Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet mennyt lääkäriin kipujen/oireiden vuoksi, onko usein syytetty mielenterveystaustaanne?

Vierailija
14.02.2021 |

Siis te joilla on/ on ollut mielenterveysongelmia. Minulla on. Ensin ei meinattu antaa mitenkään lähetettä gynekologille (epämääräisten vatsakipujen ja vuotojen takia olin menossa) ja masennuslääkkeni saatiin vedettyä siihen jotenkin mukaan? Pääsin kuitenkin ja sain sitten syvän endometrioosidiagnoosin kun leikattiin, plus iso kysta. Tuolloin depressiohoitajani myös sanoi suoraan että kaikki kipuni ovat psykosomaattisia. Vitutti. Ystäväni rintakipuja ei myöskään uskottu koska "sulla on tuo paniikkihäiriö niin että tuotah...)

En enää uskalla mennä lääkäriin, en ole pystynyt hengittämään kunnolla kahteen viikkoon ja kaulan imusolmukkeet ovat turvonneet

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ.

Kroonisia vatsa- ja nivelkipuja, vuosi vuodelta pahenee, ketään ei kiinnosta. Yksi lääkäri epäili fibromyalgiaa, mutta samaan hengenvetoon kertoi kyseessä olevan höpöhöpötauti, joka on olemassa vain korvien välissä. Aivan kuten mielenterveysongelmatkin.

Vierailija
2/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edes mielenterveystaustaa, mutta kaikkiin terveysongelmiin tarjotaan ensin syyksi masennusta ja mielenterveysongelmia ennen kuin niitä aletaan edes tutkia. Ja siinähän kestää aikaa ennen kuin niitä aletaan tutkia, monta kertaa saa käydä lääkärissä. Ei ole vielä toistaiseksi ollut yhtään vaivaa, jolle ei olisi löytynyt tutkimuksissa somaattista syytä, mutta silti tuo sama käytös jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä neljäsosa lääkäreistä lähtee kuuntelemaan sillä logiikalla, että valehtelen tai olen harhainen. Se on sitten hyvä lähtökohta tutkimukselle tai sen epäämiselle. Kohdallani on ollut muutama harvinaisempi sairastapaus joiden diagnosointi on viivästynyt. Pahimmillaan meinasin kuolla syntymättömän vauvani kanssa.

Minä: Sattuu tosi paljon...luulen et oon kuolemassa.

Lääkåri: Sinusta voi tuntua siltä mutta kipu on vain henkistä, olet jo saanut Buranaa.

Vierailija
4/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole edes mielenterveystaustaa, mutta kaikkiin terveysongelmiin tarjotaan ensin syyksi masennusta ja mielenterveysongelmia ennen kuin niitä aletaan edes tutkia. Ja siinähän kestää aikaa ennen kuin niitä aletaan tutkia, monta kertaa saa käydä lääkärissä. Ei ole vielä toistaiseksi ollut yhtään vaivaa, jolle ei olisi löytynyt tutkimuksissa somaattista syytä, mutta silti tuo sama käytös jatkuu.

Joo, ja minun äidilleni tarjottiin masennuslääkettä pitkäaikaiseen POLVIvaivaan. En uskoisi jos en olisi siinä vieressä ollut, tajutonta touhua aina välillä.

Vierailija
5/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo viimeinen lause pitää paikkansa, että et ole pystynyt hengittämään normaalisti, silloin kannattaisi kyllä olla lääkäriin yhteyksissä. Koronatestissä olet jo käynyt?

Vierailija
6/23 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja minun äidilleni tarjottiin masennuslääkettä pitkäaikaiseen POLVIvaivaan. En uskoisi jos en olisi siinä vieressä ollut, tajutonta touhua aina välillä.

En ihmettele miksi Suomessa on niin paljon mielenterveysongelmaisia tai siis "mielenterveysongelmaisia". Mikähän syy lääkäreillä on niin innokkaasti diagnosoida niitä? Onko se vaan se helppo tie? Potilasta ei tarvi tutkia eikä enää ikinä hoitaa?

Vierailija
7/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. En saa esim. kipuun  (endometrioosi, useampi luunmurtuma) mitään buranaa vahvempaa koska masennusdiagnoosin takia olen kuulemma potentiaalinen väärinkäyttäjä, ja kivutkin johtuu kuitenkin masennuksesta. 

Nuorempana mulla oli epämääräisiä vatsavaivoja joiden takia olin noin 20kg alipainoinen, mutta en meinannut päästä tutkimuksiin, koska onhan se nyt fakta että jos on tietynikäinen, tietynmerkkiset pissavehkeet omistava ihminen, ainoa syy tuollaiseen on syömishäiriö. "Kun teillä tuon ikäisillä neitosilla on kaikenlaista ulkonäköpainetta, sosiaalisia pelkoja, riittämättömyyden tunnetta, perfektionismia... säkin varmaan oot just sellanen ylisuorittava kympin tyttö" yms. lässytystä. Menin lopulta yksityiselle ja multa löytyi mm. mahalaukun ja ohutsuolen kiertymä, munasarjasta kananmunankokoinen kysta sekä koko vatsaontelon täydeltä kiinnikkeitä. Varmaan masennuksen ja ulkonäköpaineiden aiheuttamia nekin. 

Vierailija
8/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Oli käyntini syy mikä tahansa niin aina korostetaan mt-diagnoosia esim. Kannan kirjauksissa. On hyvin vaikea mennä lääkäriin kun etsitään haavoja pään sisältä eikä pään ulkopuolelta missä ne sillä hetkellä ovat.

Vierailija
9/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Menin päivystykseen sydämentykytyksen ja rintakivun vuoksi. Lääkäri kysyi ensimmäisenä että johtuisikohan masennuksestani. Onneksi otatti kuitenkin verikokeita ja kilpirauhasen liiketoimintahan (Basedowin tauti) siellä näkyi.

Vierailija
10/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
11/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin aikanaan työterveyslääkärille valittamaan voimakasta kyynärpään kipua, olin todella tuskissani. Lääkäri ei kuunnellut minua lainkaan vaan määräsi masennuslääkettä... Menin samana päivänä omalle terveysasemalle toiselle lääkärille ja hän diagnosoi tennis- ja golfkyynärpään, antoi simppelin venytysohjeen ja määräsi kipulääkettä. 

Vierailija
12/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sen jälkeen kun aloin asioimaan terveydenhuollon kanssa vain silloin kun on aivan pakko eli jotain on jo hyvin pahasti vialla. Olen niin kyllästynyt siihen että tiedän jonkin olevan hullusti mutta lääkäri kykenee tutkimatta toteamaan että mikään ei vaivaa koska olet niin nuori, mtongelman oire jne.

Olen tosin huomannut että se että menee vasta kun on pakko ei kelpaa myöskään. Viimeksi päivystyksessä kysyttiin yritänkö viimeistä ratkaisua kun en mene lääkäriin pitkittyneessä flunssassa vaikka tiedän että minulla ne tahtovat kehittyä keuhkokuumeiksi astmaan yhdistettynä. Voinhan minä sinne tkhon mennä aikaisemmin mutta ei se yleensä auta mitään koska joko ei mitata tulehdusarvoa ollenkaan vaan käsketään kotiin lepäämään tai sitten arvo on vielä silloin liian matala että aloitettaisiin antibiootti suun kautta joten on parasta odottaa siihen asti että alkaa oksettaa koska se on itselläni aika varma merkki siitä että tulehdusarvo on nousussa.

Vierailija
13/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilta poistettiin kysta HUSssa. Tietoihin oli kirjattu parin vuoden takainen määrittelemätön masennus, joka ei enää vaivannut.

Johtunee lääkärin tekemästä hoitovirheestä. Kirjoitti tuon varmaan turvatakseen oman taustansa, jos tulee valitusta hänen toimistaan. Ei kuitenkaan sanallakaan kirjoittanut hoitovirheestä, jonka teki.

Järjestelmä on täysin susi. Asiakkailla pitäisi olla oikeus kommentoida suoraan järjestelmään kirjausvirheistä. Osa sinne kirjoittelevista henkilöistä ei ole tehtäviensä tasalla, koska kirjoittavat usein jotakin oman pään tuotostaan sinne. Sitten niitä tietoja käydään katsomassa vielä jälkeenpäin, vaikka ei olisi mitään syytä palata caseen.

Vierailija
14/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeitä käytetään myös kipulääkkeenä, lääkäri on toiminut ihan oikein.

Vierailija
15/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ja joka kerta.

Vierailija
16/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä lukea muiden kokemuksista. Itse olen saanut aina hoitoa fyysisiin vaivoihin, vaikka on masennusdiagnoosikin. Koskaan ei ole jätetty tutkimatta. Masennukseenkin sairastuttuani otettiin verikokeita, ettei taustalla ole mitään muita ongelmia.

Vierailija
17/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mielenterveystaustaa, mutta joitakin kertoja on masennusdiagnoosia tarjottu lääkärin vastaanotolla tai sairaalassa.

Sairastan aurallista migreeniä ja kerran migreenikohtaus olikin hemipleginen. Piti lähteä päivystykseen ambulanssilla, sillä toispuoleinen halvaus säikäytti todella ja pakkohan tuollainen on tutkia. Päivystyksessä TT-kuviin ja kun ei ollut aivoverenvuotolöydöksiä, lääkäri meinasi, että kohtaus oli masennuksen aiheuttama. Tuossa vaiheessa halvausoireet olivat jo hieman helpottaneet ha lääkäri määräsi mulle jotain masennuslääkettä ja passitti kotiin, vaikka toinen puoli kehosta ei toiminut kunnolla. Teki myös ne neurologiset testit, joiden perusteella alun alkaen laittoi TT-kuviin. Masennuslääkkeitä en koskaan hakenut apteekista, vaan sen sijaan varasin ajan yksityiselle neurologille. Neurologi luki kannasta ensihoidon ja päivystyksen kirjaamat tiedot ja oli järkyttynyt, miten mut oli uskallettu kotiuttaa ja vieläpä sellaisen lääkereseptin kanssa, mikä ei sairauteen auta. Ei edes ollut mikään Triptyl tai muu kipukynnystä nostava lääke, vaan joku ssri-lääke.

Toisella kerralla olin sairaalassa endometrioosileikkauksessa, jossa poistettiin munasarjan lisäksi iso endometriooma. Sain komplikaatioita leikkauksesta, kun leikkaava gyne oli sohaissut suolen rikki. Osastolla olin todella kivulias ja mua haukuttiin teeskentelijäksi ja mukavuudenhaluiseksi, kun en kivuiltani päässyt sängystä ylös. Sanottiin, että mulla on varmaan masennus, kun oireilen noin voimakkaasti. Parin päivän päästä kuume oli noussut 39 asteeseen ja tulehdusarvot olivat olivat 390. Tässä vaiheessa tuli kiire aloittaa suonensisäinen antibioottikuuri ja lisäksi jouduin uuteen laparoskopiaan, missä korjailtiin edellisen leikkauksen tunaroinnin aiheuttamia vaurioita. Kukaan ei missään vaiheessa pahoitellut huonoa kohteluani. Jouduin olemaan sairaalassa yli viikon.

Vierailija
18/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut. Kerran koitettu ohjata mt-puolelle fyysisen vaivan takia, mutta ei ollut mt-diagnoosia eikä mitään syytä sellaiseen. Lekuri ei vain löytänyt mitään ja tämä taisi olla hänellä tapana. Jos joku lääkäri syyttää mt-ongelmia hän voi siis tehdä sitä myös potilaille joilla ei ole diagnooseja.

Vierailija
19/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, aina kun kohtaan jonkun kusipään. Mutta syy on ensisijaisesti sukupuolessani ja toiseksi vasta niissä mt diagnooseissa. Jo kohdullisuus tekee minusta typerän ja hysteerisen lääkärin silmissä. Mt diagnoosi vain tekee minulle hypokondrisen sen lisäksi.

Vierailija
20/23 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sen jälkeen kun aloin asioimaan terveydenhuollon kanssa vain silloin kun on aivan pakko eli jotain on jo hyvin pahasti vialla. Olen niin kyllästynyt siihen että tiedän jonkin olevan hullusti mutta lääkäri kykenee tutkimatta toteamaan että mikään ei vaivaa koska olet niin nuori, mtongelman oire jne.

Olen tosin huomannut että se että menee vasta kun on pakko ei kelpaa myöskään. Viimeksi päivystyksessä kysyttiin yritänkö viimeistä ratkaisua kun en mene lääkäriin pitkittyneessä flunssassa vaikka tiedän että minulla ne tahtovat kehittyä keuhkokuumeiksi astmaan yhdistettynä. Voinhan minä sinne tkhon mennä aikaisemmin mutta ei se yleensä auta mitään koska joko ei mitata tulehdusarvoa ollenkaan vaan käsketään kotiin lepäämään tai sitten arvo on vielä silloin liian matala että aloitettaisiin antibiootti suun kautta joten on parasta odottaa siihen asti että alkaa oksettaa koska se on itselläni aika varma merkki siitä että tulehdusarvo on nousussa.

Ei tosiaan ole helppoa kommunikoida juuri oikealla tavalla, kun erilaisille vastaanottajille toimivat erilaiset keinot. Tai mistä lie kuun asennosta se on kiinni.

Toivottavasti löydät jonkinlaisen keskitien. Tuuli voi joskus kääntyä.