Tunnetteko ketään oikeesti rikasta?
Ja nyt puhutaan siis yki 500 000 € asunto, mökki, uutena ostettu auto, sijoituksia yli 100 000 €, tilillä rahaa yli 10 000 € puskuria jne jne.
Mä en tiedä ketään tälläsii. Kai niitäkin vielä on?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Perinteikkäiden suomalaisten porvarissukujen vesoja. Isoisoisoisät ovat tehneet rahaa jo 1800-luvulta saakka perustamissaan yrityksissä. No yhdellä on isä, joka omistaa isomman konsernin, joka perustettu 1980-luvulla. Ja tosiaan, nuo ap:n mainitsemat ”rikkaudet” on karkkipussin arvoisia näille.
Ihan mukavia, tavallisia ihmisiä ovat. Eivät pröystäile näkyvästi, vaatteet eivät huuda merkkejä ja tervehtivät kuten muutkin, sekä suomeksi että ruotsiksi. Autotkaan ei ole mitään uusimpia Tesloja, vaan perus Mersuja ja Audeja, joita nyt saa ihan tavis köyhempikin hankittua työsuhdeautoina.
Rankasti yleistäen sanoisin, että pääkaupunkiseudulla ei pröystäillä autoilla samaan malliin kuin pienemmillä paikkakunnilla. Ensinnäkin auto on surkea sijoitus, ja rahat laitetaan mieluummin johonkin kannattavampaan. Ja jos asut ihan keskustassa, lähinnä vanhan rahan rikkaat, kuljet pääosin kävellen tai ratikalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täälläkin täynnä näitä "humble bragging" kommentteja? Todellakin ollaan rikkaita jos omaisuus APn mainitsemalla tasolla. Tietysti monen kohdalla tuo on kahden hyvätuloisen elämänsäästö, mutta rikkautta se silti on.
Nokun ei ole. Minä olen ihan yksin moisen omaisuuden kerännyt. Ei siihen tarvita "kahden hyvätuloisen elämänsäästöjä".
Kyllä, todella monia.
Asun ulkomailla ja työskentelen todella rikkaiden kanssa. Heillä on autokuskit, palvelijat, kokit, lastenhoitajat, mahtavat asunnot, lentokoneet, rajattomat luottokortit ja helkutisti muuta omaisuutta. Suurin osa naisista ei ole ikinä tehnyt oikeasti töitä vaan perinyt tai nainut rahaa.
Kyllä, UPMään liittyen perinyt hirveästi omaisuutta ja tehnyt itsekin paljon. Suurituloisimpia eläkeläisiä koko maassa. Tunne (köyhän) urheiluseuran kautta. Ei ole noussut küsi hattuun vaan tekee lasten toiminnan, varainkeruun ja kilpailuiden hyväksi eläkeläiseksi paljon hanttihommia talkoina. Lainaa bussiaan seuran matkoihin ja bensarahaa kysyttäessä kuittaa asian kädenheilautuksella:D
Minusta taas kaikilla entisillä opiskelutovereilla on vähintään tuollainen omaisuus tosin puolisonsa kanssa. Meillä on n.100 neliön kerrostaloasunto, nyt jo velaton, arvo n.700.000€, mökki on ehkä n.250.000€, kummallakin n.150.000euron sijoitukset osakkeisiin ja rahastoihin, on kaksi sijoitusasuntoa, joissa omat opiskelevat lapset asuvat, tilille jää joka kuukausi noin 3000€ varsinkin nyt pandemian aikaan, kun yhteiset käteen jäävät tulot ovat 4.200 ja 3.400 eli 7.600.
Ja ihan tyhjätaskuina aloitimme 30 vuotta sitten ostamalla remointoitavan yksiön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täälläkin täynnä näitä "humble bragging" kommentteja? Todellakin ollaan rikkaita jos omaisuus APn mainitsemalla tasolla. Tietysti monen kohdalla tuo on kahden hyvätuloisen elämänsäästö, mutta rikkautta se silti on.
Tässä nähdään, kuinka varallisuus tulee jatkossa jakautumaan todella epätasaisesti. Suomalaisten omaisuus on usein kiinni asunnossa/kiinteistössä. Pääkaupunkiseudun lapset perivät merkittävästi enemmän kuin ikätoverinsa maakunnissa. Tämä ilmiö näkyy varmasti parin sukupolven kuluttua.
Mut mikään ei estä vaikkapa nilsiäläistä ostamaan hesasta sijoitusasuntoa - samalla tavalla sen arvo nousee vuokrakäytössäkin.
Helsinkiläisille on turha olla omaisuudesta kade. Sillä summalla millä saat Nilsiältä upean okt isolla tontilla saat hädintuskin yksiön Hesasta. Joten elämänlittaiset velat suurimmalla osalla helsinkiläisistä (+ monella alueella asumismukavuus huono ja itse asiassa kämpän myynti varsin vaikeaa, koska ympäristötekijät...)
Ainoa varallisuus mitä ei Suomeenkaan pystytä tuomaan/rakentamaan lisää on maaomaisuus. Metsät ja pellot. Kuka tietää miten nopeasti niitten arvo singahtaa korkeuksiin ? Vapaasti voi verrata esim saaristoon, mikä hyvin pitkään oli ihan joutomaata eikä kiinnostanut juuri mitenkään - kunnes joskus 60-luvulla? Rupesi tulemaan veneily ja mökkeily-sukupolvi.
Muita on turha kadehtia - pelaa omilla korteillaan parhaan mahdollisen elämän ja perinnön lapsilleen vaan.
T. Alkoholisti-isän lapsi, jonka isoäiti onneksi jaksoi jankuttaa, että naisen on pakko hankkia itselleen itsenäinen elämä ja hyvä koulutus.
Kun yksiökin maksaa kantakaupungissa 300.000,00, niin keskustakolmion omistajilla on kaikilla yli 500.000 euron asunto. Eli sanoisin niin, että lähes kaikilla tutuilla on vähintään 500.000 euron asunto.
Siitä taas ei ole mitään etua niin kauan kuin keskustassa asuu. Vasta jos muuttaa jonnekin halvemmalle seudulle, jää rahaa, mutta mitä sillä tekee? Palkat riittävät hyvin elämiseen, kaikki on lähellä ja töihin voi kävellä. Luksusta, mutta siitä joutuu maksamaan vähintään 7000€/m2
Tunnen 2 miljonääriä. Toinen ihan ökyrikas, on suomalaisen pörssiyhtiön pääomistajia. Täytyy sanoa näistä naisista että ovat todella mukavia kaikille eivätkä ikinä puhu pahaa kenestäkään. Eivät myöskään puheissaan koskaan korosta varakkuuttaan, mikä kertoo todella rikkaasta ihmisestä.
Avasin ketjun uteliaana ja mietein että ehkä yksi veljeni voisi olla apn mainitsema "oikeasti rikas". No kun luin kuvauksen niin huomasin että meidänkin perhe olisi apn mukaan "oikeasti rikas". Itse pidän meitä hyvin toimeen tulevina mutta ei todellakaan rikkaina.
Kaikki on suhteellista.
Nyt mä ymmärrän - kun aina ratkaisuksi annetaan "verotetaan rikkaita" - niin nuo pitävät sitä kahden palkansaajan pk-seudulla asuvaa koulutettua perhettä niinä rikkaina!!
Ei ne oo, ne on vasta 'hyvin toimeentulevia' ja isojen velkojen kautta mahdollisesti velattomia varallisuutta itselleen kerryttäviä. Mutta pk-seudulla aivan kaikki maksaa enemmän, mutta eipä sieltä lähdetä oikein minnekään (ainakaan Lahden kauemmas) halvempaan asuntoon jos työt on Helsingissä.
Niitä RIKKAITA Suomessa on varsin vähän.
En itsekään edes osaa sanoa pitäisinkö esim Jethroa jotenkin rikkaana, vaikka hän kehuukin omistavansa yli 100 vuokra-asuntoa MUTTA ne on eri firmat mitkä niitä asuntoja omistaa, Ja niillä on asunnoista velkaa. Jethro omistaa sitten enemmän/vähemmän niitä firmoja.
Mut ihan perusomistus hänellä sitten muuten on 🤷.
Itse tunnen yhden kenestä voin epäröimättä sanoa, että hän on rikas.
- omistaa penthousen Manhattanilla, talon Genevessä, asunnon Pariisissa (ja toki kotinsa Aasiassa). Matkustaa paljon näiden kaikkien kotien välillä, on kouluttautunut (nainen) mutta 'käyttörahat' sai jo 13v alkaen omasta (venhempiensä perustamasta) säätiöstänsä.
'Kiva' ja oikeastaan aika valveutunut ja oikeudenmukainen ihminen mutta vähän erilaista on hänen arkensa kuin, mitä me tavikset eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nähdään, kuinka varallisuus tulee jatkossa jakautumaan todella epätasaisesti. Suomalaisten omaisuus on usein kiinni asunnossa/kiinteistössä. Pääkaupunkiseudun lapset perivät merkittävästi enemmän kuin ikätoverinsa maakunnissa. Tämä ilmiö näkyy varmasti parin sukupolven kuluttua.
Mut mikään ei estä vaikkapa nilsiäläistä ostamaan hesasta sijoitusasuntoa - samalla tavalla sen arvo nousee vuokrakäytössäkin.
Helsinkiläisille on turha olla omaisuudesta kade. Sillä summalla millä saat Nilsiältä upean okt isolla tontilla saat hädintuskin yksiön Hesasta. Joten elämänlittaiset velat suurimmalla osalla helsinkiläisistä (+ monella alueella asumismukavuus huono ja itse asiassa kämpän myynti varsin vaikeaa, koska ympäristötekijät...)
Ainoa varallisuus mitä ei Suomeenkaan pystytä tuomaan/rakentamaan lisää on maaomaisuus. Metsät ja pellot. Kuka tietää miten nopeasti niitten arvo singahtaa korkeuksiin ? Vapaasti voi verrata esim saaristoon, mikä hyvin pitkään oli ihan joutomaata eikä kiinnostanut juuri mitenkään - kunnes joskus 60-luvulla? Rupesi tulemaan veneily ja mökkeily-sukupolvi.
Muita on turha kadehtia - pelaa omilla korteillaan parhaan mahdollisen elämän ja perinnön lapsilleen vaan.
T. Alkoholisti-isän lapsi, jonka isoäiti onneksi jaksoi jankuttaa, että naisen on pakko hankkia itselleen itsenäinen elämä ja hyvä koulutus.
Mikään ei estä nilsiäläistä hankkimaan sijoitusasunnon Helsingistä, mutta kuinka moni tekee niin? Ja kuinka moni laittaa kuitenkin rahansa vaikkapa kivaan autoon?
Isoäitisi oli viisas nainen. Olen täsmälleen samaa mieltä hänen kanssaan.
Työkavereista moni on joka vuosi +100 000 € tienanneiden listalla. Menestynyt firma, omistajat käärineet kymmeniä miljoonia.
Tunnen myös miljonäärin, joka on lähtöisin vaatimattomista oloista, mutta menestyneen firman kautta haalinut kunnon omaisuuden.
Vaatimattomia nämä ihmiset eivät ole, päinvastoin. Kaikilla kesäasunnot etelässä, hienot autot ja varallisuuden annetaan näkyä. Voisin jopa kutsua ylpeiksi ja itseään parempana pitäviksi.
Tunnen myös ihmisiä, joiden omaisuus on 500 000+, ei tosiaan harvinaista Helsingissä. Kivat asunnot ja paljon matkustelua, mutta kumminkin melko tavallista elämää. Monella sijoitusasuntoja. Sillä omaisuudella ei kuitenkaan ole vielä varaa ökyilyyn. Mukavampaa seuraa kuin multimiljonäärit.
Ap:n kuvaus rikkaasta osuu siihen parhaan 10% tulodesiilin kuvaukseen, joista suurin osa asunee pääkaupunkiseudulla tai muissa suurimmissa kaupungeissa. Yleisimmin ihan perus akateemisesti koulutettuja tai muutoin hyvin työelämässä onnistuneita.
Parhaan tulodesiilin ihan ylin huippu on sitten varsinaisia rikkaita, teollisuussukuja tai uusimpia rikkaita esim peliteollisuudesta. Näillä on omaisuutta miljoona tai kymmeniä miljoonia.
Toivottavasti tulevaisuudessa:
- tuo akateemisella kouluttautumisella vähän vaurastuvia saadaan lisää mm tuloverotusta keventämällä
- Suomessa syntyy uusia Nokioita paljon, ja saadaan lisää oikeasti rikkaita -> hyödyttää kyllä koko valtiota
Ei tuo ap:n speksi ole rikkaan speksi.
Olen 45v nainen ja varallisuuteni on huomattavasti enemmän kuin mitä ap määrittelee. Koen olevani hyvin toimeentuleva, mutta en rikas. Ja ihan omalla työlläni olen omaisuuteni hankkinut. Lisäksi olen onnistunut osakekaupoissa.
Tunnen oikeasti rikkaitakin, sellaisia joiden omaisuus on vähintään kymmeniä miljoonia euroja. Ovat ulospäin ihan tavallisia, ei heilu vittoonit käsivarressa. Heidän omaisuus näkyy ulospäin kiinteistöissä ja moottorikulkuneuvoissa. Eräs rikas tuttavani on hyvin tarkka siitä, että lasten vaatteet kierrätetään sisarusten kesken niin kauan kuin ovat ehjät ja autona hänellä Nissan. Kun rahaa on paljon niin se menettää merkityksensä.
Tunnen. Vanha opiskelukaverini myi firmansa ja nousi sinä vuonna tulotilaston kärkipaikoille, kun verotiedot julkaistiin. Sai kymmenien miljoonien omaisuuden. On julkisuudessa silloin tällöin talouasioissa ja on osakkaana nytkin useissa firmoissa.
Miljoonalukaalissa asuu meren rannalla, mutta ei aja millään premium autolla.
Ihan samanlainen on edelleen ystäviään kohtaan kuin ennenkin, eikä rikkaus näy ulospäin juurikaan. On myös aktiivinen hyväntekijä, mutta haluaa aina olla sitä nimettömänä.
Isäni. Oli menestyvä yrittäjä ja oli nuo kaikki, tai talo oli puolet kalliimpikin eli miljoonan luokkaa. Mulla oli kaksi omaa hevosta täysihoitotallilla (isä maksoi kaiken) ja sain elää rikkaan tytön elämää 20-vuotiaaksi asti. Sitten tuli yllättäen paha konkurssi ja meni isän yritys, upea koti, auto, hevoset ja kaikki. Monta vuotta oli tosi tiukkaa, mutta nykyään hän on keskituloinen eli ihan mukavasti pärjää ja minäkin jo korkeakoulutettu ja töissä. Vaikeaa oli alkuun tottua ja tuntui että elämä oli tosi "köyhää", kun niin korkealta putosi, mutta nykyään olen onnellinen näin ja olen huomannut että ei se rikkaus tehnyt edes onnellisemmaksi. Olin niinä aikoina paljon masentuneempi kuin nykyisin, vaikka puittet olivat paljon hienommat. Jännä juttu kyllä. Nykyään koen paljon onnellisuutta, kun osaan nauttia yksinkertaisista asioista ja suurinta iloa mulle tuottaa parisuhde, koirat, perhe ja rakkaiden ihmisten kanssa yhdessä vietetty aika. Sekä luonto, ja se on vielä ihan ilmaista kaikille. Paras juttu Suomessa.
Tuttavan tuttava paljastui todella rikkaaksi. En aavistanut asiaa mistään ennen kuin tuttava kerran täysin yllättäen sanoi kun istuimme Kaivopuistossa "x:n vanhemmat asuvat tuossa talossa" ja osoitti Kaivopuiston rannassa olevaa 1800-luvulla rakennettua kivistä kerrostaloa, jossa on Suomen kalleimpia kerrostaloasuntoja. Myöhemmin tuttava vielä naureskeli kuinka x oli ollut varovainen käydessään huonolla alueella. Nähtävästi tuttava ei käsittänyt x:n kuuluvan ehkä 20 sellaisen suomalaisen joukkoon, jonka sieppaamalla voisi tienata muutaman millin tämän vanhemmilta. Lisäksi x osoittautui itse myös miljonääriksi tehtyään hyvät kaupat.
Oikeasti varakkailla on harvoin tarvetta tuoda tätä esiin vilauttelemalla kalliita laukkuja somessa. Niin tekevät vain wanna-be rikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ap:n speksi ole rikkaan speksi.
Olen 45v nainen ja varallisuuteni on huomattavasti enemmän kuin mitä ap määrittelee. Koen olevani hyvin toimeentuleva, mutta en rikas. Ja ihan omalla työlläni olen omaisuuteni hankkinut. Lisäksi olen onnistunut osakekaupoissa.
Tunnen oikeasti rikkaitakin, sellaisia joiden omaisuus on vähintään kymmeniä miljoonia euroja. Ovat ulospäin ihan tavallisia, ei heilu vittoonit käsivarressa. Heidän omaisuus näkyy ulospäin kiinteistöissä ja moottorikulkuneuvoissa. Eräs rikas tuttavani on hyvin tarkka siitä, että lasten vaatteet kierrätetään sisarusten kesken niin kauan kuin ovat ehjät ja autona hänellä Nissan. Kun rahaa on paljon niin se menettää merkityksensä.
Jokainen vajaa viisikymppinen on tuossa tilanteessa, jos vain vähänkin on yrittänyt, eikä käynyt erityisen huono tuuri esimerkiksi terveyden kanssa. Valmistuttiin nousukauden alussa, kämpät olivat puoli-ilmaisia, omaisuusarvoja on jatkuvasti nostettu korkotasoa laskemalla ja niin edelleen. Mikään sukupolvi Suomen historiassa ei ole eikä todennäköisesti tule olemaan tuollaisessa hississä.
T: Varakas 49-vuotias
Tunnen oikeesti omistaa ,montakin.Tunnen myös ihmisii jotka veloissa elämänloppuu asti.Tj montakin..Tunnen vaikka ketä.Asunto nyt pitää olla kaikil varmaa lainana.Auto on käteisellä riippuu mikä 40-50€auto..kalliimpikin..Kun tuutte vanhaksi kuolette,perikunta pulassa.Verottaja on armoton
Kannattaisi luopua niin kaikesta ennen vanhuutta,kuolemaa ,omaisuus niiden kanssa on pulassa..Valtio vetää välistä siivun montakin kertaa...moneen kertaan maksettuja.Rikkaus on maallista.Henkinen köyhyys huolestuttavampaa.