Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokasooda pilasi uudehkon uunin

Vierailija
10.02.2021 |

Minulle sattui pikku vahinko tuossa muutama päivä sitten, unohdin laittaa uunipussiin ilmareiän kun paistoin broilerin rintaleikkeitä ja pussi räjähti ja roiski kanaliemet pitkin uunia.
Ei sattunut olemaan uunin puhdistusainetta joten googletin tapoja puhdistaa uuni ekologisesti. Löysin ohjeen jossa sekoitettiin ruokasoodasta, suolasta ja vedestä tahna joka levitettiin uuniin ja hangattiin sienellä uuni puhtaaksi. Heti alussa tajusin että olin tehnyt virheen. Tahna kuivahti saman tien ja muuttui rakeiseksi ja kuivaksi. Se oli vaikea levittää uuniin ja osa tippui uunin luukun tiivisteiden väliin. Koko uuni oli täynnä valkeaa kökköä ja sitä oli lähes mahdoton saada pois. Jouduin imuroimaan tiivisteet ja koko uunin.
Pyyhin uunin kostealla sienellä useaan kertaan mutta tiivisteet jäivät harmaan kerroksen peittoon vaikka kuinka pyyhin uudelleen ja uudelleen. Uunin pinnat olivat myös harmaan "jauhon" peitossa.
Ajattelin että ehkä se lähtee kun käytän uunia. Ei lähtenyt vaan on kovettunut nyt ja on vaikea työntää uunipeltiä paikalleen sen s a a t a n a n kuivettuneen kökön takia.
En tiedä mikä meni vikaan, mutta mun kohdaltani on ekologiset kokeilut tehty. Uunin puhdistusaine on aina toiminut erinomaisesti ja uunista on tullut kiiltävä ja puhdas. Että pitikin mennä kokeilemaan jotain soodaaalla puhdistamista. Oli ihan pakko laittaa aloitus kun v i t u t t a a. 😬
Älkää vaan ikinä kokeilko vastaavaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumenna ja höyrystä se uuni, sitten vaan pyyhit.

Vierailija
2/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne roiskeet olisi lähtenyt ihan pyyhkimällä tuoreeltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumenna ja höyrystä se uuni, sitten vaan pyyhit.

On yritetty, mutta se p a s k a on palanut kiinni eikä lähde.

Kai se on yritettävä sitä oikeaa uunin puhdistusainetta. Sillä toivottavasti lähtee.

AP

Vierailija
4/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne roiskeet olisi lähtenyt ihan pyyhkimällä tuoreeltaan.

No niin olisi, mutta kun ajattelin samalla puhdistaa uunin hieman "paremmin".

AP

Vierailija
5/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeripaloilla hinkkaamalla lähtee!

Vierailija
6/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä astiaan, uuni lämpimäksi ja odotat että höyry kostuttaa soodan. Pyyhit pois.

Vierailija
7/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos käytettyäni ekologista vinkkiä "Ruokasooda mikroaaltouunin puhdistuksessa" oli sarjassaan jotain ennenkokematonta. Roisketta riitti. 

Mutta lieden uunin kohdalla kannattaa kyllä pitäytyä uunille tarkoitetuissa puhdistusaineissa. Sen uuninluukun ikkunan saa skrapattua puhtaaksi vehkeellä, jota käytetään induktioliesien putsaamiseen. On sellainen varteen kiinnitetty leveä partakoneenterä.

Vierailija
8/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumenna uuni +50asteeseen, levitä mäntysuopaa uuniin ja anna muhia.

Googleta itse tarkemmat ohjeet siihen.

Mä putsasin niin vuosia sitten.

Vierailija
9/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden uunin omistajana olen pitäytynyt kanansiipien grillaamisesta ym. rasvojen käristämisistä. Ajatus on ollut hankkia noita varteen erikseen miniuuni esim. Lidl-malli muutamalla kympillä. Tämän uunin varjelun takia onkin vahingossa ruokavalio vaihtunut vähärasvaisemmaksi, ehken ostakaan grilliä tai miniuunia!

Vierailija
10/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta uuni puhdistus ainetta ja anna vaikuttaa yön yli.

Vierailija
11/11 |
10.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa unohtaa kaikki ekologiset hömpötykset ja "kätevät niksit". Kamalaa että uusi uuni on tuossa kunnossa.

Kotona pärjää halutessaan tosi vähillä aineilla eikä ne saastuta liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi