Vinkkejä todella kuivaan ihoon?
Ongelmana on todella kuiva atooppinen iho. Käytännössä tarkoittaa sitä että kaikki mahdolliset rasvat, voiteet on kokeiltu, mikään ei auta ja kaikki kirveltää. Kävin ihotautilääkärillä, Mehiläisessä , sain puolen vuoden antibiootti kuurin, ei ollut apua. Elidel ja dermovat voiteet, niillä parantui kädet ja jalat. Suurin ongelma on kasvojen iho ja varsinkin silmäluomeni.
Silmäluomen taite on auki, vuotaa verta ja nestettä. Silmäkulma (nenän vierus) on haavoilla ja vuotaa verta. Iltaan mennessä, myös posket on vereslihalla. Nyt otsaan on alkanut muodostua kolikon kokoinen samanlainen läiskä.
Suihkussa käynti ja kasvojen pesu on yhtä tuskaa, itkua ja huutoa. Pisarakin vettä kasvoilla tuntuu kuin olisi happoa.
Kävin tammikuussa näyttää lääkärille tuloksia lääkekuurin jälkeen, hänen mielestä kaikki parantunut täydellisesti eikä tarvitse enää käydä.
Silmäluomiin on kokeiltu kasvoöljyä, helokkiöljyä, avenen silmänympärysvoidetta, La Roche silmänympärysvoidetta, V 10 plus, elidel, dexa chlora, vichy mineral 89 jne
Mikään ei auta ja kaikki kirveltää tai tuntuu että koko naama on tulessa ja kirkkaan punainen.
Vinkkejä? Kokemusta?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö kynsilakkaa? Silmäluomi-ihottuma voi olla merkki siitä, että voit olla allerginen esim. formaldehydille, jota on kynsilakoissa.
Atoopia on kyllä paljon muutakin, kuin silmäluomi-ihottumaan. Tuskin tässä nyt on siitä kyse, mutta hyvä muistutus toki tuokin.
Olen huomannut, että kaikkein tärkeintä on ennaltaehkäisy. Silmäluomi-ihottuman (aiemmin tuli joka ikinen talvi) olen saanut rauhoittumaan niinkin yksinkertaisesti, että käytän laadukasta silmänympärysvoidetta ympäri vuoden. Muutenkin aloitan koko kropan rasvauksen jo heti syksyllä, en vasta siinä vaiheessa kun kylmä ja kuiva talvi-ilma on jo päässyt vaikuttamaan ja ärsyttämään. Yksittäisistä rasvoista ainakin mun atooppiselle naamalle on sopinut tosi hyvin Madaran SOS hydra cream.
Vierailija kirjoitti:
Ihon ph liian emäksinen. Sekoita 1dl vettä ja 1dl omenasiiderietikkaa ja pyyhi kasvot päivittäin liuoksella. Huomaat eron viikossa.
Tämän lisäksi vältä kaupan kosmetiikkaa ja liian rasvaisia voiteita. Ihon pitää saada hengittää ja huokosten myös. Mitä vähemmän ihoa peittävää kemikaalia, sen parempi.
Mulle lääkäri määräsi ultracortenolia silmäluomien ihottumaan. Auttoi.
Itselläni oli tuollainen ihottuma vuosia. Paljastui, että olin allerginen keinokumeille ja hartseille. Niitä on kaikkialla ja esimerkiksi meikeissä, kynsilakoissa, meikkisienissä tms. Protopic auttoi 90%, mutta syyllisiä oli vielä lisää.
Oireilen yhä samalla tavalla jos syön viljatuotteita. Jättämällä kotimaiset viljat pois paranee ihoni täysin.
Lääkärisi ei voi tietää kosketusallergioistasi tai ruokayliherkkyyksistä (jollei aine satu olemaan allergiatestien patteristossa) Ne pitää metsästää ihan itse.
Ihoa korjaavista voiteista on locobase repair ehdottomasti paras.
Ihan marketista tällainen kuin HTH. Ostin sadoilla euroilla kaiken maailman voiteita apteekista ja muualta, mutta heti kättelyssä jo huomasi että ne eivät kertakaikkiaan auta. HTH kirvelee helkkaristi jos iho on rikki, mutta se pitää vain kärsiä. Kohta huomaat ettei kirvele enää, koska iho on parantunut.
Jätä pois kaikki meiki ja muut kemikaalit. Vain dödö ja rasvaa. Ja osa rasvojen säilöntäaineista saa ihon rikki.
Kokeile pelkkää kookosrasvaa
Täällä joku jo onneksi mainitsi nuo viljatuotteet, jotka aiheuttivat mullekin iho-ongelmia. En voi sanoa, että kaikki ongelmat olisivat kadonneet ruokavalion vaihtamisen myötä, mutta osa ainakin ja loput helpottuivat siedettäviksi. Kannattaa ehdottomasti kokeilla viljattomuutta ainakin kuukauden, ja samalla vähentää ruokavaliosta lisätty sokeri, joka senkin ylläpitää mahd. tulehdusta.
Minä juon endiksi tyhjään vatsasn aamulla laimeata sitruunamehua, sen jälkeen pitkin aamupäivää monta lasillista vettä. Käytän joko kookos- öliyä tsikka kylmäpuristettua nritdyt oliiviöliyä. Ja Lidlin Cien hydrokasvovoitetta juuri ennen nukkumaanmenoa. Illalla vältän nesteita.
Käytätkö kynsilakkaa? Silmäluomi-ihottuma voi olla merkki siitä, että voit olla allerginen esim. formaldehydille, jota on kynsilakoissa.