Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä normaalissa painonhallinnassa on niin vaarallista?

Vierailija
15.02.2021 |

Siis siinä, että välillä herkuttelee ja toisinaan tarkkailee linjojaan jos vaatteet vaikka kiristävät. Edes päivittäistä kalorinkulutusta ei ole tiedossa eikä vaa'an lukemaa. Tällainen oli joskus muinoin aivan tavallinen elämäntapa, mutta nykyään kuulemma syömishäiriöajattelua.

Painonhallinta kun yhdistyy mielikuvaan, että painoa tarkkailee jatkuvasti. Toisaalta nykymaailmassa jossa syöminen on läsnä koko ajan ja ruokaa on saatavilla on oikeasti pakko hieman tarkkaillakin mitä syö. Jos syö mitä haluaa ja nälän mukaan niin se osuus "mitä haluaa" menee helposti sen nälänkin edelle.

Suomalaisista aikuisistakin valtaosa on ylipainoisia. Ei se kerro muusta kuin siitä, että meillä on edelleen se esihistoriallinen biologia joka kehottaa tankkaamaan kun ruokaa on. Ihminen osaa huijata itseään ruoan määrässä, syö isompia annoskokoja kuin on tarve, päästää itsensä lihomaan ja vatsalaukun venymään.

Sitten kun ylipainoa on reippaasti sitä on "sallitumpaa" laihduttaa. Mutta sitten käykin niin, että se on paljon vaikeampaa ja siitä tulee melkein tiedettä. Liian nopea pudotus voi johtaa syömishäiriöön ja mikäli uusia elämäntapoja ei omaksu niin saattaa lihoa takaisin korkojen kera. Nälänsäätelyjärjestelmä on pitkään sekaisin ja keho voi pyrkiä säilyttämään saavutetun liikapainon.

Käydään kalliita kursseja, haetaan ruokavalioita, laitetaan vaatekaappi uusiksi...mikä bisnes ja mikä kulutus koko homman ympärillä pyöriikään!

Sen sijaan voisi pyrkiä pysymään ikänsä terveessä painossa. Söisi herkkuhetkenä sen yhden patukan suklaata tai pussin sipsiä. Kävisi kävelyillä. Sietäisi välillä näläntunnetta. Söisi terveellisesti ja lopettaisi kun olisi kylläinen. Jos lempifarkut tuntuisivat kireiltä niin söisi maltillisemmin kunnes menevät taas kunnolla jalkaan ettei tarvitse roskata luontoa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kenen mielestä painonhallinnassa on jotain vaarallista ja syömishäiriöajattelua? En ole törmännyt moiseen.

Hassu vertaus muuten tuo "yhden patukan suklaata tai pussin sipsejä". Suklaassa ja sipseissä on suurin piirtein sama energiamäärä per 100 g.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kenen mielestä painonhallinnassa on jotain vaarallista ja syömishäiriöajattelua? En ole törmännyt moiseen.

Hassu vertaus muuten tuo "yhden patukan suklaata tai pussin sipsejä". Suklaassa ja sipseissä on suurin piirtein sama energiamäärä per 100 g.

Oon todellakin törmännyt tähän ilmiöön, että painonhallintaa pidetään syömishäiriökäyttäytymisenä ja hoikkien oletetaan olevan sitä luonnostaan. Jos normaalipainoinen kieltäytyy pullasta kahvilla niin kyllä voidaan pitää friikkinä. Kyllästyttävää. Ap

Vierailija
4/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan myös se 100 g herkkua on normaalia, ei mikään 300 g mättöpussi, vaikka ei sekään paha ole jos harvoin syö. Ap

Vierailija
5/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuo on ihan normaalia. Jos on viikonloppuna syönyt enemmän, esim täytekakkua yms juhlissa tai suklaata ei ruoka edes maistu maanantaina. Silloin maanantai menee automaattisesti kevyemmällä ruokavaliolla ja paino pysyy normaalina. 

Jos vaatteet alkaa kiristämään pidän muutaman kevyemmän päivän tai viikon pari ja tilanne normalisoituu

Vierailija
6/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinta saattaa aiheuttaa henkistä kriisiytymistä, siis jos siiderin ja sipsien määrää joutuisi vähääkään rajoittamaan? Pahimmillaan moisesta olisi seurauksena aineenvaihduntahäiriö jolloin ferritiinin laskiessa elimistö menisi säästöliekille 🤔

Vierailija
7/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee, että pitää mieluummin lihoa muodottomaksi kasaksi ennen kuin asialle tekee mitään.

Vierailija
8/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon todellakin törmännyt tähän ilmiöön, että painonhallintaa pidetään syömishäiriökäyttäytymisenä ja hoikkien oletetaan olevan sitä luonnostaan. Jos normaalipainoinen kieltäytyy pullasta kahvilla niin kyllä voidaan pitää friikkinä. Kyllästyttävää. Ap

Minä en ole siihen törmännyt kuin kerran, tuputtelija on itse +40 kg ylipainoinen ja pitää minua normaalipainoista hyvin laihana. Kukaan muu ei ole silmää räpäyttänyt jos olen pullasta kieltäytynyt, eikä kukaan ole pitänyt minua syömishäiriöisenä ikinä.  Elämäni on jo vuosikymmeniä silti pyörinyt syömisen, ruuan ja liikunnan ympärillä koska olen lapsuudesta saakka sairastanut ykköstyypin diabetesta, se jos jokin on oiva sairaus aiheuttamaan syömishäiriötä, nimittäin siitä ei saa hetkeäkään rauhaa kun on jaksettava hoitaa itseään 24/7/365.

eri

Vierailija
9/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, en tunnista ilmiötä.

Vierailija
10/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos haluat että et ole fät äss niin tottakai silloin punnitetaan itseään joka toinen päivä sekä hiilareita punnitaan ja katotaan vähän mitä syödään. Ei se ole mitään nipottamista tai stressaamista.

Olen mies ja teen tätä ihan senkin vuoksi ettei paino lähde laskemaan, koska en halua että paino laskee.

Vierailija
11/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sanoi vanha kunnon Lenita ( nuoriso ei muista), että hänellä kun vaatteet alkaa kiristämään,vaihtaa hän lusikan pienempään. Rouva on tainnut olla samoissa mitoissa koko ikänsä.

Vierailija
12/12 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sanoi vanha kunnon Lenita ( nuoriso ei muista), että hänellä kun vaatteet alkaa kiristämään,vaihtaa hän lusikan pienempään. Rouva on tainnut olla samoissa mitoissa koko ikänsä.

Juuri näin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan