Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista elämä olisi ilman internettiä?

Vierailija
16.02.2021 |

Ei ainakaan ruodittaisi toisten asioita.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viettyäni 70-luvulla nuoruuteni, kyllä sanon, että ainakin minulle YouTube on netin parasta antia. 70-luvulla oli vain kaksi tv-kanavaa ja ulkomaalaisia musiikkiohjelmia todella harvoin. Nyt voin itse valita, koska katson YouTubesta mitä vaan haluan.

Kyllä! Kuinka ihanaa istua iltaa viinilasin äärellä yksin, kaveriporussa, rakkaan kanssa ja sitten joku avaa tuben (miksei myös Spotifyn) "hei, muistatteko tämän kappaleen" ja yleensä tästä seuraa sitten monien tuntien fiilistely.

Vierailija
42/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, oleellisilta osin netti ei ole vaikuttanut omaan elämään mitenkään.

Puhut läpiä päähäsi, ettei ole oleellisesti vaikuttanut elämääsi.

No ei ole arkielämään vaikuttanut oleellisesti. Olin vissiin jotain 23 kun sain netin omaan kämppään ja älypuhelimen muutama vuosi sitten. Toki monet asiat, jotka teen nykyään netissä, tein ennen livenä, kuten tuo laskujen maksu mutta ei se nyt ole asia jota kuolinvuoteella muistelisi tai millä olisi suurta tunnetason merkitystä. Olin myöskin suht yksinäinen ja sosiaalinen elämä oli pientä ennen nettiäkin, kuten myös netin aikana.

Et siis mielestäsi juurikaan käytä palveluita netin kautta, joita ennen ei netissä ollut, paitsi tietenkin tuo laskujen maksu. Mietihän vielä toiseen kertaan.

No ei joillain palveluiden käytöllä ole mitään merkitystä mihinkään oleelliseen. Ei kukaan muistele eläkkeellä että "jaapa jaa, tilasinkin nuorna miehenä talvitakin intternetin välityksellä enkä ostanutkaan sitä kaupasta, vaikka monia muita vaatteita ostin!" Internet on vain väline, kuten nyt vaikka puhelin, mutta ei ne itse välineet luo mitään varsinaista lisäarvoa elämään.

Jätäpä se väline eli kaikki internetiin liitetyt palvelut kuukaudeksi pois ja tule kertomaan, miten merkityksetön se on.

Miksi te jotkut raivostutte niin hirveästi ajatuksesta että kaikille netti ei ole niin tärkeä?

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla on paperikalenteri ja seinäkalenteri luen edelleen fyysisiä lehtiä ja kirjoja jne jne. Ja vaikka joku musiikin kuuntelu on nykyään semmoista että mukana kulkee painavahko puhelin painavahkon kannettavan cd soittimen sijasta niin tuokaan seikka ei tuo minulle merkittäviä fiiliksiä tai muutakaan lisäarvoa elämään. Ihan hyvää elämää pystyi myös viettämään silloinkin kun telkkarista näkyi vain ne 3 kanavaa, eikä nämä sadat lisäkanavat tuo mitään suurta onnea minulle.

Ja silti, kaiken tämän jälkeen sinulle näyttää tuottavan elämään jotain lisäarvoa se, kun jankkaat netissä, ettei netti ole tuonut elämääsi mitään lisäarvoa.

Täältä sivusta pakko kysyä, oletko sitten itse elänyt ajalla jolloin nettiä ei ollut tai se oli vain harvojen käytössä? Sinun vaikuttaa olevan niin vaikea uskoa, ettei netti ole muuttanut ihmisten elämää välttämättä kovinkaan merkityksellisesti.

Ja totta kai netittä oleminen olisi nyt hankalampaa, kun netin ulkopuolella toimivia palveluita on kadonnut. Mutta jos vaikka 80-luvun palvelut palaisivat ja netti katoaisi, ainakin itse sopeutuisin siihen ihan helposti.

Vierailija
44/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet on vain väline, kuten nyt vaikka puhelin, mutta ei ne itse välineet luo mitään varsinaista lisäarvoa elämään.[/quote]

Jätäpä se väline eli kaikki internetiin liitetyt palvelut kuukaudeksi pois ja tule kertomaan, miten merkityksetön se on.[/quote]

===========

En tiedä, mitä aloittaja tarkalleen tarkoitti kun kysyi, "millaista olisi elämä ilman nettiä"

Nykyään yksittäisen netittömän ihmisen kannalta lähes mahdotonta, mutta jos nettiä ei olisi koskaan keksittykään, niin pärjättäisiin vallan hyvin. Sen jälkeen kun puhelin ja lennätin keksittiin, saatiin tieto perille lähes reaaliajassa. Sitä ennenkin tieto kyllä kulki, mutta hitaammin.

Vierailija
45/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää erottaa se että tottakai kun niin monet asiat on tehty todella vaikeaksi ilman internettiä, niin yksittäinen ihminen ei voi olla kauaa ilman sitä. Mutta ei elämä muuten ihan oikeasti ainakaan kaikilla ratkaisevasti eroa ennen ja jälkeen netin. Ei minulla ollut ennenkään tarvetta etsiä hirveästi tietoa koko ajan joka asiasta, vaikka sekin asia on nykyään helpompaa- mutta entä sitten..

Vierailija
46/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ala asteella vanhemmat koodarikaverit eivät kertoneet mulle miten se ja se demoeffekti tehdään. Se otti päähän ihan vtusti. Ihan niin kuin niitten omat isobroidit tms tietävimmät kaverit eivät olisi heille noita selittäneet.

Nykyisin voi netistä lukea ihan mitä tahansa tietoa. Kirjatkin ovat ilmaisia kiitos libgenin. Siihen aikaa vi tutti ihan vit usti kun osti monella sadalla markalla jonkun kirjan ja se paljastui paskaksi.

Vierailija
47/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole arkielämään vaikuttanut oleellisesti. Olin vissiin jotain 23 kun sain netin omaan kämppään ja älypuhelimen muutama vuosi sitten. Toki monet asiat, jotka teen nykyään netissä, tein ennen livenä, kuten tuo laskujen maksu mutta ei se nyt ole asia jota kuolinvuoteella muistelisi tai millä olisi suurta tunnetason merkitystä. Olin myöskin suht yksinäinen ja sosiaalinen elämä oli pientä ennen nettiäkin, kuten myös netin aikana.

Et siis mielestäsi juurikaan käytä palveluita netin kautta, joita ennen ei netissä ollut, paitsi tietenkin tuo laskujen maksu. Mietihän vielä toiseen kertaan.

No ei joillain palveluiden käytöllä ole mitään merkitystä mihinkään oleelliseen. Ei kukaan muistele eläkkeellä että "jaapa jaa, tilasinkin nuorna miehenä talvitakin intternetin välityksellä enkä ostanutkaan sitä kaupasta, vaikka monia muita vaatteita ostin!" Internet on vain väline, kuten nyt vaikka puhelin, mutta ei ne itse välineet luo mitään varsinaista lisäarvoa elämään.

Jätäpä se väline eli kaikki internetiin liitetyt palvelut kuukaudeksi pois ja tule kertomaan, miten merkityksetön se on.

Miksi te jotkut raivostutte niin hirveästi ajatuksesta että kaikille netti ei ole niin tärkeä?

eri

Ei tässä taida olla raivostunut kukaan muu kuin tuo yksi, joka väittää, ettei elämä ilman nettiä olisi oleellisesti erilaisempaa. Hänhän haukkui yhtä kommentoijaa läskip*rseeksi.

On kuitenkin todella laiskaa ajattelua, kun väittää, ettei netti vaikuttaisi mitenkään oleellisesti omaan elämään. Kun asiaa hetken miettii, tajuaa, kuinka kaikki on lopulta netin mahdollistaman nopean tiedonsiirron varassa. Eihän kyse ole vain siitä, katsooko perinteistä telkkaria vai suoratoistopalvelua.

Uskallan väittää, että jos nyt kaikki nettiyhteydet kaatuisivat, heräisimme melko erilaiseen maailmaan huomenna.

Vierailija
48/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandemiaa ei olisi saatu lanseerattua ja ihmiset eläisivät onnellisina ja terveinä.

Vierailija
49/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ei tässä taida olla raivostunut kukaan muu kuin tuo yksi, joka väittää, ettei elämä ilman nettiä olisi oleellisesti erilaisempaa. Hänhän haukkui yhtä kommentoijaa läskip*rseeksi.

On kuitenkin todella laiskaa ajattelua, kun väittää, ettei netti vaikuttaisi mitenkään oleellisesti omaan elämään. Kun asiaa hetken miettii, tajuaa, kuinka kaikki on lopulta netin mahdollistaman nopean tiedonsiirron varassa. Eihän kyse ole vain siitä, katsooko perinteistä telkkaria vai suoratoistopalvelua.

Uskallan väittää, että jos nyt kaikki nettiyhteydet kaatuisivat, heräisimme melko erilaiseen maailmaan huomenna.

Minä en ole haukkunut ketään miksikään, jos minuun viittasit.. tottakai jos kaikki on tehty riippuvaiseksi yhdestä asiasta kuten internetistä niin monet asiat on vaikeita ilman sitä, ihan samalla tavalla kuin on vaikeaa jos vessa ei vedä vaikka viikkoon. En silti saa suuria kiksejä toimivasta vessasta enkä muistele kuolinvuoteella kaikkia pskalla istumiani tunteja. Internet ja vessa ja puhelimet ja autot on vaan sellaista taustakohinaa eivätkä muodosta yksinään mitään merkittävää- ainakaan minulle.

Vierailija
50/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Eiköhän tässä kaikki ole ymmärtäneet, että totta kai olisi hankalaa olla maailman ainoa ihminen ilman internettiä jos yhteiskunta ympärillä on yhtä riippuvainen internetistä kuin se nyt on. Itse ainakin luen nämä kommentit niin, että yksilön elämä ei ollut erityisesti huonompaa tai hankalampaa 80 tai 90-luvuilla ilman nettiä koska kaikki kuitenkin toimi. Yksilön kannalta on ihan sama toimivatko järjestelmät kynällä ja paperilla vai netissä kunhan ne toimivat. Mutta jos netti nyt kaatuisi laajasti ja pitkään eivätkä mitkään järjestelmät toimi ja mitään netittömiä järjestelmiä ei ole tilalle, niin totta kai me oltaisiin aikamoisessa pulassa.

Vierailija
51/51 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun ala asteella vanhemmat koodarikaverit eivät kertoneet mulle miten se ja se demoeffekti tehdään. Se otti päähän ihan vtusti. Ihan niin kuin niitten omat isobroidit tms tietävimmät kaverit eivät olisi heille noita selittäneet.

Nykyisin voi netistä lukea ihan mitä tahansa tietoa. Kirjatkin ovat ilmaisia kiitos libgenin. Siihen aikaa vi tutti ihan vit usti kun osti monella sadalla markalla jonkun kirjan ja se paljastui paskaksi.

Nykyään ei koodauksesta tai laitekehityksestä tule yhtikäs mitään ilman nettiä. Osa työkaluista ei edes toimi ilman jatkuvaa nettiyhteyttä.