Islannissa puretaan koronarajoituksia ja elämä palailee kohti normaalia
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007801507.html
Olisi kannattanut ottaa vaan Suomen mallia heistä niin oltaisiin nyt eri tilanteessa meilläkin kuin miten nyt ollaan.... Mutta ei kun ei.
Kommentit (13)
"Tärkein syy on se, että islantilaiset ovat valmiita noudattamaan rajoituksia, sanoo poliisipäällikkö Vidir Reynisson."
Täällä kehuskellaan sillä kuinka niitä ei noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt normaalisti koko tämän ajan. Elämä on liian lyhyt kotona kököttämiseen.
Aha. Malliesimerkki siitä miksi Islanti voi purkaa rajoituksia :)
Vierailija kirjoitti:
"Tärkein syy on se, että islantilaiset ovat valmiita noudattamaan rajoituksia, sanoo poliisipäällikkö Vidir Reynisson."
Täällä kehuskellaan sillä kuinka niitä ei noudateta.
Joo, tämä. Huokaus. No ei tarvitse valittaa kun ollaan tässä jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen elänyt normaalisti koko tämän ajan. Elämä on liian lyhyt kotona kököttämiseen.
Joo-o. Siksipä meillä taas kiristetään rajoituksia, ei vähennetä.
Meillä kun on vain yksi päämäärä tässä pandemiassa, estää SARS-CoV-2 viruksen tulo Suomeen.
Ihmetyttää kovasti, ettei meillä löydy tähän ymmärrystä ja vahvaa tahtoa. Ennemmin tullaan kaikin tavoin huonovointisiksi koko väestö. Joskus on uskallettava tehdä vaikeita päätöksiä, ja se hetki on nyt vakavan globaalin pandemian vallitessa.
Ne meinaa sitten vissiin pitää rajat suljettuna. Muutenhan siellä on taas koronaa heti, kun ensimmäinen lentokone saapuu.
Vierailija kirjoitti:
Ne meinaa sitten vissiin pitää rajat suljettuna. Muutenhan siellä on taas koronaa heti, kun ensimmäinen lentokone saapuu.
Rajatestauksilla ja pakollisilla kahden viikon karanteeneilla homma on hoidettavissa kuten Uudessa-Seelannissakin.
Tavaroiden liikkumistahan se ei haittaa, mutta kotimaamme talouselämä kiittäisi jos viruksen nujertaminen olisi meilläkin valittu sairastuttamisen (hybridistrategia) tilalle.
Jep, onnellisia ovat ne joilla on vahva hallitus eikä urpoja siellä + urpoja oppositiossa estämässä kuten meillä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajatestauksilla ja pakollisilla kahden viikon karanteeneilla homma on hoidettavissa kuten Uudessa-Seelannissakin.
Tavaroiden liikkumistahan se ei haittaa, mutta kotimaamme talouselämä kiittäisi jos viruksen nujertaminen olisi meilläkin valittu sairastuttamisen (hybridistrategia) tilalle.
Testit voivat valehdella, ja karanteenissakin voi olla kosketuksissa muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testit voivat valehdella, ja karanteenissakin voi olla kosketuksissa muihin ihmisiin.
Ei sillä ole niin kovin suurta merkitystä vaikka joitain yksittäisiä tapauksia läpi pääsisikin. Satunnaiset yksittäistartunnat voidaan jäljittää ja ketjut katkaista silloin kun virus ei majaile rajojen sisällä endeemisenä.
Ovat siis niin sanotusti myrskyn silmässä. Hetken rauhallinen tilanne, kunnes taas korona leviää. Ei sillä, etteikö vahvat rajoitukset olisi hyvä asia. Juuri noin pitäisi rajoittaakin globaalitasolla. Niin kauan, kun missä tahansa muussa maassa ja yhteiskunnassa lepsuillaan, koronaa ei saada kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole niin kovin suurta merkitystä vaikka joitain yksittäisiä tapauksia läpi pääsisikin. Satunnaiset yksittäistartunnat voidaan jäljittää ja ketjut katkaista silloin kun virus ei majaile rajojen sisällä endeemisenä.
Islantilaisia on reilut 350 000. Kyllä siinä muutamakin tartuntalähde jo tuntuu. Ja kun sairastunut ihminen ehtii tartuttaa muita päivien ajan ennen kuin itse alkaa tuntea itsensä kipeäksi... Täysi eristys on ainoa toimiva vaihtoehto.