Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikään ei oo parempaa ku raskaan yövuoron jälkeen mennä paksun täkin alle eikä tarvitse herätä herätyskelloon. Tärkein syy miksi teen yöryötä

Vierailija
16.02.2021 |

No tietysti lisäkorvaukset.

Mutta aikansa on herätty herätyskelloon klo 6. Ja se vasta luonnottomalta tuntuu.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kanssa yötä, mutta siksi että on enemmän aikaa olla kotona, lapset tykkää kun kun aina on kotona kun ne lähtee kouluun ja tulee koulusta, ja en ole aamuihminen, mun kello on ihan eri ajassa.

Vierailija
2/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rasittaa elimistöä, sydäntä. Ei ole luonnollinen vuorokausirytmi. Työkaveri kävi operaatiossa jossa sydän pysäytettiin nukutuksessa sekunniksi ja laitettiin taas oikeaan tahtiin. Yötyön hedelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, kuule kun kaikki ei ole samanlaisia. Itse saan rytmihäiriöitä jos joudun heräämään aamuisin töihin klo 6. Mun vuorokausi rytmi on erilainen, se on mulle normaali. Yövuoro ei sovi kuin harvoille ja ne on juuri niitä jotka eivät ole biorytmiltään samanlaisia.

Vierailija
4/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good for you, itse en pystyisi. Aina, jos on tullut valvottua aamuun asti, olo on ihan karmea. Ihan kuin krapula olisi päänsärkyineen, selkä kipeä, silmiä kirvelee ja vatsaa turvottaa. Kognitiiviset kyvyt 0. Sitä odottaa, että pääsisi vain nukkumaan. Päikkärit eivät auta mitään, enkä herää niiltä levänneenä. Menee useampi yö, että palaudun yhden yön valvomisesta. Joten ei kiitos yötyölle.

Vierailija
5/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Good for you, itse en pystyisi. Aina, jos on tullut valvottua aamuun asti, olo on ihan karmea. Ihan kuin krapula olisi päänsärkyineen, selkä kipeä, silmiä kirvelee ja vatsaa turvottaa. Kognitiiviset kyvyt 0. Sitä odottaa, että pääsisi vain nukkumaan. Päikkärit eivät auta mitään, enkä herää niiltä levänneenä. Menee useampi yö, että palaudun yhden yön valvomisesta. Joten ei kiitos yötyölle.

Lisään: olen kuitenkin iltaihminen, ja tykkään nukkua pitkään.

Vierailija
6/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se rasittaa elimistöä, sydäntä. Ei ole luonnollinen vuorokausirytmi. Työkaveri kävi operaatiossa jossa sydän pysäytettiin nukutuksessa sekunniksi ja laitettiin taas oikeaan tahtiin. Yötyön hedelmiä.

Mun kaverilla ihan sama! Paitsi et tekee päivätyötä.

7/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuorot varsinkin rasittaa sydäntä

8/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuorot varsinkin rasittaa sydäntä

Vierailija
9/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vuosia tehnyt yötä. Lapset oli pienenä kotonakin siksi, mikä oli ihanaa. En voi tehdä aamua, en pysty siihen, aivan kamalaa.

Vierailija
10/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisen elintoiminnot noudattavat säännöllistä vuorokausirytmiä, ja työskentely yöllä sekoittaa paitsi elimistön fysiologisia säätelyjärjestelmiä myös unirytmiä.

Yötyötä sisältävä vuorotyö lisää uni-valvetilan häiriöitä, työtapaturmia ja sydän- ja verisuonitautien sekä erityyppisten syöpien riskiä.

Yötyö lisää työn ja muun elämän yhteensovittamisen ongelmia ja voi aiheuttaa myös mielenterveyden ongelmia.

Vaikka yötyötä sisältävän vuorotyön terveysriskit ovat yksilötasolla verraten pieniä, altistuneiden suuri määrä ja vuorotyöhön liittyvien sairauksien ja terveyshaittojen moninaisuus tekevät yötyöstä yhden keskeisimmistä työterveysriskeistämme. Yötyön terveyshaittojen ehkäiseminen ja hoito edellyttävät elimistöä eniten kuormittavien työaikapiirteiden rajoittamista ja riskiryhmiin kohdistuvia toimenpiteitä työterveyshuollossa."

https://www.duodecimlehti.fi/duo14720

Vierailija
11/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään 3-vuorotyöstä. Etenkin illoista ja öistä. On ihan ok ne muutama 7-aamua listassa, mutta en jaksaisi niitä yhtään enempää.

Vierailija
12/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yötyö lisää etenkin naisilla syöpäriskiä, lisäksi se lisää sydän-ja verisuonitautien riskiä, diabetesriskiä jne. Aika monta syytä olla tekemättä yötyötä.

Vierailija
13/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmisen elintoiminnot noudattavat säännöllistä vuorokausirytmiä, ja työskentely yöllä sekoittaa paitsi elimistön fysiologisia säätelyjärjestelmiä myös unirytmiä.

Yötyötä sisältävä vuorotyö lisää uni-valvetilan häiriöitä, työtapaturmia ja sydän- ja verisuonitautien sekä erityyppisten syöpien riskiä.

Yötyö lisää työn ja muun elämän yhteensovittamisen ongelmia ja voi aiheuttaa myös mielenterveyden ongelmia.

Vaikka yötyötä sisältävän vuorotyön terveysriskit ovat yksilötasolla verraten pieniä, altistuneiden suuri määrä ja vuorotyöhön liittyvien sairauksien ja terveyshaittojen moninaisuus tekevät yötyöstä yhden keskeisimmistä työterveysriskeistämme. Yötyön terveyshaittojen ehkäiseminen ja hoito edellyttävät elimistöä eniten kuormittavien työaikapiirteiden rajoittamista ja riskiryhmiin kohdistuvia toimenpiteitä työterveyshuollossa."

https://www.duodecimlehti.fi/duo14720

Tekeekö se sitten hyvää muutaman tunnin yöunilla tehdä aamuvuoroa?

Vierailija
14/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se oli yövuoroissa hirveintä, päivä on vasta sarastamassa ja toiset saa aloitella päiväänsä, ja samaan aikaan minä joudun vetämään peiton korville ja yrittää nukkumista. Tuntui, että sellaiset päivät meni ihan hukkaan.

No, oonkin aamuihminen ja nyt teen pelkkää 7-15 työtä ja olen onnellinen.

Vierailija
15/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa.

Vierailija
16/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko sinänsä, mihin vuorokaudenaikaan tahansa, on ihmiselle pahaksi. Runsas kansalaispalkka on paras vaihtoehto.

Vierailija
17/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku koittaa viisastella täällä. On tutkittu että ihmisiä on erilaisia, suurimmalle osalle ei sovi yövuoro, mutta se pieni osa on sellainen, jolla on oma päivärytmi täysin toisenlainen. Minä on yksi sellainen, tulen fyysisesti sairaaksi jos joudun tekemään aamuvuoroa. Olen yövuorossa pirteä, jaksan paremmin, kaikin puolin todella hyvä olla. En koe koskaan olevani väsynyt ja mikä parhainta, perheen arki sujuu hyvin kun aina on joku kotona.

Vierailija
18/18 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yötyön tekijä! En pystyisi tekemään aamuja, on kokeiltu noin vuoden ajan ja olin henkisesti niin pskana kun ollq ja voi. Aamuvuoron jälkeen päiväunet, lapset hoidosta ja koko ilta tokkurassa. Uni ei vain tule illalla ei sitten millään, vaan puolen yön aikaan tekisi mieli alkaa esim imuroimaan, leipomaan yms.

Kokeilin myös ilman päiväunia. Kokeilin melatoniinia, akupunktiota, kaikkea. Muttakun ei niin ei.

Äitini kertoi, että olin jo pienenä samanlainen, yöllä halusin leikkiä.

Joten ei todellakaan kaikki ole samanlaisia, miksi pitäisikään olla? Yöllä rekat liikkuu, posti kulkee, tehdään leipomotyötä että ne aamuihmiset saa tuoreen ruisleivän pöytään jne, ilman meitä yötyöläisiä ei aamuvirkkujenkaan elämä pyörisi.

Siksi toisekseen, yöllä on kaunista ja rauhallista