" " " CLOMISTIT,viikko 32" " "
huomenta kaikille!!!
aloittelen tätä viikkoa vaan pikaisesti :)
helinä:juu kyllä se haaleakin viiva on +,joten onnea vielä :)
itsestäni ei uutta kerrottavaa, pientä liikettä tunnen harvakseltaan...torstaina on taas neuvola joten sitä odotan..kuulisi sydänäänet :) keskiviikkona pitäisi taas raahautua töihin,mutta kaipa se siitä sitten taas lähtee.
toivottavasti aletaan saamaan vettä pian tänne suomeenkin,alkaa olla paikat pikkuisen kuivina,kuten myös meidän kaivo :( joten vesisateita odotellessa.
yöö ja asukki 17+1
Kommentit (17)
muuten hyvä mut tuo viliweeran esittely tulikin vääräläl värillä, no jospa korjaan se sitten ens viikolla niin ei tarvitse nyt enää toista laittaa kun pitenee sitten niin ankarasti tämä pino. Ei ole sit niin paljon selattavaa.
Samalla tulee tässä omaa napaa eli kuulumisia. Eilen oli neuvolassa käynti ja vähän tuli huolta, kun pissassa oli proteiinit aavistuksen verran plussalla. Sain ohjeeksi juoda vettä paljon (2-3 litraa) ja levätä. Tuntuu kyllä olo siltä, että nämä helteet vievät minulta hengen! Painoa on iltaisin paljon enemmän kuin aamuisin, eli turvotusta tulee johonkin päivän kuluessa. Kumma vaan, ettei esim. jaloissa näy mitään turvotusta. Käsissä sen kyllä huomaa kun sormukset alkavat kiristää. Suosiolla tänään laitoinkin sormukset talteen korurasiaan, kaivelen ne sitten joskus synnytyksen jälkeen takaisin sormiin.
Muutoin oli asiani ja vauvan asiat ok. Verenpaine oli hyvä, vauvan syke hyvä ja sf-mittakin normaali. Viime lääkärikäynnillähän lääkäri moitti sf-mittaa pieneksi, mutta taisi olla eroa mittaajassa ja vauvan asennossa. Poikittain tai viistottain tämä minun vauvani masussa viihtyy, saisi kyllä kohta asettautua pää alaspäin lähtöasemiin ettei tämän asian takia tarvitsisi pelätä ja hermoilla. En ole niinkään varma haluaisinko alakautta synnyttää perätilassa olevan vauvan mutta ei se sektiokaan kyllä houkuta. Toivottavasti ei tarvitse näiden vaihtoehtojen väliltä valita, niin kovasti toivon saavani kokea normaalin synnytyksen!
Yöunet sen kuin vain huononevat. On liian kuuma, vauva melskaa vatsassa, täytyy rampata vessassa monta kertaa ym. Vihjeeksi muuten teille muille huonosti nukkuville ja sängyssä pyöriskeleville, että kunhan vatsanne kasvaa ja alkaa olla työlästä käännellä kylkeä, niin kokeilkaapa satiinilakanaa ... sen avulla on helppo pyörähtää kyljeltä toiselle. En luopuisi tuosta satiinilakanasta mistään hinnasta tässä vaiheessa raskautta!
Mitäpäs tässä muuta. Puutarhassa sato kypsyy ja päivittäin tässä yritän jaksaa edes pienen määrän marjoja poimia ennenkuin alkavat karista pensaista alas. Lapsista tuo marjojen poiminta, tai siis se että saa olla mukana pensaissa ja syödä mielin määrin marjoja, on hurjan kivaa.
Jaksamisia kaikille, kirjoitelkaahan kuulumisianne.
Severon rv31 tasan
Moikka!
Tänään oli neuvolalääkäri. Sain eilisen sokerirasituskokeen tulokset myös. Paastoarvo oli diabeteksen rajalla, eli joudun nyt mittailemaan verensokereita muutaman kerran päivässä kuuden päivän ajan ja jos yksikin arvo poikkeaa sallituista rajoista, pitää soittaa neuvolaan ja sopia jatkotoimenpiteistä. Tullee varmaan lähete äitipolille kontrolliin.
Lääkäri kirjoitti lisäksi sairausloman 4.10. saakka. Varsinainen äitiysloma alkaa sitten 13.10. joten niille 8 päivälle haen sitten lisää saikkua lähempänä ja tuolloin tarvitaan lisäksi jo lääkärin B-todistus Kelan päivärahoja varten.
Selän tilanteen vuoksi joudutaan katsomaan synnytystapa-arviota seuraavalla lääkärikäynnillä, joka onkin sitten jo viikon 29 tuntumassa. Lääkäri oli sitä mieltä, että mikäli vauva on yhtä iso kuin kuopuskin oli syntyessään, voi alatiesynnytys aiheuttaa lisävaurioita selän alueella, varsinkin kun nyt raskausaikana ei voida sen kummemmin tutkia, mikä siellä selässä mättää. En kyllä sektiotakaan halua, sillä en usko, että kipeä selkä pitää siitäkään, että vatsan lihakset ovat synnytyksen jälkeen hetken aikaa poissa kuvioista.
Huh, on tässä nyt huolia kerrakseen. Täytyy elää päivä kerrallaan. Hyvää oli kuitenkin se, että vauvalla on kaikki hyvin. Poikkitilassa köllöttelee (kuten Severonillakin) ja syke oli 160. Kovasti pikkuinen siellä ui doppleria pakoon ja potki sitä vasten. Koko vatsa tuntuu muutenkin tuon vauvan poikkitilan ansiosta olevan pelkkää jalkaa ja huitovaa kättä.
Verenpaineeni oli ok, eikä painoakaan ollut tullut kuin noin 300g/vko.
Nyt on lopeteltava ja käytävä ruokalevolle. Huomisesta alkaa sitten virallinen sokerinmittaus ;-).
Kanelisokeri 25+3
...varmaankin sovin parhaiten :). Plussasin noin tunti sitten! Apteekin omaan testiin pamahti vahva viiva. Toissa-aamuna testasin haamun, enkä ollut ollenkaan varma raskaudestani, koska menkkojen normaaleina alkamispäivinä tuhruttelin... mut nyt on tuhrut poissa ja plussaviiva testissä!!! Yritystä takana 1 v 10 kk. Taustalla lievä PCO. Tähän clomit, ja kolmannesta kierrosta tärppäs! Kun nyt pysyis matkassa mukana :).
Innostuksissani unohdin esittäytyä... Eli ikää 27 v. Esikoista toivotaan ja odotetaan. Yritystä takana 1 v 10 kk. Taustalla lievä PCO. Tähän clomit, ja kolmannesta kierrosta tärppäs!
tervetuloa joukkoon vaan..hieno homma!!
kirjoittelen vaik huomenna lisää kun neuvola on ohi...on ehkä kerrottavaakin :)
Onnea plussista Helinälle ja Nyytille!!!
Mä päätin sitten maanantaina lopettaa itseni kiusaamisen töissä ja jäin saikulle. Tosin tiesin jo lomalla etten jaksa tuota seisomista, nostamista, kantamista ja kun lämmintäkin piisaa n.45 astetta töissä niin ei tule mitään.
Nyt on saikkua maanantaille asti ja sitten pitää lähteä hakemaan jatkoa, saa nähdä kuinka monta kertaa pitää lääkärissä juosta että alkaa äippäloma.
Kanelisokeri olikin saanut kerralla reilun loman, hyvä juttu!
Neuvolalääkäriin on vielä pari viikkoa aikaa, pitää siellä ottaa asia puheeksi.
Pitäisi laittaa ä-avustus sun muut hakemukset kelaan, ei meinaa saada aikaseksi viedä perille asti.
Avustuksen otan rahana, molemmilta lapsilta on pakkaukset ennestään.
Marraskuun alkupuolella on aika ä-polille synnytystapa-arvioon ja sitten selviääkin jo leikkauspäivä :)
Mutta nyt syömään!
viliweera 23+6
juu,tänään oltiin sitten vaan neuvolassa ja kaikki tuntui olevan ok...
sydänäänet on aina niin kiva ja helpottava kuulla!!
täti lupasi laittaa lähetteen jo sairaalaan,jotta pääsen sinne sitten synnnytyksen lähestyessä taas juttelemaan ja " suunnittelemaan" synnytystä...mikäli sitä nyt voi suunnitella :) on siitä ainakin omalle pääkopalle apua,jollei muuta.
töissä lähti vanhaan malliin... jos tuohon marraskuuhun sitten pystyisi olemaan niin niillä paikkein alkaisi lomat ja siitä sitten äitiyslomalle...joten muutamia kuukausia pitäisi jaksaa ;)
hyviä vointeja kaikille " möhömahoille" !!!!
yöö ja asukki 17+4
Kirjojen yössä kävimme ja saimme signeerauksen Jubalta. Nuo Viivi & Wagner -kirjat kolahtavat koko meidän perheeseen ja melkein kaikissa omistamissamme V&W- kirjoissa on Juban terveiset :-). Mukaan tarttui myös uusi Ella- kirja sekä Tatu & Patu...
Viliweera: Ihan oikein hakea saikkua, jos ei jaksa. Tänään soittelin terkalleni (joka on muuten ihana ihminen) neuvolaan ja hän oli sitä mieltä, että ihan oikein oli jäädä pois. Sanoi olleensa huolissaan jaksamisestani kun tiesi millaista työni on. Niitä verensokereita olen nyt mittaillut pari päivää ja ainakin toistaiseksi olen kuivilla. Selkä vain on ärhäkällä tuulella. Jokainen askel säväyttää kivuliaasti reittä pitkin alaspäin. Selän kivun takia tuntuu, kun kävelisin koko ajan selkä notkolla. Kaipa ne lihakset siinä rangan vieressä yrittävät jotekin pitää kroppaa kasassa.
Olo on huojentunut, mutta totta kai kannan tästä pitkästä lomasta jonkinlaista syyllisyyttä, minä kun en ole ollenkaan sen luontoinen, että lintsaisin töistä. Jollen odottaisi vauvaa, tekisin siellä varmaan tälläkin hetkellä hiki hatussa töitä oman terveyteni kustannuksella, vaikka sitten selkä katkeamispisteessä.
Vauvalla on kaikki ihan hienosti. Hän möyryää koko vatsan alueella niin, että vatsanahka kupruilee. Välillä oikein näkee, miten hän kuljettaa jotakin raajaa vatsaa pitkin. Melkoinen jumppamaakari tuo tuntuu olevan...Meillä on kommunikaatioharjoituksiakin. Minä koputan vatsaa ja sieltä tulee pari moukkua vähän ajan kuluttua vastaukseksi :-)
Ensi viikolla alkavat sitten koulutkin taas. Esikoinen aloittaa tokaluokan ja kuopus menee ekalle. Molemmat ovat jo niin täpinöissään, että ovat jo laittaneet reput ja ekan koulupäivän vaatteetkin valmiiksi.
Yöö: olipas ihanan kuuloista tuo synnytyksen suunnittelu. Itse kuulin juuri neuvolassa, ettei TAYSissa enää kysellä mitään synnytystapatoivomuksia tmv. ja minä kun vihdoin ja viimein olisin tiennyt miten haluan lapseni saattaa maailmaan. Aion kyllä vaatia jakkarasynnytystä, vaikka viimeisillä voimillani! Valmennuksessakaan ei ole nyt pakko käydä. Ovat sentään remontoineet sairaalaa niin, että siellä on kahdella osastolla nykyään 1-3 hengen huoneita, ettei tarvitse missään 6 hengen loosissa asua. Vauvalaa ei uusituilla osastoilla enää ole, eli vauva on koko ajan vierihoidossa. Suihkut ovat sitten ilmeisesti potilashuoneissa?
Minä haluan myös toivottaa Nyyti79:n tänne tervetulleeksi ja onnea paljon plussan johdosta!
Nyt lopettelen tämän jaarittelun ja lähden roikkumaan tuohon meidän ovirekkiin, jotta selkä vähän taas rentoutuisi ;-)
Kanelisokeri 25+5
hei...pakko kysyä lisää sinulta...olen nimittäin synyttänyt kaksi ensimmäistä lastani TAYS:ssa ja sinne olen menossa nytkin...ei neuvolantäti täällä puhunut mitään minulle etteikö sinne pääsisi juttelemaan tai suunnittelemaan?! höm...
olin toisesta myös juttelemassa siellä ja kokoarvioissa pari kertaa ja niinpä kakkonen silloin käynnistettiin pelkojeni takia...tuli vaan sitten niin vauhdilla etten ehtinyt saamaan puudutuksia,taaskaan :( nyt toivoisin samaa,että jos voitaisiin käynnistää ja jos ehtisin jotain kivunlievitystäkin saamaan,mutta sitähän ei tiedä...en käynyt kai siellä varsinaisella pelkopolilla vaan juttelin jonkun hoitajan tai kätilön kanssa,en enää muista...niin kyllä neuvolasta sanottiin että laittavat lähetteen ja sieltä tulisi sitten 30 viikon paikkeilla tai jälkeen kutsu...?!
joten mitenköhän asia on ja etköhän sinäkin sinne pääsisi juttelemaan jos toivoisit...no,eiköhän se vielä selviä.. :)
Moikka taas,
Asia tuli puheeksi kun kyselin siitä esitietolomake asiasta terkkarilta. Sehän on nykyään sähköinen ja neuvolan hlökunta täyttelee sen. Ei ole enää mitään vauvan nimen etukäteiskyselyjä eikä siihen ole kuulemma mahdollista kirjoittaa etukäteen, miten haluaisi synnyttää. Tarkoitan tällä siis esim. juuri jakkarasynnytystä, ammetta tai muuta tavallisuudesta poikkeavaa..
Totta kai, jos pelkopolille varataan aikaa, otetaan asia varmasti ihan eri tavalla huomioon, mutta normitilanteessa ei käsittääkseni kysellä mitään. Minusta se ei tunnu kovin nykyaikaiselta toiminnalta, mutta tällaisen käsityksen sain. Ahdistaa jo pelkkä ajatuskin siitä, että joudun taas makaamaan siinä laverilla ja pahimmillaan vielä kylkiasennossa, jossa ponnistaminen ei onnistu minulta lainkaan. Olen jo kahdesti yrittänyt, joten tiedän.
Parin tuntemani kätilön kanssa olen lisäksi jutellut tuosta jakkarasynnytyksessä ja sain mielikuvan, että sitä pitää nimen omaan vaatia, kun siihen ei kätilöiden keskuudesta kait juurikaan halukkuutta löydy. Olisiko syynä sitten se suurempi verenvuotoriski?
Ajattelin kyllä käydä sillä tiistaisin järjestettävällä TAYSin tutustumiskäynnillä ja siellä kysyä noita synnytysasioita ihan jo etukäteen, ettei tule sitten h-hetkellä pettymyksiä.
Kanelisokeri
... ja kaksi lasta olen minäkin siellä maailmaan saattanut, tosin aikaa on vierähtänyt jo kohta 8 vuotta edellisestä kerrasta ;-).
Repeän, jos siellä on vielä synnytyssali, jossa on muistaakseni sinapinruskeat seinät ja muuna rekvisiittana se kuuluisa synnytyslaveri + keinutuoli...
Kanelisokeri
Mielenkiinnolla lukee noita kommenttejanne Tays:ista kun sinne olen minäkin tulossa ensinmäistä synnyttämään....huh! mitä lähemmäs marraskuu tulee sitä enemmin varmaan rupee jänskättää....:)
Muuten vointi ollut hyvä, mutta ihan kuin kuumuuden sietokyky olisi heikentyny...nyt suorastaan odottaa, että ilmat viilenis, olen siis aina ollut erittäin paljon lämmöstä ja auringosta pitävä!
Ens tiistaina on lääkäri neuvola, saa nähdä onko raudan popsiminen auttanut. Viime kerralla hemog. 104. Vauveli on täällä myös hyvin vilkas ja möyrii millon missäkin kohtaa ja potkua tulee. Nyt ei tarvi niin kauheasti enää jännittää kuuluuko sydänäänet kun liikkuu niin aktiivisesti!
Nyytille vielä onnittelut +!!!
-Pipu rv 26+4-
juu...voipi olla kun en ole tampereelta vaan lähikunnasta että asiat ovat senkin takia erilailla...sain mm. viime neuvolakäynnillä ne esitietolomakkeet jotka täältä sitten lähetetään tayssiin... eli juuri ne nimi ja toivekyselyt niistä vielä löytyvät :) mutta eihän sitä tiiä kuinka ne niitä sitten huomioon ottavat... juu sun kannattaa ilman muuta jutella ja kysellä siellä tutustumiskäynnillä sitten..tulehan sitten kertomaan meillekin :)
juu,mäkin ymmärsin että kyllähän mä sinne juttelemaan pääsen kun niitä pelkoja kerran on,mutta on tuo ihmeellistä että tuommoiset palvelut vaan supistuu kuitenkin,kaikessa vaan säästetään.:( yksi tuttu on muuten ainakin mulla synnyttänyt siellä jakkaralla...
mitähän muuta piti sanomani....
no,jatketaan tästä.... :)
hyvää viikonloppua kaikille!!!
piti vielä sanoa myös,että olis tosiaan hyvä jos tilat siellä olisi vähän muuttuneet....ovat olleet aikas ankeat,niin synnytys-sali kuin osastotkin..
ja hyvä kuulla että osastoilla ainakin on tapahtunut muutoksia :) :)
...En tiedä sitten onko tuo meidän neuvola jossakin himputin kokeilussa mukana, kun esitietokaavakkeetkin tehdään sähköisesti? Viimeistään sitten synnärillä meinaan kiekaista toivomukseni kuuluville...Olen kuullut, että siellä on niin kiire, etteivät välttämättä ehdi katsoa koko esitietokaavaketta :-/ mitenkähän on sitten niiden toiveiden laita?
Minulla on ollut nyt kaksi todella huonoa päivää tämän selän kanssa. Eilen illalla ja tänä aamuna on ihan itkukin tulllut kun niin sattuu. Kipu on sellaista vihlovaa ja säväyttävää hermokipua, eikä jalat toimi kunnolla. On tämä selkäni ollut aina kipeä, muttei sentään tällainen koskaan. Tuntuu ihan kestämättömältä ja vielä pitäisi jaksaa kolme kuukautta...tulisi nyt edes yksi parempi päivä tähän väliin niin jaksaisi ehkä taas. Menen varmaan ihan jalattomaksi vielä ennen laskettua aikaa.
Vauvallakin on nyt hiljainen kausi meneillään.
Kanelisokeri 26+0
[size=4][color=EE1289]Plussanneet clomistit
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Yöö [size=2][color=#000000]Ikä 31 ja mies 37v. 2 lasta (poikaa), tulleet luomusti, nyt kolmas tärppäsi kolmannesta clomikierrosta
[size=2][color=CD1076]LA 14.01.07
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Kanelisokeri [size=2][color=#000000]Minä sekä mieheni 33v. Kaksi lasta on jo, esikoinen tyttö s.-98, tärppi saatu kahdella Terokuurilla + yhdellä Clomikuurilla. Toinen lapsi täysin luomusti heti perään, poika s.-99 ja nyt tämä 3. lapsi kolmen Terokuurin + kahden Clomikuurin tuloksena. Tämän 3. lapsen alkuunsaamisen esteenä oli lieväasteinen PCO.
[size=2][color=CD1076]LA 18.11.06
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Uuniomena [size=2][color=#000000]Ikä 29. Toinen tulollaan. Taustalla pco, molemmat lapset siis saaneet alkunsa clomit+terot yhdistelmällä. [size=2][color=CD1076]LA ehkä 29.3.07
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]pipu-77 [size=2][color=#000000]Olen 28 vee ja esikoista odotan, taustalla pco ja clomi+terot yhdistelmällä tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta.
[size=2][color=CD1076]LA 13.11.06
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Olvi [size=2][color=#000000]Olemme mieheni kanssa yli kolmekymppisiä ja esikoinen on tulossa. Aika pitkään ehdimme yrittää, mutta onneksi sitten clomien avulla onnistui. Plussasin ekasta clomikierrosta.
[size=2][color=CD1076]LA 23.12.06
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]art [size=2][color=#000000]Itse 32, mies 31. Yksi clomilapsi s.11/04. Pikkukakkonen tulossa.
[size=2][color=CD1076]LA 8.10.2006
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Severon [size=2][color=#000000]Ikää minulla on kohta 35 v, puoliso on 39 v. Perheessä on kolme poikaa, syntyneet 3/1994(puolisoni poika), 11/2002 ja 7/2004. Kolmas raskaus alkoi ensimmäisestä clomikierrosta. Esikoiseni on myöskin clomeilla+terolutilla plussattu, toisen poitsun kohdalla riitti lugesteron. Taustalla minulla on lievä pco, keltarauhashormonin puutetta.
[size=2][color=CD1076] LA 10.10.06
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Kipzu [size=2][color=#000000]Ikää kummallakin 26 ja mulla taustalla PCO:ta. Vauvaa toivottiin ja yritettiin 1,7v ja sit kun luovutettiin ja satsattiin ajatukset ja rahat tuleviin häihin niin otti ja plussahti!
[color=EE30A7][size=6]♥[/size][/color] [size=3][color=EE1289]Viliweera Itse olen 28v. ja mies 38v.
Ennestään luomutytöt -00 ja-01 syntyneet. PCO:n takia clomit+lugesteron käyttöön ja kolmannesta clomikierrosta vihdoin plussa.
[size=2][color=CD1076]LA 30.11.06