Asuvatko nuoret pidempään vanhempien luona kuin ennen?
Kommentit (21)
Edelleen suurin osa muuttaa omilleen toisen asteen opintojen jälkeen. Suoraan armeijaan menevät asuvat ehkä palvelusajan vielä vanhempien luona.
En tiedä, mutta minuakin kiinnostaisi tietää. Olen itse vasta aikuisena alkanut ihmetellä, miten "kunnia-asia" ainakin meille 70-luvulla syntyneille oli muuttaa pois kotoa ainakin heti lukion jälkeen. Toki monella opiskelutkin veivät muualle. Aina on naurettu joillekin peräkamarin pojille. Nyt olen alkanut miettiä mistä tämä ajattelutapa kumpuaa. Luulen, että se kytkeytyy suomalaistan hillittömään haluun olla riippumattomia kenestäkään. Työttömyyskorvausta voidaan nostaa, mutta jos nainen on kotiäiti/kotirouva on suorastaan sairasta saada rahaa puolisolta. Sitten itketään ja ihmetellään, kun kaikki yhteisöllisyys puuttuu. Myönnän ihailevani sitä yhteisöllisyyttä mikä näkyy vaikka jossain jenkkisarjoissa. Eläinlääkäri Polin klinikalla ovat töissä vaimo ja poika, Suomessa vain naurettaisiin, kuinka napanuora ei ole katkennut :( Minulla ei olisi mikään kiire ajaa lapsiani pois kotoa heti jonkun koulun jälkeen. Toki saavat asumisesta jotain maksaa tai tehdä hommia, mutta ihan hullua ajatella, että heidän pitäisi maksaa kalliisti asumisesta jossain muualla, jos vaikka koulussa voisi käydä kotoakin käsin.
Asuvat. Yleistyy kaikissa länsimaissa. Yleisin syy: ei työpaikkaa, eikä suurimmassa osassa länsimaita ole Suomen kaltaista kattavaa asumistukea, jolla muutellaan omilleen. Jos sossu löytyy, se aivan varmasti ei kustanna pienituloisille aikuisille lapsille omia vuokra-asuntoja. Jenkkilässä omilleen muuton ikä taitaa olla jo melkein 28 vuotta (keskimäärin).
En ole huomannut, että näin olisi. Käsittääkseni edelleen on aika yleistä, että muutetaan vanhempien luota toisen asteen koulutuksen tai armeijan jälkeen. Se tuntuu sen sijaan yleistyneen, että vanhemmat tukevat aikuisia lapsiaan rahallisesti hyvinkin pitkään.
Asumisen kustannukset nykyään korkeita, eikä tuetkaan kummoisia ole. Mitä järkeä muuttaa jos jää samalle paikkakunnalle jos tukien varassa pitää elää? Fiksumpaa muuttaa sitten kun on hyvät ja säännölliset tulot.
Suurin osa kai lähtee siinä 18-20-vuotiaana opiskelemaan tai aloittaa työt. Opiskelemaan lähtevistä valtaosa päätynee jollekin muulle paikkakunnalle, jolloin on pakko muuttaa omilleen. Työssäkäyvät aikuiset myös haluavat omilleen, vaikka jäisivät kotipaikkakunnalle. Suomessa on aika harvinaista, että 20+ vielä asuu vanhempien luona.
Riippuu mitä ap tarkoittaa. 50-60 -luvuilla oli hyvin yleistä lähteä jo 15-16 -vuotiaana maalta kaupunkiin töihin tai opiskelemaan. Siihen verrattuna asutaan kyllä pidempään kotona nykyään.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut, että näin olisi. Käsittääkseni edelleen on aika yleistä, että muutetaan vanhempien luota toisen asteen koulutuksen tai armeijan jälkeen. Se tuntuu sen sijaan yleistyneen, että vanhemmat tukevat aikuisia lapsiaan rahallisesti hyvinkin pitkään.
Perheet ovat myöskin pienentyneet, vanhempien on helpomi tukea sitä ainoikaistaan tai kahta lasta.
Suomi on niitä harvoja maita, joissa 18v voi jättäytyä kokonaan yhteiskunnan tukiverkon varaan eli sossu maksaa kaiken, kun muuttaa pois kotoa. Esimerkiksi Saksassa vanhemmat on taloudellisesti vastuussa lapsistaan 25v ikään asti. Nykyisin muutetaan pois kotoa entistä nuorempina.
Vierailija kirjoitti:
Asumisen kustannukset nykyään korkeita, eikä tuetkaan kummoisia ole. Mitä järkeä muuttaa jos jää samalle paikkakunnalle jos tukien varassa pitää elää? Fiksumpaa muuttaa sitten kun on hyvät ja säännölliset tulot.
Saattaa se mukavuudenhalu sitten myöhemmin voittaa ts, jos jää sinne äitin lihapatojen ääreen niin kynnys nousee lähteä omilleen. Tämä varsinkin poikien kohdalla. Tytöthän edelleen lähtevät useammin omilleen asumaan, he haluavat laittaa kodin omanlaisekseen.
Miksi muuttaa jos kotoa käsin voi opiskella?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuttaa, kun muutettuaan pois kotoa saa sossusta 500-600 e/kk + maksuttoman asumisen?
Asuvat pitempään kotona, koska lapsen asema on muuttunut ja lapsuus ja nuoruus kestää kauemmin, kun yleinen elintaso on noussut kaikkialla maailmassa. Samoin ihmiset asuvat väljemmin ja lapset käyvät koulua pitempään.
Joskus 1900-luvun alussa muutettiin 13v työn perässä ja 70-,luvulla 15v ja nyt asutaan yli 20v yleisesti jos opiskellaan samalla paikkakunnalla.
Minusta se on hyvä asia ja monelta murheelta ja katastrofilta nuori välttyy ja saa paremman ja ehjemmän aikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti opiskeluaika on myöskin irrottelua, juhlimista, vastakkaiseen sukupuoleen tutustumista jne. En itse ainakaan olisi pystynyt asumaan vanhempieni luona ihan oman opiskelijaelämäni takia. (minun oli siis pakko lähteä, kun opiskelumahdollisuutta ei ollut kotoa käsin ). Samoja juttuja ei voi tehdä, jos asut vanhempiesi kodissa. Solussa asuminen oli minulle ainakin mukava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa se mukavuudenhalu sitten myöhemmin voittaa ts, jos jää sinne äitin lihapatojen ääreen niin kynnys nousee lähteä omilleen. Tämä varsinkin poikien kohdalla. Tytöthän edelleen lähtevät useammin omilleen asumaan, he haluavat laittaa kodin omanlaisekseen.
En tiedä muista, mutta minun pojat, 19 ja 21v opiskelevat ja tekevät ruokaa, siivoavat ja käyvät kaupassa, vaikka asuvatkin kotona. Eipä minua haittaa, kun en itse joudu kaikkea hoitamaan.
Eihän nää "hellanlettas" sentään pumpuli kasvatetut nyky mukulat muuta koskaan kotoa pois...
Eipä silti, kun kasvattajat itsessään ovat näitä samoja "hellanlettas" mukuloita.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niitä harvoja maita, joissa 18v voi jättäytyä kokonaan yhteiskunnan tukiverkon varaan eli sossu maksaa kaiken, kun muuttaa pois kotoa. Esimerkiksi Saksassa vanhemmat on taloudellisesti vastuussa lapsistaan 25v ikään asti. Nykyisin muutetaan pois kotoa entistä nuorempina.
Tuon pitäisi ehdottomasti saada suomeenkin. Eli vanhempien varallisuus vaikuttaisi nuorten tukiin 25v asti. Nythän on täysin järjetöntä että vanhemmat voi ostaa lapselleen asunnon ja sitä maksetaan 5-6v ajan opiskelijan saamalla asumistuella joka siis meidän töissäkäyvien maksamia veroja! Lapislisien lisäksi myös opiskelijan tuet ovat miljardiluokan tulonsiirto varakkaille meiltä pieni ja keskituloisilta.
Riippuu siitäkin asuuko maalla vai kaupungissa ja kuinka kaukana käy koulunsa, minkä koulun ja onko töitä lähistöllä tarjolla. Täällä maalla paljon kotona asuvia 20-60 v. "lapsia" monista syistä...
No, isoäitini muutti toiselle puolelle Suomea töihin ollessaan 14v, itse muutin 10 vuotta sitten 18v täytettyäni ulkomaille töihin ja pikkusisareni on nyt 23v ja asuu edelleen vanhempiemme luona.
Eli oman kokemukseni mukaan kyllä vain, toisaalta nykyisessä kotimaassani tuolloin 10v sitten kauhisteltiin yksin asumistani, täällä oli silloin ja on edelleen ihan normaalia, että reilu parikymppiset asuu vielä vanhempiensa luona.
Luultavasti. Johtuu lapsuuden ja nuoruuden pitenemisestä.