Voiko iän myötä kauas näkeminen heikentyä?
Aina puhutaan, että iän myötä moni alkaa tarvita lukulaseja eli lähinäkö heikentyy, mutta voiko ikääntyminen aiheuttaa sen, että kaukonäkö heikentyy ja alkaa tarvita silmälaseja luennoilla, elokuvateatterissa, autoa ajaessa ja kotona tv:tä katsellessa?
Itsellä käynyt näin. Lähinäkö sen sijaan edelleen hyvä. Olen 40 ja risat.
Kommentit (11)
Itse kysyin asiaa Instrun asiakaspalvelusta. Sanoivat, että hajataitto muuttuu elämän ajan. Itse en näe enää hyvin kauas, koska hajataitto sekoittaa näkymää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin asiaa Instrun asiakaspalvelusta. Sanoivat, että hajataitto muuttuu elämän ajan. Itse en näe enää hyvin kauas, koska hajataitto sekoittaa näkymää niin paljon.
Onko hajataitto siis sama kuin likinäköisyys (= se että näkee hyvin lähelle mutta huonosti kauas)? Sisarellani on ollut kauas näkemistä parantavat lasit varhaisteinistä lähtien. Minulla vasta viime vuosina eli neljän kympin korvilla on tullut tuota kauas näkemisen vaikeutta. En huomannut nuorena että näössäni olisi yhtään mitään vikaa. Ehkä minulla silti on nuorena ollut hajataittoa, mutta piilevänä jotenkin, ja nyt se on muuttunut ja huomaan sen?
ap
Ok, moni on vastannut myöntävästi. Täytyy varata aika näöntarkastukseen. Ehkä saan elämäni ensimmäiset lasit.
ap
Hajataitto voi tosiaan tulla mutta yksi syy on myös jos verensokeri nousee. Itselläni ns esidiabetes ja aina jos on sokerit ylhäällä näen huonosti kauas. nyt kun olen laihduttanut pitkään ja sokerit alhaalla, näen taas hyvin.
"Onko hajataitto siis sama kuin likinäköisyys (= se että näkee hyvin lähelle mutta huonosti kauas)? "
Ei ole.
Mä oon viimeksi vaihtanut lasit 45 vuotiaana ja lisää miinuksia tuli edellisiin eli voi.
Isäni alkoi tarvita silmälaseja n. 40 vuotiaana, ja nimenomaan kauas ei nähnyt. Ei ole diabetesta vieläkään, ja kohta on 80v ikää.
Samaa pohdin eilen, kun jälleen piti vetää sohvaa lähemmäs telkkua. Läheltä näen pienenkin tekstin ja yksityiskohdat, mutta parin metrin päässä alkaa jo sumenemaan. 40. vuosi lähestymässä.