Miten vanhemmalle ihmiselle ilmestyneen rituaalinomaisen niiskutuksen ym. saa pois?
Kommentit (26)
Oon miettinyt jo monta vuotta samaa.
Huomannut, että alkaa usein jo 50v ja yleisempää miehillä.
Tekevät sellaista outoa liikettä ikään kuin huulet yhdessä.
Tämän ikäisillä on paljon ärsyttäviä tapoja. Maiskuttelu on niistä yksi. On neuroottista. Samoin on ryystämistä, yskimistä, huutamalla aivastamista, jatkuvaa niistämistä, niiskuttamisella, köhimistä, maneereja ja hokemista, esim. joo-o, joo-o, kyllä kyllä, niin niin. Mun isä esimerkiksi niistää nenäänsä koko ajan, vaikka ei olisi edes nuha. Niistämisen jälkeen kaivaa taskusta kamman ja kampaa tukan - siis prototyyppi. Paljon on ahdistusta 50-luvulla syntyneillä ja kaikkea muuta ongelmaa ja sodan jälkeisen kovan ajan seurauksia. Annetaanpa heidän olla.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olen itse kohta 60 ja yksi mun saman ikäinen tuttavani on alkanut maiskuttelemaan. Todella ärsyttävää, enkä tiedä miten sanoisin hänelle siitä. Usein hän myös, varsinkin jotain asiaa miettiessään, "veivaa" huuliaan tai suutaan. Siis vähän kuin pureskelee, tai liikuttelee, äh en osaa selittää.
Kun sen suun voisi vaan antaa olla.
Luoja varjelkoon itseäni tuollaiselta tavalta.
Jotenkin varmaan liittyy hermostoon. Äidissäni huomasin ekaa kertaa 70v ikäsenä, kun tälle tuli hirveä vessahätä eikä päässyt heti vessaan ja joutui pinnistämällä pidättämään :/
Vierailija kirjoitti:
Tämän ikäisillä on paljon ärsyttäviä tapoja. Maiskuttelu on niistä yksi. On neuroottista. Samoin on ryystämistä, yskimistä, huutamalla aivastamista, jatkuvaa niistämistä, niiskuttamisella, köhimistä, maneereja ja hokemista, esim. joo-o, joo-o, kyllä kyllä, niin niin. Mun isä esimerkiksi niistää nenäänsä koko ajan, vaikka ei olisi edes nuha. Niistämisen jälkeen kaivaa taskusta kamman ja kampaa tukan - siis prototyyppi. Paljon on ahdistusta 50-luvulla syntyneillä ja kaikkea muuta ongelmaa ja sodan jälkeisen kovan ajan seurauksia. Annetaanpa heidän olla.
Onko tietoinen itse tuosta?
Ei sitä saa mitenkään pois, siihen on vain totuttava niin ettei sitä lopulta edes huomaa.
Joillakin voi olla joku sairaus tai fysiologinen syy noihin, että ei voi itse sille mitään. Ehkä joku nettisivusto kertoo syyt. Tuskin tahallaan tekevät.
Olen viiskymppinen nainen ja niiskuttelen toistuvasti.
On allerginen nuha ja jotenkin herkkä nenäpuoli.
On jos minkinlaista sumutetta ja tablettia, mutta nenässä on aina jotain ylimääräistä, että pitää niistää ja niiskukutella. Nenäliinojen kulutus on valtavaa.
Myös monilla muilla aikuisilla on omia maneerejaan, joita he toistelevat,
Jotkut puree kynsiä, tai huulia, hivelevät rannettaan, kelloaan, sormuksiaan, hiuksiaan, kohentelevat silmälasejaan, nuolaisevat huuliaan jne.
Sitä ei vaan itse huomaa, eikä kukaan viitsi siitä heille huomauttaa.
Huomaakohan ne sitä itse? Jos ei, niin sitten ei varmaan eroonkaan pääse niin helposti.
Voi olla alkanut krooninen tai allerginen nuha. Ehkä ovat sitä ikäluokkaa, että ihan pikku aivoista ei viitsitä mennä lääkäriin. Tai ovat olleet jo, mutta asialle ei tehdä mitään, jos se ei heitä itseä pahemmin häiritse.
Tai tic-oireet. Niille ei voi mitään. Myös ikä tuo mukanaan kaikenlaista. Jos on läheinen ihminen kyseessä, kysäise ihmeessä asiasta. Mikäli on alkavaa dementiaa päällä, ei voi asialle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymppinen nainen ja niiskuttelen toistuvasti.
On allerginen nuha ja jotenkin herkkä nenäpuoli.
On jos minkinlaista sumutetta ja tablettia, mutta nenässä on aina jotain ylimääräistä, että pitää niistää ja niiskukutella. Nenäliinojen kulutus on valtavaa.
Myös monilla muilla aikuisilla on omia maneerejaan, joita he toistelevat,
Jotkut puree kynsiä, tai huulia, hivelevät rannettaan, kelloaan, sormuksiaan, hiuksiaan, kohentelevat silmälasejaan, nuolaisevat huuliaan jne.
Sitä ei vaan itse huomaa, eikä kukaan viitsi siitä heille huomauttaa.
Toi on ihan eri asia.
Pieni annos rauhoittavaa tai mielialalääkettä voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Huomaakohan ne sitä itse? Jos ei, niin sitten ei varmaan eroonkaan pääse niin helposti.
Kyllä. Voi hetken pidätellä mutta sitten tulee pahempana päälle.
Siellä on varmaan syntynyt vaurio aivoissa, joten eipä tuolle enää ole mitään tehtävissä. Kai verrattavissa aivohalvauspotilaan pään raapimiseen verille.
Anoppi rykii koko ajan. Aivan sairaan ärsyttävää.
Ei noin maneerit ole iästä kiinni. Minulla oli jo alle kymmenen ikäisenä kavereita, joista yksi puri kynsiään, toinen naksutteli sormiensa niveliä, yksi selvitteli kurkkuaan koko ajan jne. Lapsena ne vain hyväksyi, että tuo kuuluu tuon tapoihin ja tuo tuon tapoihin. Olen kyllä huomannut, että itse olen näin vanhemmiten (28 v) alkanut ärsyyntyä toisten tekemisistä. Lapsena kai olin joustavampi.
Joskus nuo sitten etenee tärinään jne. jos taustalla on sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on varmaan syntynyt vaurio aivoissa, joten eipä tuolle enää ole mitään tehtävissä. Kai verrattavissa aivohalvauspotilaan pään raapimiseen verille.
Voinut olla tia-kohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi rykii koko ajan. Aivan sairaan ärsyttävää.
Anopillasi saattaa olla refluksitauti. Se on ikävä vaiva erityisesti sille rykijälle itselleen.
Sulle toivon empatiakyvyn lahjaa.
Nauhoita sitä hetkinen ja näytä se sille.
Niinpä. Olen itse kohta 60 ja yksi mun saman ikäinen tuttavani on alkanut maiskuttelemaan. Todella ärsyttävää, enkä tiedä miten sanoisin hänelle siitä. Usein hän myös, varsinkin jotain asiaa miettiessään, "veivaa" huuliaan tai suutaan. Siis vähän kuin pureskelee, tai liikuttelee, äh en osaa selittää.
Kun sen suun voisi vaan antaa olla.
Luoja varjelkoon itseäni tuollaiselta tavalta.