satuttaa jalkansa pahastikin.
Tämä on vähän vaikea brändätä kaupalliseksi tuotteeksi ja rahastaa niin kuin sauvakävelyä, kun villasukat ovat aika halvat ja useimmilla suomalaisillä niitä löytyy.
Hommassa on hyvin vähän riskejä, kun kävelee ja juoksee puhtaalla lumella. Koirankakka sukan pohjassa on vähän ikävämpi kin kengäpohjassa.
Minä en pysty juoksemaan, mutta olen kokeillut kävelyä ja tykkäsin tunteesta.
Tunnin päästä kotiin tultua tuntui jalkapohjissa veri kiertävän tehokkaasti ja lämpö levisi kivasti.
Kannatan luonnon kanssa sulatumista jne, harrastan juoksentelua, mutta tämä villasukkajuokseminen on liian riskaabelia jalkojen loukkaantumisille - maassa ja etenkin maastossa jalkapohjan voi lävistää oksan tyngät ja jäätyneet kovakulmaiset kivet (tuollaisesta sain ihan norm. juoksukengillä vaurion päkiään pari vuotta sitten, aikaa vei) jne.
En vieroksu idean "out of the boxiutta", virkistävää, mutta loukkaantumisriski on liikaa ja niissä menee aikaa ja huolta eikä sillä välin pääse luontoonkaan kirmaamaan ihanaast viisiin.
Itsekin kokeilin, oli yllättävän kevyt tunne juosta, vaikken normaalisti niin juoksusta tykkääkään.
Toki kannattaa juoksennella tutulla maaperällä, jonka tuntee ja tietää, ettei mitään terävää ole maastossa! Ihan oudoille seuduille en lähtis juoksentelemaan. Onneksi meikäläinen asustaa sellaisella seudulla, jossa on haittana ainoastaan puunoksien lisäksi koirankakat ja pissat. Nekin voi kiertää tai jos ei ehdi, sukat voi heittää heti juoksun jälkeen pesuun.
Hullun hommaa. Kannattaa katsoa tarkkaan mihin menee sukkasiltaan juoksenteleen. Juoksis vaikka huopatossut jalassa enemmin.