Onko 38 astetta pyllystä mitattuna kuumetta pienellä vauvalla? Ikää 1kk.. Muuten tuntuu normaalilta.
Kommentit (25)
Aiheutatte nyt ihan turhaa hysteriaa pienen vauvan äidille.
Jos vauva voi hyvin niin älä mittaile sitä lämpöä!
Tarkkaile ennemmin vauvan yleistilaa ja jos se on huolestuttava, mene lääkäriin.
Eiköhän jokanen lapsi ole tapauskohtanen. Tosilla voi olla joku sepsis, tai vaikka kuoleman tauti mut ei se sitä tarkota että kaikilla olis. Siksipä täältä ei kannata kysyä, kun kannattaa ehkä soittaa neuvolaan tai lääkäriin siellä osataan neuvoa. Ja jos pelottelemaan aletaan, niin voin kertoa, että kummipojallani oli lämppöä reilu kk ikäsenä 37.6, lääkärinkin mukaan normaali lämpö ja kummipoika kuoli viikon kuluttua tästä.
Vierailija:
Eiköhän jokanen lapsi ole tapauskohtanen. Tosilla voi olla joku sepsis, tai vaikka kuoleman tauti mut ei se sitä tarkota että kaikilla olis. Siksipä täältä ei kannata kysyä, kun kannattaa ehkä soittaa neuvolaan tai lääkäriin siellä osataan neuvoa. Ja jos pelottelemaan aletaan, niin voin kertoa, että kummipojallani oli lämppöä reilu kk ikäsenä 37.6, lääkärinkin mukaan normaali lämpö ja kummipoika kuoli viikon kuluttua tästä.
Itse annan herkästi lapsilleni Panadolia alentamaan kuumetta ja vähentämään kipuja sekä lievittämään sairauksien aiheuttamaa huonoa oloa. Annan lääkettä, vaikka kuume olisikin alle suositusten (38,5) jos muut oireet sen antamista tukevat. Olen sairaanhoitaja ja käytän maalaisjärkeä oppikirjojen ohjeiden ohella lastenhoidossa.
Mutta pienellä vauvalla voi olla lämpö 36.5 ja silti olla vakavakin bakteeritauti. Eli kysyn uudestaan, miksi mittasit lämmön?
Ja liika vaatetus helteellä voi nostaa lämpöä. Voit kokeilla itse: Mittaa lämpö. Pue sen jälkeen talvivaatteet ja mene aurinkoon puoleksi tunniksi. Mittaa sitten uudestaan. Myös reippaan liikunnan jälkeen lämpö voi nousta.