Millainen on normaali ja kelpaava ihminen?
Nuorena sain kuulla siitä että olin liian ujo ja sulkeutunut. Minulle sanottiin suoraan että minusta ei saa mitään irti ja selän takana puhuttiin että ihmiset ei uskaltaneet kuulemma edes jutella mulle kun olin niin ujo. Kehotettiin muuttumaan rohkeammaksi ja avoimemmaksi. Kesti kauan päästä ujoudesta eroon ja muuttua avoimemmaksi. No nyt aikuisena, entisestä ujoudesta tietämättömät ihmiset, on sanoneet mua liian avoimeksi ja puheliaaksi ja pari on kehottanut menemään sen takia terapiaan. Eikö mikään ole ok? Mikä kelpaa? Vai onko nyt vaan menossa joku trendi ehdottaa terapiaa kaikille?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Osaatko käyttäytyä ihan asiallisesti ihmisten kanssa? Jos kyllä, miksi välität muitten mielipiteistä? Jos joku pahoittaa mielensä henkilöstä, joka toimii sosiaalisten normien mukaisesti, niin ei sellaisen kanssa tarvitse olla tekemisissä. Hän ei selkeästi itse ymmärrä sosiaalisia normeja. Jos et tiedä onko käytöksesi asiallista, niin sitten on vielä opeteltavaa edessä. Joka tapauksessa hieno juttu, että olet kasvanut äärimmäisestä ujoudesta ulos.
Kyllä mielestäni osaan, mutta ilmeisesti sitten avaudun liikaa omista asioistani. En mielestäni sen enempää kuin monet avautuu jopa somessa, minusta monet avautuu siellä paljon enemmän, mutta ilmeisesti avoimuuteni on liikaa. Itse en sentään somessa avaudu kuitenkaan enkä myöskään puhu liian intiimeistä asioista eli esim seksistä tai intiimivaivoista.
-aloittaja
Mitä tästä opimme? Kannattaa olla oma itsensä ja riittää, että itse sekä tärkeimmät ihmiset hyväksyy sellaisena kuin on. Töissä yms. voi vetääkin vähän teatteria tilanteen vaatimusten mukaan.
Osaatko käyttäytyä ihan asiallisesti ihmisten kanssa? Jos kyllä, miksi välität muitten mielipiteistä? Jos joku pahoittaa mielensä henkilöstä, joka toimii sosiaalisten normien mukaisesti, niin ei sellaisen kanssa tarvitse olla tekemisissä. Hän ei selkeästi itse ymmärrä sosiaalisia normeja. Jos et tiedä onko käytöksesi asiallista, niin sitten on vielä opeteltavaa edessä. Joka tapauksessa hieno juttu, että olet kasvanut äärimmäisestä ujoudesta ulos.