Suolistoni on kai aika pahassa kunnossa? Ilmavaivat kamalaa myrkkyä ja väsymys vetää mielen matalaksi.
Mistähän tämän suolistovaivan kanssa lähdetään liikkeelle?
Reilun vuoden olen saanut energiani pääsääntöisesti prosessoidusta ruoasta, valkoisista jauhoista sekä sokerista, alkoholista ja joskus myös kasviksista. Olen myös syönyt raejuustoa ja kananmunia paljon.
Tiedän, aivan surkea ruokavalio ja syytetään tästä nyt alkoholia, se ehkä on sitten saanut bakteerikantani jotenkin sekaisin suolistossani. Olutta, siideriä yms. Eivät sovi minulle ja lisäksi tuo ruokavaliokaan ei sovi minulle, huomattu on.
No sitten oireisiin...
Olen ollut erittäin stressaantunut jo pitkään, se voi olla osana tähän toimintakyvyttömyyteeni ja väsymykseeni.
Paljon pettymyksiä, ero, muuttoja jne.
-Tuntuu kuin vatsassa kuplisi
- Pierut lemuavat todella kamalalle, aivan siis hirveän pahalle ja tuntuvat lämpimiltä. Jostain syvältä tulevat.
-Vatsa on usein löysällä
- Huonovointisuus
- Ruoka ei oikeastaan maistu, syön ruokia jotka maistuvat hyvälle, jotta edes jaksan syödä. Näin olen päätynyt hiilarikoukkuun.
- En jaksa tehdä mitään, kaikki vaatii ponnistusta ainakin useampana päivänä viikossa
Millä tätä lähtisi sitten purkamaan? Voin jo omasta puolestani todeta, että ei sokeria, ei valkoisia jauhoja, ei prosessoitua ruokaa. Tilalle paljon hapatettuja tuotteita ja ei myöskään alkoholia.
Entäs kahvi tai maito? Sitä käytän siis vain kahvissa, kevytmaitoa.
Miten rauhottaisin vatsan, maitohappobakteereilla?
Kertokaa mitä tämä voisi olla?
-
Kommentit (14)
En tiedä johtuiko kaalista vai siemennäkkäristä mutta söin tänään siis kaali-jauhelihapaistosta.
Hyvää ja täyttävää ruokaa mutta heti alkoi vatsa oireilemaan ja tuli huono olo.
Täytyy varmaan todella simppeli ja yksinkertainen ruokavalio kehittää, ilman mitään siemennäkkäreitäkään.
Varmaan proteiini, hyvät rasvat ja runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio alkuun.
AP
Moviprepillä suoli typötyhjäksi ja sitten pelkkää suolistoystävällistä ruokaa.
Sillä lähti oma kaasulaitoksen bakteeriarmeija vaihtoon. Nyt putkistokunnossa, eikä ole ilmavaivoja enää. Se oli kamalaa jatkuvaa...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuiko kaalista vai siemennäkkäristä mutta söin tänään siis kaali-jauhelihapaistosta.
Hyvää ja täyttävää ruokaa mutta heti alkoi vatsa oireilemaan ja tuli huono olo.
Täytyy varmaan todella simppeli ja yksinkertainen ruokavalio kehittää, ilman mitään siemennäkkäreitäkään.
Varmaan proteiini, hyvät rasvat ja runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio alkuun.
AP
Jos vatsa on tosi huonona niin kannattaa alkuun välttää paistettuja ruokia. Oireet ei aina myöskään johdu siitä mitä oot syönyt saman päivän aikana tai ne voi helpottaa vasta paljon myöhemmin kun suolisto on paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä lähti oma kaasulaitoksen bakteeriarmeija vaihtoon. Nyt putkistokunnossa, eikä ole ilmavaivoja enää. Se oli kamalaa jatkuvaa...
Kiitos! Ehdottomasti harkitsen kokeilemista.
Varmaan riittää viikonloppu tähän hommaan? Kauan siis kestää tuo tyhjeneminen?
Lisäksi tuliko pahat sivuoireet?
AP
Oletko kokeillut gluteenitonta ruokavaliota? Itsellä oli pahoja ilmavaivoja ja voimakasta väsymystä. Nyt ollut noin 2 kk tarkkana ja välttänyt kaikkea, missä gluteenia. Huomattavasti helpompi olo. Vielä maitotuotteet aiheuttavat lieviä oireita..
Minulla myös vastaavaa vaivaa. Mutta olen syönyt fiksummin jo vuoden verran. Ja silti edelleen välillä ihan jäätävät vaivat. Monesti vielä silloin, kun olen syönyt kasviksia, syön kyllä lihaakin tai kalaa ja kanaa. Ja ihan kypsennettyjä kasviksia yleensä syön. Luulisi vuodessa jo tottuneen. Ja oon kyllä ennenkin kasviksia syönyt, mutta nyt oon lisännyt. Ja vähentänyt pastaa ja perunaa. Kun ne helposti turvottaa.
Pikkuhiljaa muutat ruokavaliota terveellisemmäksi. Suolistosi on täynnä ei-hyviä bakteereja ruokavaliosi perusteella ja hyvät bakteerit ovat ehkä jopa kuolleet. Suolessahan viihtyy ne bakteerit, joita syötät tietynlaisella ruualla. Probiootteja (hapankaalia, piimää ja muita hapatettuja maitotuotteita), että saat suolistoosi uutta bakteerikantaa. Ruoki näitä bakteereja kasviksilla ja lopeta hiivapullavehnämössöt. Mutta tee siirtymä asteittain tai tulee tosi pahoja vatsakipuja. Sokeri pois. Sinulla voi olla hiivaa kehossa. Moni lääkäri ei usko hiivasyndroomaan, mutta minulla loppui turvotus ja panimolta haisevat pierut kun aloin syömään hiivaa poistavalla ruokavaliolla. Olkoot syy hiiva tai joku muu niin auttoi eikä ole panimopierut ja turvotus ja pään kutiaminen tullut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä lähti oma kaasulaitoksen bakteeriarmeija vaihtoon. Nyt putkistokunnossa, eikä ole ilmavaivoja enää. Se oli kamalaa jatkuvaa...Kiitos! Ehdottomasti harkitsen kokeilemista.
Varmaan riittää viikonloppu tähän hommaan? Kauan siis kestää tuo tyhjeneminen?
Lisäksi tuliko pahat sivuoireet?
AP
Muistaakseni siinä paketissa on 2 pussia. Ohjeet löytyy. Ei kai siinä puolta vuorokautta pifempään mennyt. En muista, kun siitä on aikaa, mutta inhottavat ilmavaivat loppui ja se oli helpotus.
Kannattaa myös kokeilla jotain yrttiteetä. Etenkin inkivääri, piparminttu ja fenkoli helpottavat ilmavaivoja ja vauhdittavat suolen tyhjenemistä.
Ai niin ja alkuun, kun vatsa ei vielä toimi hyvin, voi olla hyvä välttää suuria määriä kypsentämättömiä kasviksia. t.1