Mitä tapahtuu, jos vauva on n. rv36 tosi iso?
Mitä tuossa tilanteessa tehdään, päätetäänkö äitiyspolilla jotain raskauden jatkon/synnytyksen suhteen? Päätetäänkö käynnistää synnytystä etukäteen tai tehdä sektio? Odotan esikoista, sf-mitta on reilusti yli käyrän. Ei radia, ei raskausmyrkytystä, vauva on vaan tosi iso.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kätilö täällä ja tuo 6. kommentti oli jo hyvin kerrottu eli synnytystapa-arviosta lähdetään ja siellä keskustelet tarkemmin lääkärin kanssa vaihtoehdoistasi.
Sf- mitta ei tosiaan aina ole luotettavin eli sen vuoksi ultrataan ja tarkistetaan vielä lantiomitta, että mahtuuko vauva tulemaan alakautta.
Jos vauva on isohko, niin varaudu henkisesti imukuppisynnytykseen, sillä ensisynnytäjillä tuohon melko usein isomman vauvan kanssa joudutaan.Synnytyksen käynnistäminen etuajassa on toki myös mahdollista mutta mielellään siihen ei etuajassa ruveta vaan synnytys saisi käynnistyä luonnostaan.
miksi synnytystä ei käynnistetä etuajassa, jos vauva on jo iso?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä käynnistys. Sitä ei kannata ottaa ellei pakko. Käynnistetty synnytys on sata kertaa kivuliaampi kuin luonnollinen. Mulla sekä tavallisia että käynnistettyjä.
Tää on ihan puppua. Mulla sekä käynnistettyjä että luomu ja normaali. Kyllä se luomu on kaikista pahin (ilman puudutusta tai lääkkeitä). Normaalissa saat epiduraalin yms.
Unohdin laittaa käynnistetyssä saa eniten kipulääkkeitä kun ne voi antaa ajoissa.
Ai saa vai? Mulla on kaksi kertaa käynnistetty synnytys ja molemmissa sain vain panadolia.
Kyllä saa, tää on nyt jotain provoilua sillä käynnistetyssä on helpompi antaa lääkkeitä tarpeen mukaan kun on aikaa. Luomussa sitä aikaa ei ole. Älä viitsi pelotella näitä lukijoita ihan bullshitillä.
No kun on ihan täyttä totta. Eka synnytys käynnistettiin cytotec-tabuilla. Ekasta supistuksesta meni puolitoista siihen kun vauva oli maailmassa. Eikä kätilö millään meinannut uskoa että vauva on syntymässä kun en kuulemma näyttänyt yhtään kipeältä. Lopulta suostui tarkistamaan tilanteen ja sitten mentiinkin vauhdilla saliin .
Toinen synnytys käynnistettiin oksitipalla. Edellisenä päivänä sitä yritettiin ballongilla mutta ei ollut vaikutusta. Pyytelin kivunlievitystä (spinaalia) mutta ei kuulemma voitu antaa, ettei synnytys hidastu tai jopa pysähdy. Viimeisimmän kerran pyysi tuota kun olin seitsemän senttiä auki. Oli kivat seitsemän tuntia kun en saanut kuin vaihtaa kylkeä koska olin piuhoissa kiinni.
Terveisiä Porin synnärille! Onneksi ei tartte siellä enää asioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilö täällä ja tuo 6. kommentti oli jo hyvin kerrottu eli synnytystapa-arviosta lähdetään ja siellä keskustelet tarkemmin lääkärin kanssa vaihtoehdoistasi.
Sf- mitta ei tosiaan aina ole luotettavin eli sen vuoksi ultrataan ja tarkistetaan vielä lantiomitta, että mahtuuko vauva tulemaan alakautta.
Jos vauva on isohko, niin varaudu henkisesti imukuppisynnytykseen, sillä ensisynnytäjillä tuohon melko usein isomman vauvan kanssa joudutaan.Synnytyksen käynnistäminen etuajassa on toki myös mahdollista mutta mielellään siihen ei etuajassa ruveta vaan synnytys saisi käynnistyä luonnostaan.
Koska synnytyksen alkamiseen ei haluta puuttua jos se ei ole pakollista kuten esim. yliaikaisuudessa. Parasta on jos synnytys alkaa luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska synnytyksen alkamiseen ei haluta puuttua jos se ei ole pakollista kuten esim. yliaikaisuudessa. Parasta on jos synnytys alkaa luonnostaan.
Ymiaikaisuus on sitten vasta 2vk yli lasketun ajan. Terv. lapsi syntyi ihan luomusti vk 41+3 ilman käynnistystä, poliklinikalle yliaikaisuusarvioon oli varausaika jo käsketty tehdä seuraavaksi päiväksi. Ei tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on oikeasti turvallisempi, se synnytyksen luonnollinen käynnistyminen vaikka lapsi olisi silloin +4500 g vai se, että käynnistettäisiin etuajassa ja olisi alle nelikiloinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on oikeasti turvallisempi, se synnytyksen luonnollinen käynnistyminen vaikka lapsi olisi silloin +4500 g vai se, että käynnistettäisiin etuajassa ja olisi alle nelikiloinen?
ei kyse oo turvallisuudesta, vaan rahasta. se käynnistely ja pahimmillaan monta vuorokautta vietettynä sairaalassa maksaa yhteiskunnalle enemmän, kuin se että kärvistelet kotona ja tuut viime tipassa synnärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä käynnistys. Sitä ei kannata ottaa ellei pakko. Käynnistetty synnytys on sata kertaa kivuliaampi kuin luonnollinen. Mulla sekä tavallisia että käynnistettyjä.
Tää on ihan puppua. Mulla sekä käynnistettyjä että luomu ja normaali. Kyllä se luomu on kaikista pahin (ilman puudutusta tai lääkkeitä). Normaalissa saat epiduraalin yms.
Unohdin laittaa käynnistetyssä saa eniten kipulääkkeitä kun ne voi antaa ajoissa.
Ai saa vai? Mulla on kaksi kertaa käynnistetty synnytys ja molemmissa sain vain panadolia.
Kyllä saa, tää on nyt jotain provoilua sillä käynnistetyssä on helpompi antaa lääkkeitä tarpeen mukaan kun on aikaa. Luomussa sitä aikaa ei ole. Älä viitsi pelotella näitä lukijoita ihan bullshitillä.
No kun on ihan täyttä totta. Eka synnytys käynnistettiin cytotec-tabuilla. Ekasta supistuksesta meni puolitoista siihen kun vauva oli maailmassa. Eikä kätilö millään meinannut uskoa että vauva on syntymässä kun en kuulemma näyttänyt yhtään kipeältä. Lopulta suostui tarkistamaan tilanteen ja sitten mentiinkin vauhdilla saliin .
Toinen synnytys käynnistettiin oksitipalla. Edellisenä päivänä sitä yritettiin ballongilla mutta ei ollut vaikutusta. Pyytelin kivunlievitystä (spinaalia) mutta ei kuulemma voitu antaa, ettei synnytys hidastu tai jopa pysähdy. Viimeisimmän kerran pyysi tuota kun olin seitsemän senttiä auki. Oli kivat seitsemän tuntia kun en saanut kuin vaihtaa kylkeä koska olin piuhoissa kiinni.
Terveisiä Porin synnärille! Onneksi ei tartte siellä enää asioida.
Minä söin 2 päivää Cytotecia (maanantaista keskiviikkoon) koko ajan isommilla annoksilla ja aukenin 1,5 cm -> just just 3 senttiin, että pääsin synnytyssaliin, jossa sitten puhkaisivat kalvot ja puolitoista tuntia myöhemmin tuikkasivat oksitosiinitippaan. Alkuun en saanut epiduraalia, ettei hidastu synnytys (ja spinaalia en osannut pyytää), mutta tarjosivat vaihtoehdoksi TENS-laitetta, lämpöpusseja ja kohdunkaulanpuudutetta siinä 4cm tienoilla ja sitten vetelin ilokaasua vielä lisäksi ihan urakalla. Epiduraalinkin sain myöhemmin, mikä vauhditti hommaa niin, että tunnin päästä jo ponnistin. Avautumisvaihe oli kokonaisuudessaan vajaat 5h. Vauva syntyi rv 39+5.
Ei ne kaikki käynnistykset tosiaan niin vauhdikkaita ole, ettei kivunlievitystä ehtisi saada. Äidillä käynnisteltiin kuulemma kolme päivää, mutta epäonnistui, kunnes sitten pari päivää myöhemmin synnyin omia aikojani joskus rv 38 ja risat. Hän ei kuulemma kivunlievitystä saanut/pyytänyt, mutta 30v sitten on ollut muutenkin vähän eri ajat kuin nykyään.
Tuttavalla oli käynnistelty ballongilla ja avautumisvaihe kesti 18h, että siinä ehti kyllä kaiken maailman kivunlievitykset ottaa.
Minulla käynnistettiin raskausdiabeteksen takia, äidillä raskausmyrkytyksen ja tuttavalla sen takia, että lapsivettä oli niin paljon, että luonnollinen syntymä olisi ollut liian suuri riski (istukka voisi revetä ja tukkia synnytyskanavan). Minulla ja äidillä imukuppisynnytykset, koska vauvan sydänäänet laski sen verran, että piti vauhdittaa ulostuloa. Varmaan johtui siinä käynnistyksestä ja muutenkin ensisynnyttäjiä. Repeämiä ei minulle tullut muuten ollenkaan.
Toisella tuttavalla oli aikoinaan (25 v sitten) käynnistetty synnytys, koska vauva oli liian iso, että kyllä koonkin puolesta käynnistellään.
Mun veli oli yli 5kg ja käynnistettiin 42+0, tehohoitoon joutui hspenpuutteen takia. Mun synnytys käynnistettiin rv 37 ja oli n. 3kg. Tästä jo vuosikymmeniä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai oikein aikaisin niin mahtuu tulitikku-askiin. *huokaus
Sulla voi olla raskausajan diabetes, mistä syystä vauva kasvaa nopeasti.
Meille oli tulossa iso vauva ja kontrolleja lisättiin loppumetreillä. Kävin synnytystapa-arvioinnissa, jossa arvioitiin lapsen olevan n. 4kg luokkaa. Lähinnä lantion rakenne ja lapsen pään ympärys määrää millaiseen synnytystapaan päädytään.
Raskaus meni yli lasketun ajan ja rv 41+1 olisi alkanut päivittäiset kontrollit, mutta synnytyksen käynnistämisestä ei missään vaiheessa ollut puhetta.
Synnytys alkoi kuitenkin spontaanisti tuona päivänä. Se kesti yli 35 tuntia ja sitä jouduttiin tehostamaan lääkkeillä. Kun vauva ei tullutkaan ulos varattiin sali hätäsektiota varten. Vuorossa sattui kuitenkin olemaan sama lääkäri, joka teki synnytystapa-arvion, ja hän päätyi kokeilemaan vielä episiotomiaa ja imukuppia. Seitsemännellä vedolla syntyi reilut 5kg painava poika.
Jäi kyllä ainoaksi lapseksi. Sen verran traumaattinen synnytys.
Oma kokemus: Esikoinen oli iso, 4,7 kg, ei radia tai muutakaan selitystä. Syntyi rv 40+5. Toisen lapsen kohdalla pääsin painoarvioon rv 38+2 vaikka esikoinen syntyi ihan helposti. Synnytys oli nopea ja raju, että vähän jäi huonot fiilikset, mutta itse en epäillyt sitä, etteikö toinen yhtä lailla mahtuisi. Mutta painoarviossa oli ihana lääkäri, sanoi, että vauva on yli 4 kg jo, eikä ole syytä häntä enää kasvattaa vatsassa. Antoi käynnistysajan seuraavalle päivälle. Toinen synnytys oli ekaa nopeampi, mutta kun olin jo sairaalassa, sain kivunlievitystä. Toinen lapsi oli syntyessään rv 38+3 4,1 kg. Kolmannen kohdalla sama rutiini, painoarvio tehtiin rv 38, käynnistys rv38+2 ja hän syntyi rv 38+3, kun synnytys ei lähtenytkään ihan heti käyntiin. Oli 4,2 kg.
Kivun puolesta en kokenut eroa käynnistetyn ja spontaanin synnytyksen välillä. Kolmannen kohdalla kivunlievitys ei mennyt ihan nappiin, mutta kyllä eka synnytys silti oli se ikävin kokemus, eli itsellä käynnistyksestä positiiviset kokemukset. Eka käynnistys oli kalvojen puhkaisulla, Toinen cytotecillä ja tipalla.
Jos vauva on isohko, niin varaudu henkisesti imukuppisynnytykseen, sillä ensisynnytäjillä tuohon melko usein isomman vauvan kanssa joudutaan.
Synnytyksen käynnistäminen etuajassa on toki myös mahdollista mutta mielellään siihen ei etuajassa ruveta vaan synnytys saisi käynnistyä luonnostaan.