Ruotsissa lapsille on sekä aamu- että iltapäiväkerhot 6. luokalle asti
Suomalaiset lapsiperheet tuskailevat lyhyiden koulupäivien ja pitkien loma-aikojen lastenhoitoa – Ruotsissa siihen on ratkaisu
Arkea maailmalla: Ruotsalaisissa alakouluissa aamu- ja iltapäivätoimintaa on tarjolla 1.–6.-luokkalaisille
"Ruotsalaisilla lapsilla on noin viisitoista viikkoa lomaa vuodessa. Vanhemmilla viisi.
Kun suomalainen ja ruotsalainen perhe pähkäilee, miten tämä yhtälö ratkaistaan, on täkäläisellä perheellä vaihtoehtona koulun aamu-ja iltapäivätoiminta. Tuttujen ohjaajien ja kavereiden kanssa.
Eikä siinä vielä kaikki.
Kun suomalainen ja ruotsalainen perhe miettii, mitä vaikkapa kolmasluokkalainen tekee kello 13 päättyvän koulupäivän jälkeen, on ruotsalaisilla jälleen ässä hihassa eli Fritidshemmet!
Ruotsalaisissa alakouluissa aamu-ja iltapäivätoimintaa on tarjolla 1.–6.-luokkalaisille. Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus järjestää sitä.
1960-luvulla haluttiin tukea yksinhuoltajaäitien mahdollisuutta käydä töissä. Sama pohjimmainen syy on taustalla tänäkin päivänä.
– Näen, että aamu- ja iltapäivätoiminta on edellytys sille, että pienten lasten vanhemmat voivat työskennellä kokoaikaisesti, sanoo tukholmalaisen koulun rehtori Karolina Arvekvist.
Juuri tätä korostavat vanhemmat.
– Toisen meistä vanhemmista olisi pitänyt jäädä vuosikausiksi kotiin, koska emme halua, että lapsemme joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin. Nyt olemme voineet käydä kokopäiväisesti töissä, sanoo 8-vuotiasta poikaansa iltapäivällä hakeva Ulf Liljenbäck."
Kommentit (28)
Jos Suomessa halutaan äidit töihin niin tämä olisi ratkaisu. Ei nyt ihan 6. luokalle asti mutta edes 3. luokalle. Helpottaisi perheiden arkea valtavasti.
Meillä ekaluokkalaisenkin pitäisi osata lähteä kouluun yksin. Ei varmasti ihme että nuoret eivät halua Suomessa lapsia.
Meillä Helsingissä oli alaluokilla koulun alku aina kello 7.50-8.00 eli lapset sai vietyä. Ekalla ja tokalla oli iltikset.
Kolmoselta eteenpäin olikin sitten yhtäkkiä tilanne, että koulu loppuu 11.50.
Parina iltapäivänä oli koululla harrastusryhmiä, mutta nekin saattoi alkaa sitten vaikka 14.30.
Meillä oli toimisto kouuln vieressä, joten lapset tulivat sinne. Usein tuli kavereitakin.
Suomessa puuhastellaan vanhempainvapaiden parissa. Ruotsissa osataan oikeasti yhdistää työ ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puuhastellaan vanhempainvapaiden parissa. Ruotsissa osataan oikeasti yhdistää työ ja perhe.
Totta. kyllä tämä uusi perhevapaauudistuskin on valovuosien päässä Ruotsista.
Suomessa työn ja lastensaannin yhteensovittaminen on tehty vaikeaksi, vaikka täällä ei ole kotiäitikulttuuria. Työelämä on vaativaa, mutta yhteiskunta tarjoaa heikosti lastenhoitoapua.
Esim. yksinhuoltajille pitäisi automaattisesti tarjota iltapäivähoito.
Siellä on liian vaarallista päästää lapset yksin koulumatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paikoin Suomessakin. Erityisesti loka-tammikuussa kun on pimeää.
Juuri tämän takia että lapsilla olisi turvalliset aamut ja iltapäivät olen itse vielä kotona vaikka nuorinkin koululainen, ja kuraa tulee kyllä ympäristöstä niskaan valtavasti tämän takia mutta antaa tulla.
Jossain vaiheessa eskarista sai kävellä iltapäivähoitoon 6-vuotiaat.
Lapsia syntyy enää 45 000 vuodessa (Ruotsissa 99 000). Kestävyysvaje?
Onnistuisiko missään muualla maailmassa?
Mun mielestä tämä Suomi Oy on kyllä ajautumassa konkurssiin.
Järjettömät asuntojen hinnat. Palkat laahaa, veroja korotetaan ja kaikki maksut nousee.
Onnekas on se joka kouluttautuu ja pääsee töihin. Mutta sekään ei tule helpolla.
Sama pitäisi olla täälläkin. Olen myös Työttömänä, isoilta osin juuri sen takia kun on nimenomaan ne pienet koululaiset. Olen myös yh ja oma ala on pääasiassa vielä vuorotyötä. Kesäksi olisi kiva mennä edes töihin, mutta mihin laitan lapseni? Lasten isä toki hoitaa osansa, mutta jää mulle silti 5 viikkoa kesälomasta. Eikä juuri tukiverkkoja ole. Voisi olla jotain kerhotoimintaa alle 10v lapsille edes 6h päivässä, saisivat ruuan siellä. Omat on vielä alle 9v ja ei tässä lähellä asu edes ketään tuttua, kuka voisi päivän aikana käydä katsomassa. Jos palkkaa ulkopuolisen hoitajan, menee se oma palkka sitten siihen. Sitten vielä mietitään miten etenkin äidit saataisi töihin. Pohdin tosin jo omaa bisnestä, ottaa lasten kavereita tähän kesäksi hoitoon, pientä korvausta vastaan toki. Mutta siitä tulisi varmaan armoton vääntö sekä työkkärin että verottajan kanssa.
Yksinhuoltajia on aika paljon. Vuorotyö lähes mahdotonta ja kokopäivätyö vaikeaa kun lapsi pikkukoululainen. Toimiva ap- ja ip-toiminta lisäisi työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, Helsingissähän se onkin niin turvallista.
Oma eskarilainen käveli itse koulusta kotiin 3 kilsaa ilman ongelmia. En nyt ihan heti näkisi, että joka ikinen lapsi tarvitsee valvottua toimintaa koko päivän ajaksi.
Jos koulu ja aamu ja iltapäiväkerhot kestää 7-17 niin sillä lapsella on sitten 12 tuntia ohjattua toimintaa eikä mitään oikeaa vapaa-aikaa. Uskon itse, että keskimääräinen lapsi hyötyy enemmän oikeasti vapaasta ajasta ja omien asioiden hoitamisesta kuin ohjatusta toiminnasta. Ja kun se kerho järjestetään niin sitten siellä on lähes kaikki ja loppujenkin on pakko olla, koska kukaan kavereista ei ole kotona.
Mutta kaikki lapset eivät ole samanlaisia, omani on itsenäinen ja omatoiminen ja hyvin järkevä.
Mutta tiedän naapurista kyllä lapsia, jotka ovat ihan samalla tavalla järkeviä ja itsenäisiä, mutta eivät pääse edes 9 vuotiaina kävelemään turvallista koulumatkaa kouluun yksin, kun se on sen 3 kilometriä ja vanhempia pelottaa täysin suotta. En usko, että tuollainen on kovin hyödyllistä lapsen henkiselle kehitykselle. Meillä päin on erittäin turvallista ja pitäisi uskaltaa sitä liekaa vähän löysätä.
Vierailija kirjoitti:
Oma eskarilainen käveli itse koulusta kotiin 3 kilsaa ilman ongelmia. En nyt ihan heti näkisi, että joka ikinen lapsi tarvitsee valvottua toimintaa koko päivän ajaksi.
Jos koulu ja aamu ja iltapäiväkerhot kestää 7-17 niin sillä lapsella on sitten 12 tuntia ohjattua toimintaa eikä mitään oikeaa vapaa-aikaa. Uskon itse, että keskimääräinen lapsi hyötyy enemmän oikeasti vapaasta ajasta ja omien asioiden hoitamisesta kuin ohjatusta toiminnasta. Ja kun se kerho järjestetään niin sitten siellä on lähes kaikki ja loppujenkin on pakko olla, koska kukaan kavereista ei ole kotona.
Mutta kaikki lapset eivät ole samanlaisia, omani on itsenäinen ja omatoiminen ja hyvin järkevä.
Mutta tiedän naapurista kyllä lapsia, jotka ovat ihan samalla tavalla järkeviä ja itsenäisiä, mutta eivät pääse edes 9 vuotiaina kävelemään turvallista koulumatkaa kouluun yksin, kun se on sen 3 kilometriä ja vanhempia pelottaa täysin suotta. En usko, että tuollainen on kovin hyödyllistä lapsen henkiselle kehitykselle. Meillä päin on erittäin turvallista ja pitäisi uskaltaa sitä liekaa vähän löysätä.
Kyllä, lapset eivät ole samanlaisia. Sanotaan että n. 7 vuoden iässä tytöt ovat vuoden edellä kehityksessä ja mielestäni se pitää usein paikkansa. Siinä on jo iso ero alkuvuodesta syntyneen tytön ja lopuvudesta syntyneen pojan välillä.
Koulumatkatkaan eivät ole samanlaisia. Yhden koulumatka on lähes pelkkää pyörätietä, toisella on jo pienen autotien ylitys ja kolmannella koulumatkalla useampi iso risteys.
Ruotsissa on paljon muutakin mitä Suomessa ei ole. Alkaen siitä että kansalaisia kuritetaan veroilla huomattavasti vähemmän kuin suomalaisia vaikka yhteiskunnan palvelut ovat merkittävästi paremmat.
Jos nyt ensin pistetään se koulu kuntoon ennen kuin mietitään uusia rahareikiä.
Meille olisi ollut painajainen jos ip-kerho olisi ollut normi vielä 2. luokan jälkeen. Molemmat lapset inhosivat iltapäivätoimintaa ja jälkikäteen minäkin ymmärsin kuinka surkealaatuista se toiminta oli. Jos kaikki kaverit olisivat jatkaneet toiminnassa silti luokat 3-6, olisi meillä ollut erittäin yksinäisiä lapsia.
Ensisijaisesti pitäisi panostaa olemassa olevan toiminnan laatuun ja riittävyyteen, ei pelkkä säilytyspaikka ole mistään kotoisin. Varsinkaan kun lapsi oli yksin kotona paremmassa turvassa kuin ip-kerhossa kiusattavana.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eskarista ei edes päästetä yksin pois.
Ja ongelmanåhan ei ole ekalla tai tokalla, vaan kolmannella ja vielä nelosellakin.
Koulu voi loppua 11.50.
Esim meillä matka oli myös todella vaarallinen, valtaväylien yli kulkemista jne.
Kateeksi käy. Itse olen työtön yksinhuoltaja juuri siksi kun en halunnut laittaa pientä ekaluokkalaista kulkemaan koulumatkoja pimeällä yksin. Olisin saanut töitä jos iltapäiväkerhosta olisi voinut hakea vartin myöhemmin kuin 16:30. Ei onnistunut kun sitten muutkin vanhemmat olisivat pyytäneet samaa.
Aamupäiväkerhoa ei tässä kaupungissa ole ollut enää vuosikausiin.